Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

22. međunarodni simpozij o kvaliteti, Zbornik radova, Kvaliteta - jučer, danas, sutra (CROSBI ID 22095)

Urednička knjiga | zbornik radova s konferencije | međunarodna recenzija

22. međunarodni simpozij o kvaliteti, Zbornik radova, Kvaliteta - jučer, danas, sutra / Drljača, Miroslav (ur.) Zagreb: Hrvatsko društvo menadžera kvalitete, 2021. doi: doi.org/10.52730

Podaci o odgovornosti

Drljača, Miroslav

hrvatski

22. međunarodni simpozij o kvaliteti, Zbornik radova, Kvaliteta - jučer, danas, sutra

Hrvatski: Zaključci 22. međunarodnog simpozija o kvaliteti Poreč, Hrvatska, 9.-11.6.2021. ; (Zagreb online 9.-11.6.2021.) 22. međunarodni simpozij o kvaliteti u organizaciji Hrvatskog društva menadžera kvalitete (HDMK) planiran je od 9. do 11. lipnja 2021. godine u Poreču. Zbog epidemiološke situacije simpozij nije održan u Poreču već je održan u istom terminu online, iz Zagreba. Suorganizatori simpozija su: 1) MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative ; 2) Herzen State Pedagogical University, Faculty of Management, St. Petersburg, Rusija ; 3) Department of Production Engineering and Safety, Faculty of Management Czestochowa, University of Technology, Czestochowa, Poljska ; 4) Sveučilište Sjever, Varaždin – Koprivnica, Hrvatska ; 5) University of Žilina, Žilina, Slovačka i 6) Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Pula, Hrvatska. Simpozij je održan pod radnim nazivom ; „KVALITETA – JUČER, DANAS, SUTRA“ Pokrovitelji simpozija bili su: MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative (Inicijativa za kvalitetu zemalja srednje i jugoistočne Europe), Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, Ministarstvo pravosuđa i uprave, Hrvatska gospodarska komora, Hrvatska akreditacijska agencija, Državni zavod za mjeriteljstvo, Sveučilište u Zagrebu, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Ekonomski fakultet u Zagrebu (Poslijediplomski specijalistički studij Upravljanje kvalitetom). Medijski pokrovitelji bili su: Kvalitet & izvrsnost, Beograd ; Portal Kvalitet, Beograd ; znanstveni časopis Production Engineering Archives, Poljska. Donatori i sponzori bili su: Sveučilište Sjever Varaždin – Koprivnica, Zračna luka Zagreb d.o.o., Gradska plinara Zagreb d.o.o., Zagreb ; BDO Savjetovanje d.o.o., Hrvatska gospodarska komora, Zagreb, Oskar – Centar za razvoj i kvalitetu, Zagreb i Oskar Edukos, Zagreb. Na online simpoziju je sudjelovalo oko 95 autora i sudionika iz Hrvatske i inozemstva iz 13 zemalja: Bosne i Hercegovine, Finske, Indije, Libanona, Poljske, Rumunjske, Rusije, Slovačke, Slovenije, Srbije, Tajlanda, Ujedinjenog Kraljevstva i Hrvatske. Među autorima radova i sudionicima bili su studenti i profesori s brojnih sveučilišta, fakulteta i veleučilišta. U okviru simpozija održan je Okrugli stol na temu: „Kvaliteta u javnoj upravi i konkurentnost“. Na Okruglom stolu bili u sudionici iz Slovenije, Finske, Srbije i Hrvatske. Održan je sastanak Upravnog odbora MSEECQI koju čini petnaest institucija i organizacija iz devet zemalja. Na sastanku je prezentiran „Manifest kvalitete“ koji je izdala IAQ – International Academy for Quality (Međunarodna akademija za kvalitetu) i revidirani EFQM Model poslovne izvrsnosti. Zbornik radova koji prati simpozij (knjiga, CD i elektronička verzija) sadrži 34 znanstvena i stručna rada autora iz 11 zemalja svijeta. Nakon prezentiranih radova i održanih rasprava, Upravni odbor HDMK formulirao je slijedeće zaključke simpozija: 1. Bez obzira što se CAF model (Common Assesment Framework) temelji na Europskom modelu za poboljšanje javnih organizacija putem samoprocjene, to neće biti dovoljno za dostizanje razine TQM-a. Za tu razinu potrebno je više od samoprocjene. Kombinacija sa sustavom upravljanja kvalitetom sukladno sa zahtjevima međunarodne norme ISO 9001:2015 dobra je osnovica za početak puta ka TQM-u. 2. Uvođenje sustava upravljanja kvalitetom u javnu upravu Republike Hrvatske nužno je kako bi javna uprava u većoj mjeri postala servis građana i gospodarskih subjekata i u funkciji je reforme javne uprave RH. Ima za cilj povećanje konkurentnosti gospodarstva i kvalitete života svih svojih građana. 3. IAQ – International Academy for Quality (Međunarodna akademija za kvalitetu) objavila je dokument pod nazivom „Quality Manifesto“ (Manifest kvalitete). Kvaliteta počiva na dva ključna temelja: znanosti i uzajamnom poštovanju svih ljudi. Kvaliteta znači da organizacije ispunjavaju stvarne i pretpostavljene zahtjeve svih svojih dionika, a da pritom ne nanose štetu društvu ili okolišu. Manifest kvalitete predstavlja globalni okvir koji omogućuje svim državama i organizacijama da unutar tog okvira definiraju svoje strategije, politike i ciljeve u svrhu povećanja kvalitete života svojih građana. U tom smislu HDMK prihvaća Manifest kvalitete kao opći okvir za djelovanje. 4. Poslovni subjekti trebaju krenuti od svog temeljnog poslovanja i važnih društvenih pitanja koja smatraju prioritetima za filantropsko djelovanje, koje je važno za poboljšavanje učinkovitosti i konkurentnosti. 5. Pandemija COVID-19 prisilila je visokoškolske ustanove da preispitaju pristup nastavi i prilagode se nastavi na daljinu. Osobit je problem odvijanje nastave i vježbi na tehničkim fakultetima budući da studenti očekuju više praktične nastave. Visokoškolske ustanove trebaju izvršiti analizu i pronaći rješenje kako u što većoj mjeri ispuniti zahtjeve studenata. Studenti očekuju da se osmisli način studiranja prilagođen zahtjevima digitalnog društva i industrije 4.0. 6. Istraživanja rada od kuće i rada na daljinu, uslijed pandemije COVID-19 pokazala su da: 1) definiciju radnog mjesta kao različitog od mjesta prebivališta potrebno je prilagoditi novim okolnostima ; 2) rad od kuće i uvjeti rada nisu dovoljno regulirani ; 3) iskustva ukazuju na potrebu za fleksibilnošću radnih mjesta ; 4) je potrebno (re)definirati pokazatelje kvalitete radnih mjesta ; 5) budućnost je u ljudskim potencijalima. 7. Pokazatelji kvalitete oduvijek su bili neizostavni faktor funkcioniranja sustava kvalitete. Paralelno s evolucijom kvalitete u organizaciji i njenom transformacijom od kontrole kvalitete u sustav upravljanja kvalitetom mijenjao se i karakter pokazatelja koji opisuju kvalitetu. Odmak kvalitete od egzaktnih brojki prema kvalitativnim procjenama prate problemi koji su evidentno prisutni. 8. Sport je izuzetno praćen, a osobito nogomet te stoga predstavlja značajno svjetsko medijsko sredstvo za prezentaciju pozitivnih ekoloških stavova, primjera, odnosno poboljšavanje ukupne ekološke svijesti građana. Međunarodna norma ISO 20121 – Event sustainability management systems — Requirements with guidance for use (Sustav upravljanja održivošću događaja – Zahtjevi s vodičem za primjenu), pronašla je svoju primjenu u pripremi i organizaciji najvećih svjetskih sportskih događaja poput olimpijada i svjetskih prvenstava, kao i pri izgradnji najvećih objekata sportske infrastrukture. 9. Iako su beskontaktne tehnologije u tokovima putnika i prtljage već, u određenoj mjeri, implementirane na zračnim lukama širom svijeta, COVID-19 pandemija ima utjecaj na općeprihvaćene prakse u procesuiranju putnika, povećanju udjela beskontaktnih tehnologija, ubrzanoj implementaciji biometrije i zdravstvene kontrole te fleksibilnosti pružanja usluga. Kroz spremnost i brzinu u uvođenju navedenih promjena, identificirat će se i razina kvalitete pružene usluge putnicima. Kratkoročna i dugoročna budućnost neće biti jednostavna, ali zračne luke koje prepoznaju važnost rješavanja promijenjenih potreba putnika i zaposlenih te koje pokažu sposobnost promjene i prilagodbe odmah u razdoblju gospodarskog oporavka, ostvarit će uspjeh. 10. Izbijanje pandemije COVID-19 u 2020. godini predstavlja nezapamćeni eksterni šok koji je uzrokovao pojavu novog interesa za proučavanje otpornosti poslovnih organizacija. U literaturi postoji suglasje oko toga da organizacijski resursi imaju značajan utjecaj na razvoj organizacijske otpornosti, a pritom se posebno ističu likvidnost i kapitaliziranost poslovnih organizacija. 11. Upravljanje rizicima u današnjem dinamičkom okruženju nosi sa sobom brojne probleme, ali i stavlja pred organizacije nove izazove i prilike što podrazumijeva uspostavu odgovarajućeg sustava i kulture korporativnog upravljanja koja obuhvaća i upravljanje rizicima. 12. Poslovi kvalitete su vrlo nesigurni u smislu razvoja osobne karijere. Na te se poslove još uvijek ne gleda kao na poslove od posebnog utjecaja na poslovni uspjeh organizacije. Svega 10% profesionalaca u kvaliteti ostaju na tim poslovima duže od pet godina. Veliki broj profesionalaca na poslovima kvalitete razočaran je zbog ukupnog odnosa u organizaciji prema tim poslovima. U odnosu na prethodna dva desetljeća, u organizacijama se osjeća pozitivan pomak u odnosu prema poslovima kvalitete i kvaliteti uopće. 13. Pri razmatranju mogućnosti primjene građevnog otpada potrebno je slijediti hijerarhiju otpada. Pri tome se prednost daje ponovnoj uporabi, a potom recikliranju. Nasipavanje treba biti opcija u slučaju kad ponovna uporaba ili recikliranje nisu mogući. Recikliranjem nastalog građevnog otpada i njegovom ponovnom uporabom za različite namjene smanjuje se potreba za eksploatacijom prirodnih resursa te se rješava problem odlaganja i zauzimanja novog prostora. 14. Ekološka kriza kao fenomen postojala je i prije nego što je javno zamijećena, raspravljana i znanstveno obrađena. Čovjek neće biti u konfliktu s prirodom kad ju počne bolje razumijevati, gdje njegove kreativne i egzistencijalne potrebe nisu centar svijeta. 15. Koncept održivog razvoja i koncept pametnog grada dva su temeljna koncepta suvremenog svijeta, nastala kao posljedica rasta broja stanovnika urbanih područja, klimatskih promjena, ograničenosti resursa i ostalih promjena te izazova. Za lakšu prilagodbu urbanih područja novim konceptima, koji naglasak stavljaju na održivost u ekonomskom, ekološkom i socijalnom kontekstu, ISO na raspolaganje daje niz normi, koje su, ne samo usklađene s ciljevima održivog razvoja UN-a, već i konceptom Pametnih gradova. U nizu normi čije zahtjeve gradovi trebaju ispuniti kako bi ostvarili održivi razvoj naglašava se i norma ISO 37120:2018 – Sustainable cities and communities – Indicators for city services and quality of life (Održivi gradovi i zajednice – pokazatelji za gradske usluge i kvalitetu života), prva koja predlaže set pokazatelja za mjerenje i praćenje uspjeha Smart City inicijativa. 16. Izazovi Industrije 4.0 u kontekstu pandemije COVID-19 zahtijevaju nove kompetencije u skladu s novim modelima upravljanja koji se trebaju prilagoditi novim tehnologijama i interdisciplinarnim kompetencijama. Potrebno je identificirati tvrde i meke kompetencije ključne za novi model upravljanja organizacijama iz industrije 4.0 koje traže rješenja za probleme u pandemiji. 17. Dokumentirane informacije kao dio sustava upravljanja kvalitetom vrijedan su resurs i dio poslovne imovine svake organizacije. Predstavljaju jedan od izvora organizacijskog znanja čiji je značaj istaknut u kompleksnim organizacijama kod kojih je dokumentiranje specifičnih znanja pojedinaca s ciljem sustavnog upravljanja, nužan preduvjet uspješnosti i konkurentnosti. 18. Stopa inovativnosti treba biti jedan od ključnih pokazatelja gospodarskog razvoja. Na simpoziju je drugi put dodijeljena „Nagrada dr. sc. Josip Čiček“ za najbolji studentski rad iz područja sustava upravljanja. Dobitnik nagrade je Sebastian-Ivan Godina, student 5. godine Sveučilišta Sjever, Koprivnica. Rad je objavljen u Zborniku radova. Tijekom 2021. godine HDMK obilježava 25. godišnjicu od osnutka. Okvir za donošenje ovih zaključaja predstavljen je sudionicima 22. međunarodnog simpozija o kvaliteti prilikom zatvaranja simpozija 11.6.2021. godine, a zaključke je usvojio Upravni odbor HDMK na 26. sjednici održanoj 8.7.2021. godine u Zagrebu. Zagreb: 8.7.2021. Upravni odbor HDMK Doc. dr. sc. Miroslav Drljača Predsjednik English: Conclusions of the 22nd International Symposium on Quality Poreč, Croatia, June 9th – 11th, 2021 ; (Zagreb online June 9th – 11th, 2021) The 22nd International Symposium on Quality, organized by the Croatian Quality Managers Society (CQMS), is planned for June 9th – 11th, 2021 in Poreč. Due to the epidemiological situation, the Symposium was not held as planned in Poreč, but was held on the same dates, June 9th – 11th, 2021. online, from Zagreb. The co-organizers of the symposium are: 1) MSEECQI – Middle and South-East European Countries Quality Initiative ; 2) Herzen State Pedagogical University, Faculty of Management, St. Petersburg, Russia ; 3) Department of Production Engineering and Safety, Faculty of Management Czestochowa, University of Technology, Czestochowa, Poland ; 4) University North, Varaždin – Koprivnica, Croatia ; 5) University of Žilina, Žilina, Slovakia and 6) Juraj Dobrila University of Pula, Croatia. The Symposium was held under the working title „QUALITY – YESTERDAY, TODAY, TOMORROW“ The patrons of the symposium were: MSEECQI – Middle and South- East European Countries Quality Initiative, Ministry of Economy and Sustainable Development, Ministry of Justice and Administration, Croatian Chamber of Economy, Croatian Accreditation Agency, State Bureau of Metrology, University of Zagreb, Juraj Dobrila University of Pula, Faculty of Economics and Business Zagreb (Postgraduate specialist university study programme Quality Management). Media patrons were: Kvalitet & izvrsnost, Belgrade, Portal Kvalitet, Belgrade, scientific journal Production Engineering Archives, Poland. Donors and sponsors were: University North Varaždin – Koprivnica, Zagreb Airport, Ltd, Gradska plinara Zagreb d.o.o., BDO Consulting Ltd, Zagreb, Croatian Chamber of Economy, Oskar – Centre for Quality and Development, Zagreb and Oskar Edukos, Zagreb. The online symposium was attended by about 95 authors and participants from Croatia and abroad from 13 countries: Bosnia and Herzegovina, Finland, India, Lebanon, Poland, Romania, Russia, Slovakia, Slovenia, Serbia, Thailand, United Kingdom and Croatia. Among the authors and participants were students and professors from numerous universities, colleges and polytechnics. As part of the symposium, a panel was held on the topic: "Quality in public administration and competitiveness" with participants from: Finland, Slovenia, Serbia and Croatia. A meeting of the Steering Committee of the MSEECQI consisting of sixteen institutions and organizations from ten countries took place, too. The "Quality Manifesto" issued by IAQ - International Academy for Quality and the revised EFQM Business Excellence Model were presented at the meeting. The Symposium Proceedings accompanying the Symposium (book, CD and electronic) contains 34 scientific and professional papers by authors from 11 countries. After the presented papers and discussions, the CQMS Steering Committee formulated the following symposium conclusions: 1. Regardless of the fact that the CAF (Common Assessment Framework) model is based on the European model for the improvement of public organizations through self-assessment, this will not be enough to reach the level of TQM. This level requires more than self-assessment. The combination with the quality management system in accordance with the requirements of the international standard ISO 9001:2015 is a good basis for starting the path to TQM. 2. The implementation of a quality management system in the public administration of the Republic of Croatia is necessary in order for the public administration to become more of a service to citizens and economic entities and is in the function of public administration reform in the Republic of Croatia. It aims to increase the competitiveness of the economy and the quality of life of all its citizens. 3. IAQ - International Academy for Quality has published a document entitled "Quality Manifesto". Quality rests on two key foundations: science and mutual respect for all people. Quality means that organizations meet the real and assumed requirements of all their stakeholders without harming society or the environment. The “Quality Manifesto” is a global framework that allows all countries and organizations to define their strategies, policies and goals within that framework in order to increase the quality of life of their citizens. In this sense, CQMS accepts the “Quality Manifesto” as a general framework for action. 4. Organizations need to start from their core business and important societal issues that they consider to be priorities for philanthropic action, which is important for improving efficiency and competitiveness. 5. The COVID-19 pandemic has forced higher education institutions to reconsider access to teaching and adapt to distance teaching. Teaching and exercises at technical faculties are a particular problem, as students expect more practical classes. Higher education institutions need to carry out an analysis and find a solution to meet the requirements of students as much as possible. Students expect to design a way of studying adapted to the requirements of the digital society and industry 4.0. 6. Research on work from home and teleworking, due to the COVID-19 pandemic, has shown that: 1) the definition of a workplace as different from the place of residence needs to be adapted to new circumstances ; 2) work from home and working conditions are not sufficiently regulated, 3) experience indicates the need for job flexibility, 4) it is necessary to (re) define job quality indicators, 5) the future is in human resources. 7. Quality indicators have always been an indispensable factor in the functioning of the quality system. In parallel with the evolution of quality in the organization and its transformation from quality control to a quality management system, the character of indicators that describe quality has changed. The shift of quality from exact figures to qualitative assessments is accompanied by problems that are evidently present. 8. Sport is extremely watched, especially football, and therefore represents a significant global media tool for the presentation of positive environmental attitudes, examples, and improving the overall environmental awareness of citizens. The international standard ISO 20121 - Event sustainability management systems - Requirements with guidance for use, has found its application in the preparation and organization of the world's largest sporting events such as the Olympics and world championships, as well as in the largest projects of construction of the sports infrastructure. 9. Although contactless technologies in passenger and baggage flows have already, to some extent, been implemented at airports around the world, the COVID-19 pandemic has an impact on generally accepted practices in passenger processing, increasing the share of contactless technologies, accelerated implementation of biometrics and health control, and service flexibility. Through readiness and speed in the implementation of these changes, the level of quality of service provided to passengers will be identified. The short and long-term future will not be easy, but airports that recognize the importance of addressing the changing needs of passengers and employees, and that demonstrate the ability to change and adapt immediately in a period of economic recovery, will succeed. 10. The COVID-19 pandemic in 2020 represents an unprecedented external shock that has caused a new interest in studying the resilience of business organizations. There is a consensus in the literature that organizational resources have a significant impact on the development of organizational resilience, with particular emphasis on the liquidity and capitalization of business organizations. 11. Risk management in today's dynamic environment brings with it numerous problems, but also poses new challenges and opportunities for organizations, which implies the establishment of an appropriate system and culture of corporate governance that includes risk management. 12. Quality jobs are very precarious in terms of personal career development. These jobs are still not seen as jobs with a special impact on the business success of the organization. Only 10% of quality professionals stay in these jobs for more than five years. A large number of professionals in quality jobs are disappointed with the overall attitude of the organization towards these jobs. Compared to the previous two decades, there is a positive shift in the attitudes towards quality and quality work in general. 13. When considering the possibility of using construction waste, it is necessary to follow the waste hierarchy. Preference is given to reuse and then recycling. Filling should be an option in case reuse or recycling is not possible. Recycling of generated construction waste and its reuse for various purposes reduces the need for exploitation of natural resources and solves the problem of disposal and occupation of new space. 14. The ecological crisis as a phenomenon existed even before it was publicly noticed, discussed and scientifically processed. An individual will not be in conflict with nature when he begins to understand it better, where his creative and existential needs are not the center of the world. 15. The concept of sustainable development and the concept of a Smart City are two basic concepts of the modern world, created as a result of population growth in urban areas, climate change, limited resources and other changes and challenges. To facilitate the adaptation of urban areas to new concepts, which emphasize sustainability in economic, environmental and social contexts, ISO provides a range of standards, which are not only in line with UN sustainable development goals, but also the concept of Smart Cities. A number of standards whose requirements cities need to meet in order to achieve sustainable development emphasizes the standard ISO 37120:2018 - Sustainable cities and communities - Indicators for city services and quality of life, the first to propose a set of indicators to measure and monitor the success of Smart City initiatives. 16. The challenges of Industry 4.0 in the context of the COVID-19 pandemic require new competencies in line with new management models that need to adapt to new technologies and interdisciplinary competencies. It is necessary to identify the hard and soft competencies crucial to the new management model of industry 4.0 organizations looking for solutions to pandemic problems. 17. Documented information as part of a quality management system is a valuable resource and part of every organization’s business asset. They represent one of the sources of organizational knowledge whose importance is emphasized in complex organizations which documenting the specific knowledge of individuals with the aim of systematic management is a necessary prerequisite for success and competitiveness. 18. The rate of innovation should be one of the key indicators of economic development. It was awarded at the Symposium for the second time the “Dr. Josip Čiček Award” for the best student paper in the field of management systems. The winner of the award is Sebastian-Ivan Godina, a 5th year student at the University North in Koprivnica. The paper was published in the Proceedings. During 2021, CQMS celebrates its 25th anniversary. The framework for formulating these conclusions was presented to the participants of the 22nd International Symposium on Quality at the closing of the Symposium on June 11th, 2021. The conclusions were adopted by the CQMS Steering Committee at the 26th meeting held on July 8th, 2021, in Zagreb. Zagreb: July 8th, 2021 CQMS Steering Committee Assist. prof. Miroslav Drljača, PhD President

kvaliteta ; sustav upravljanja ; upravljanje okolišem ; kontekst

Dio radova objavljen je na Engleskom jeziku. Radovi objavljeni na Engleskom jeziku imaju sažetke i na Hrvatskom jeziku i obrnuto. Zbornik je indeksiran u bazama: JEL – Journal of Economics Literature, EconLit, Pittsburg, USA CAB Abstracts and/or Global Health databases Crossref Database DOI

engleski

Quality - yesterday, today, tomorrow, Proceedings

nije evidentirano

quality ; management system ; environment management ; context

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Hrvatsko društvo menadžera kvalitete

2021.

2670-8825

2757-4903

536

objavljeno

doi.org/10.52730

Povezanost rada

Ekonomija, Građevinarstvo, Informacijske i komunikacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti, Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita

Poveznice