Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zlatarstvo u Zagrebu 1450.-1550. Liturgijski predmeti i nakit (CROSBI ID 22213)

Urednička knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Zlatarstvo u Zagrebu 1450.-1550. Liturgijski predmeti i nakit / Vučić, Miroslava (ur.) Zagreb: Školska knjiga ; Muzej za umjetnost i obrt, 2022

Podaci o odgovornosti

Vučić, Miroslava

hrvatski

Zlatarstvo u Zagrebu 1450.-1550. Liturgijski predmeti i nakit

Monografija Zlatarstvo u Zagrebu 1450. – 1550. Liturgijski predmeti i nakit opsežno je izdanje o zlatarstvu kao specifičnom vidu povijesno- umjetničke baštine a obuhvaća zlatarske umjetnine sačuvane u Zagrebu te one koje potječu s prostora srednjovjekovne Zagrebačke biskupije (od 1852. godine nadbiskupije). Fokusira se na Zagreb kao glavni urbani centar kontinentalnog hrvatskog prostora u okviru srednjovjekovnog Ugarsko- Hrvatskog Kraljevstva i centar biskupije. Knjigom je obuhvaćen izbor predmeta izvedenih u dragocjenim, plemenitim materijalima oblikovanim u stilu kasne gotike i renesanse i njihovim stilskim izvedenicama, a nastalim tijekom druge polovine 15. i prve polovine 16. stoljeća, većinom u razdoblju uspona Zagrebačke biskupije nakon krize sredinom 15. stoljeća, kada se osigurava kaptolski brijeg, dograđuje katedrala i podižu bedemi oko katedrale. Većina predmeta obuhvaćenih monografijom i danas je, kao i u trenutku nastanka, u crkvenom posjedu ; tek malim brojem dio je fundusa Muzeja za umjetnost i obrt. Najvećim brojem riječ je o predmetima iz Riznice Zagrebačke katedrale, potom iz crkve sv. Marka i iz crkve sv. Ivana na Novoj Vesi u Zagrebu, no obuhvaćena je i građa sačuvana u župnoj crkvi sv. Marije Magdalene u Čazmi, u crkvi Uznesenja Marijina u Glogovnici, u crkvi sv. Ane u Križevcima, u katedrali sv. Terezije Avilske i u Dijecezanskom muzeju Požeške biskupije u Požegi te u Zbirci Đakovačko-osječke nadbiskupije u Đakovu. Uvodno poglavlje naslovljeno Crkvena baština od gotike do renesanse obuhvaća niz manjih cjelina koje obrađuju povijesni pregled te stilsko- morfološki pregled očuvane građe s prostora kontinentalne Hrvatske s naglaskom na najreprezentativnije biskupske ostavštine te na kaleže kao najbrojnije očuvane predmete. Istaknute su stilski najznačajnije izvedbe te karakteristične tehnike izrade i ukrašavanja. U kontekstu stilova gotike i renesanse istaknuti su stilski čisti primjeri kao i primjeri prijelaza između gotike i renesanse, odnosno paralelna pojava elemenata obaju stilova na istom predmetu. Također, u ovom poglavlju obrazlaže se pretpostavka o postojanju domaće zlatarske produkcije temeljem većeg broja vrlo slične sačuvane građe te brojnih poznatih zlatara. Uz spomenuto, uvodno poglavlje donosi i transkripciju i prijevod Potvrde biskupa Šimuna kanoniku Ivanu, dokumenta koji indirektno potvrđuje da je i u Zagrebu bila propisana rekvizicija crkvenog srebra 1526. godine jer kraljevom naredbom tako su prikupljana sredstva za obranu od Osmanlija. Izgleda da je rekviziciju u zasad ne sasvim razjašnjenim okolnostima proveo zagrebački biskup Šimun Erdődy koji je potom sudjelovao u bitci na Mohaču i kasnije spašavao crkvene dragocjenosti pred osvajačima. Drugo poglavlje obuhvaća kataloški pregled očuvane građe, opsežnu obradu pedeset i tri umjetnine koje su ujedno i gotovo svi sačuvani zlatarski predmeti koji potječu s područja tadašnje Zagrebačke biskupije. Ovaj pregled omogućuje cjelovit uvid u tipologiju i razinu najkvalitetnijih izvedbi iz posjeda najvišeg klera i aristokracije, obuhvaća izuzetno reprezentativne ostavštine zagrebačkih biskupa Osvalda Thuza, Luke Baratina, Šimuna Erdődyja i Wolfganga Vuka Gyulaya ali omogućuje i uvid u razinu uobičajenih zlatarskih narudžbi. Stoga monografija donosi primjere raznovrsnih namjena crkvene građe poput posuda za sveta ulja, monstranci, pacifikala, biskupskih štapova, relikvijara, velik broj kaleža i drugog. Obrada svakog predmeta uz povijesno umjetničku analizu sadrži i heraldičku determinaciju koju je provela Mateja Brstilo-Rešetar kao i determinaciju uloženog dragog kamenja koju je proveo gemolog dipl. ing geologije Marin Šoufek. Treće poglavlje sastoji se od popisa pokretnina i dragocjenosti, odnosno Inventara Zagrebačke katedrale. Objavljen je izbor sačuvanih inventara, paralelno latinski izvornici i prijevodi na hrvatski. Riječ je o popisima iz 1474., 1502., 1510., 1544., 1546. i 1582. godine od kojih su pojedini već ranije objavljeni samo na latinskom jeziku dok su ovdje doneseni i prijevodi, a pojedini inventari ovdje se prvi puta objavljuju. Sve prijevode kao i transkripcije dosad neobjavljenih inventara te drugih dokumenata u knjizi napravio je mr.sc. Ladislav Dobrica. Posljednje četvrto poglavlje obuhvaća kazalo imena te popis literature i izvora koji se prvenstveno temelje na gradivu Nadbiskupijskog arhiva u Zagrebu i Hrvatskog državnog arhiva kao i na drugom arhivskom gradivu. Monografija je opsežna nadopuna poznavanju zlatarstva kao specifičnog vida primijenjene umjetnosti u kontekstu nacionalne povijesti umjetnosti, novim saznanjima i detaljima zanimljivim stručnoj ali i široj javnosti kojoj nisu dovoljno poznati. Dizajn i likovno rješenje potpisuju Šesnić & Turković, Andrea Šumberac, Barbara Bjeliš i Danijela Karlica Žilić. Knjiga je opremljena s 450 fotografija niza fotografa, većinom Srećka Budeka i Vedrana Benovića te Zvonimira Atletića i Gorana Vranića. Recenzetice su prof. dr. sc. Diana Vukičević-Samaržija, emerita i dr. sc. Marija Karbić.

primijenjena umjetnost, zlatarstvo, sakralna umjetnost, liturgijski predmeti, nakit, gotika, renesansa

nije evidentirano

engleski

Goldsmithing in Zagreb from 1450 to 1550. Liturgical Objects and Jewelry

nije evidentirano

applied art, goldsmithing, sacral art, liturgical objects, jewelry, gothic art, renaissance

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Školska knjiga ; Muzej za umjetnost i obrt

2022.

978-953-0-62182-4

356

Biblioteka Tezoro; 1

objavljeno

Povezanost rada






Povijest umjetnosti, Povijest, Primijenjena umjetnost