Mediomanija ili – pandemija u očima medija? (CROSBI ID 721716)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Kasap Petra ; Matić Karla ; Bodrožić Selak Matea
hrvatski
Mediomanija ili – pandemija u očima medija?
Aktualna pandemija COVID-19 u središtu je pažnje znanstvene zajednice, epidemiološke struke, građana, ali i medija. Upravo mediji imaju krucijalnu ulogu u vremenima krize budući da ih ljudi koriste kako bi ispunili različite psihološke potrebe poput potrebe za informiranjem, traženjem emocionalne podrške i socijalizacijom, odnosno jačanjem veza s pripadajućom društvenom zajednicom (Urista, Quingwen i Day, 2009, prema Austin, Fisher i Jin, 2012). Osim toga, poznato je da se konzumacija medija povezuje i s motivom bijega od realnosti, odnosno eskapizma (Perks, 2014). Potonji nalazi uglavnom govore o adaptivnim, odnosno korisnim aspektima upotrebe medija, no u ovom kontekstu je neosporno osvrnuti se i na odnos medija i panike. Prema Psihologijskom rječniku (Furlan i sur., 2005) panika se definira kao snažan i teško savladiv strah koji se naglo širi u skupini ljudi i rezultira iracionalnim ponašanjima, a nastaje uslijed stvarne ili zamišljene iznenadne opasnosti (npr. potres, požar ili pojava zarazne bolesti). Na tragu spomenutoga, a u okviru pandemije koronavirusa, okidač za paniku mogu biti saznanja o broju oboljelih i/ili umrlih i fotografije iz centara epidemije kao i senzacionalistički medijski naslovi. Uzimajući u obzir važnu ulogu medija u svakodnevnom životu, posebice u vrijeme pandemije, cilj ovog istraživanja jest analiza novinskih članaka o pandemiji koronavirusa s posebnim osvrtom na potencijalni efekt panike. Uzorak čini ukupno 15 članaka iz tri različita hrvatska mrežna portala. Analiza odabranih članaka implicira kako su isti, prije svega svojim „bombastičnim“naslovima, a potom i sadržajima, često bili u funkciji širenja panike i straha od nepoznatog. Izloženost takvim sadržajima, posebice u situaciji zatvaranja (engl. lockdown) nerijetko je rezultirala maladaptivnim obrascima ponašanja i doživljavanja. Iz tog razloga važno je obratiti pažnju na potencijalne (ne)adaptivne efekte koje tzv. infodemija može imati.
pandemija koronavirusa, mediji, mediomanija, panika, infodemija
nije evidentirano
engleski
Media mania or - pandemic in the eyes of the media?
nije evidentirano
coronavirus pandemic, media, media mania, panic, infodemic
nije evidentirano
Podaci o prilogu
162-162.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
Treći međunarodni znanstveno-stručni skup: Suočavanje s kriznim situacijama – Putevi jačanja otpornosti
poster
09.12.2021-11.12.2021
Zagreb, Hrvatska