Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

21. međunarodni simpozij o kvaliteti, Zbornik radova, Kvaliteta - jučer, danas, sutra (CROSBI ID 22094)

Urednička knjiga | zbornik radova s konferencije | međunarodna recenzija

21. međunarodni simpozij o kvaliteti, Zbornik radova, Kvaliteta - jučer, danas, sutra / Drljača, Miroslav (ur.) Zagreb: Hrvatsko društvo menadžera kvalitete, 2020. doi: 10.30657/hdmk.

Podaci o odgovornosti

Drljača, Miroslav

hrvatski

21. međunarodni simpozij o kvaliteti, Zbornik radova, Kvaliteta - jučer, danas, sutra

Hrvatski: Zaključci 21. međunarodnog simpozija o kvaliteti Crikvenica, Hrvatska, 18.-20.3.2020. ; (Zagreb online 23.-25.9.2020.) 21. međunarodni simpozij o kvaliteti u organizaciji Hrvatskog društva menadžera kvalitete (HDMK) planiran je od 18. do 20. ožujka 2020. godine u Crikvenici. Zbog epidemiološke situacije simpozij nije održan u planiranom terminu, već je održan u novom terminu 23.-25.9.2020. godine online, iz Zagreba. Suorganizatori simpozija su: 1) MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative ; 2) Herzen State Pedagogical University, Faculty of Management, St. Petersburg, Rusija ; 3) Department of Production Engineering and Safety, Faculty of Management Czestochowa, University of Technology, Czestochowa, Poljska ; 4) Sveučilište Sjever, Varaždin – Koprivnica, Hrvatska ; 5) University of Žilina, Žilina, Slovačka i 6) Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska. Simpozij je održan pod radnim nazivom ; „KVALITETA – JUČER, DANAS, SUTRA“ Pokrovitelji simpozija bili su: MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative ; Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta ; Ministarstvo zaštite okoliša i energetike ; Sveučilište u Zagrebu ; Sveučilište u Rijeci ; Hrvatska gospodarska komora ; Hrvatska akreditacijska agencija ; Državni zavod za mjeriteljstvo ; Primorsko – goranska županija ; Ekonomski fakultet u Zagrebu (Poslijediplomski specijalistički studij Upravljanje kvalitetom). Medijski pokrovitelji bili su: Kvalitet & izvrsnost, Beograd ; Portal Kvalitet, Beograd ; znanstveni časopis Production Engineering Archives, Poljska ; Poslovni savjetnik, Zagreb ; Portal Crikva.hr, Crikvenica. Donatori i sponzori bili su: Zračna luka Split, Split ; Sveučilište Sjever, Varaždin – Koprivnica ; Hrvatska gospodarska komora ; BDO Savjetovanje d.o.o., Zračna luka Zagreb d.o.o. ; Gradska plinara Zagreb d.o.o., Zagreb ; Visoko učilište Algebra, Zagreb ; Veleučilište Velika Gorica, Velika Gorica ; TÜV Croatia, Nord Group ; Oskar – Centar za razvoj i kvalitetu, Zagreb i Oskar Edukos, Zagreb. Na online simpoziju je sudjelovalo oko 100 autora i sudionika iz Hrvatske i inozemstva i to iz 13 zemalja: Bosne i Hercegovine, Finske, Hong Konga – Kina, Indije, Kine, Mađarske, Poljske, Rusije, Slovačke, Slovenije, Srbije, Tajlanda i Hrvatske. Među autorima radova i sudionicima bili su studenti i profesori s brojnih sveučilišta, fakulteta i veleučilišta. U okviru simpozija održan je Okrugli stol na temu: „Kvaliteta u javnoj upravi“. Održan je sastanak Upravnog odbora MSEECQI koju čini petnaest institucija i organizacija iz devet zemalja. Zbornik radova koji prati simpozij (knjiga i CD) sadrži 43 znanstvena i stručna rada autora iz 13 zemalja svijeta. Nakon prezentiranih radova i održanih rasprava, Upravni odbor HDMK formulirao je slijedeće zaključke simpozija: 1. Sustavi upravljanja u organizacijama u određenoj su mjeri integrirani. Imaju elemente različitih sustava upravljanja (kvaliteta, okoliš, društvena odgovornost, sigurnost, rizici, i dr.). Može se govoriti o nedovoljnom stupnju spoznaje menadžmenta o toj činjenici. Svima je zajedničko da podrazumijevaju određeni model upravljanja koji u osnovi sadrži sve elemente upravljačke funkcije (planiranje, organiziranje, upravljanje resursima, odlučivanje i kontrolu). U složenim integracijama to može uzrokovati entropiju sustava upravljanja uslijed ne postojanja generičkog modela integriranog sustava upravljanja. 2. Norma ISO 9004 najzahtjevnija je u seriji ISO 9000. Međutim, organizacije koje primjenjuju norme ISO 9000 često jasno ne prepoznaju razlike i odnos normi ISO 9004 i ISO 9001 i stoga nisu mogle iskoristiti potencijal norme pri implementaciji sustava upravljanja kvalitetom. 3. Temeljni motiv poslovanja nije se promijenio: i dalje je profit vlasnika glavni motiv svih aktivnosti. Ono što je bitno jest da upravljanje rastom vrijednosti poduzeća bude temeljeno na etičkim načelima. To može organizaciji omogućiti da kvalitetno odgovori na zahtjeve svih zainteresiranih strana te da sebi osigura dugoročni prosperitet. 4. Na globalnom tržištu poduzeća sve teže ostvaruju konkurentsku prednost primjenom klasičnih modela poslovanja, a posebice ukoliko su određene pretpostavke utjecale na razvoj istih prije pojave digitalne ekonomije. U takvoj situaciji, poduzeća se sve više odlučuju za primjenu inovacije u svojem poslovnom modelu kao izvora konkurentske prednosti. 5. U uvjetima rastuće neizvjesnosti i brzih promjena, suvremenom poslovanju potreban je novi model upravljanja. Stari se temelji na krutoj hijerarhijskoj strukturi te uglavnom na konkurenciji i postizanju pojedinačnih uspjeha. Empatija, komunikacijske vještine, otvorenost prema drugima i samosvijest ključni su elementi u izgradnji vodeće pozicije 21. stoljeća. To su takozvane „meke“ kompetencije, koje se obično percipiraju kao „ženske“. 6. U kontekstu kvalitete života, potrebno je konstantno raditi na poticanju svijesti o uključivanju osoba s invaliditetom na tržište rada, a da bi se efikasnije provodili programi profesionalne rehabilitacije treba integrirati sve nadležne dionike, od udruga, fondova, do državnih institucija. 7. Visoko obrazovanje se suočava s ozbiljnim izazovima. Izvjesno je da će se visokoškolske ustanove budućnosti u velikoj mjeri razlikovati od aktualnih, ne samo po sadržaju kurikuluma, već i po suštinskoj modifikaciji postojećih organizacijskih struktura. Procjenjuje se da je model organizacije koja uči jedina održiva forma organizacije visokoškolskih ustanova budućnosti. 8. Sustavno upravljanje kvalitetom kako je postavljeno zahtjevima familije normi ISO 9000 i drugim normama za sustave upravljanja zahtjeva nove kompetencije stručnjaka koji će biti pokretači i koordinatori u procesu upravljanja kvalitetom i drugim sustavima upravljanja. To je nametnulo potrebu stalnog usavršavanja već školovanih kadrova u ovoj djelatnosti. Postavljeni minimalni zahtjevi za kontinuirano usavršavanje certificiranog osoblja prema EOQ shemi nisu garancija da će se postići dovoljna zrelost ovog osoblja jer je tu prisutno još niz čimbenika koji utječu na postizanje potrebne zrelosti. 9. Kvaliteta i standardi ključni su segmenti formirane ugostiteljske usluge u cilju postizanja zadovoljstva gosta te afirmacije buduće potražnje. S obzirom na razvoj modernog ugostiteljstva te promatrajući isto kroz prizmu odgovornog masovnog turizma treba kontinuirano ulagati u kvalitetu i ažurirati standarde jer oni su ključ uspjeha. 10. Ne postoji suglasje u percepciji potrebe upravljanja kvalitetom kulturne i prirodne baštine, koja se ponekad doživljava kao suvišan dodatni teret i trošak. Prirodna i kulturna baština nedvojbeno predstavljaju turističke atrakcije i kao takve vrijedan su izvor prihoda te je nužno razvijati svijest o potrebi upravljanja kvalitetom i mjerenju kvalitete takvih lokaliteta. Hrvatska posjeduje visokovrijedan kontinentalni prostor koji se sve više uključuje u turističke tijekove i predstavlja neiskorišten i atraktivan strateški resurs. 11. U današnje vrijeme nesigurnosti na globalnom tržištu bitno je temeljiti poslovanje na načelima društvene odgovornosti i poslovne izvrsnosti. 12. Ekološki kolaps i klimatska katastrofa prijeti svemu. Mnogo je razloga za angažiranje profesionalaca u kvaliteti u želji za usmjerenost na kvalitetu informiranjem o stvaranju novih kvalitetnih usluga ili omogućavanju poboljšanog pristupa kupcima novom, održivom kvalitetom. Postojeći sustavi upravljanja kvalitetom i njihove prakse i modeli u organizacijama više nisu učinkoviti za izazove, posebno vezano uz ekosustave. 13. U svrhu ostvarivanja ciljeva koje je postavila EU da udio energije proizvedene iz obnovljivih izvora u ukupnoj potrošnji treba biti 32% do 2030. godine prema Direktivi 2018/2001/EU o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora, došlo je do povećanja korištenja drvene biomase kao obnovljivog izvora i do značajnog povećanja količine pepela drvne biomase koji pritom nastaje. U budućnosti se mogu očekivati poteškoće u pronalaženju novih odlagališta te povećanje troškova odlaganja pepela drvne biomase. Dosadašnja istraživanja pokazuju da pepeo drvne biomase ima veliki potencijal primjene u građevinarstvu, osobito u industriji cementa i betona. 14. Zgrade imaju središnju ulogu u energetskoj tranziciji EU budući da su odgovorne za oko 40% potrošnje primarne energije u EU i oko 36% emisije CO2 povezane s energijom, a istovremeno oko 75% građevinskog fonda energetski je neučinkovito. Vladine politike i inicijative kojima se želi potaknuti provedba Informacijskog modeliranja građevina (Building Information Modeling – BIM) trebaju biti sveobuhvatne, uključujući javne nabave, obrazovanje, razvoj i normizaciju. 15. Sustav upravljanja strateškim rizicima dobar je alat za menadžere u preispitivanju postojeće strategije i njezine usklađenosti s očekivanim promjenama u okruženju te posljedično stvaranju preporuka za potrebnim promjenama strategije poduzeća. 16. Global Reporting Initiative (GRI) standardi predstavljaju najbolju svjetsku praksu za javno izvještavanje o nizu ekonomskih, okolišnih i društvenih utjecaja. Novi standard GRI 403 Zdravlje i sigurnost na mjestu rada 2018., stavlja naglasak na pristup upravljanju nefinancijskim utjecajima povezanim sa sigurnošću radnika i njihovim zdravljem. 17. Zračni promet okarakteriziran je kao najsigurniji oblik prijevoza. U cilju smanjenja ljudskog čimbenika kao glavnog uzroka zrakoplovnih nesreća te povećanja sigurnosti, u zrakoplovstvo se uvode mnogi tehnološki noviteti, unaprijeđene procedure te stroža regulativa. 18. „Posljednja milja“ predstavlja posljednji dio lanca opskrbe kojim roba od dobavljača sirovina dolazi do krajnjeg potrošača. U odnosu na jedinicu proizvoda, dobava roba u „posljednjoj milji“ smatra se često neučinkovitom i skupom, a može biti i generator onečišćenja okoliša. Potrebno je znatnu pažnju posvetiti uvođenju kvalitetnih, održivih i inovativnih rješenja koja povećavaju efikasnost, poboljšavaju poslovne rezultate te smanjuju negativni ekološki i društveni utjecaj prometa. 19. Uvođenje sustava upravljanja kvalitetom u javnu upravu u Republici Hrvatskoj projekt je koji treba transformirati javnu upravu na način da u znatno većoj mjeri bude servis građana i gospodarstva. Riječ je o jednoj od ključnih reformi za poboljšanje konkurentnosti hrvatskoga gospodarstva. Na simpoziju je prvi put dodijeljena „Nagrada dr. sc. Josip Čiček“ za najbolji studentski rad iz područja sustava upravljanja. Dobitnik nagrade je Ivan Rezek, student 4. godine Veleučilišta Algebra iz Zagreba. Rad je objavljen u Zborniku radova. Okvir za donošenje ovih zaključaja predstavljen je sudionicima 21. međunarodnog simpozija o kvaliteti prilikom zatvaranja simpozija 25.9.2020. godine, a zaključke je usvojio Upravni odbor HDMK na 22. sjednici održanoj 8.10.2020. godine u Zagrebu. Zagreb: 8.10.2020. Upravni odbor HDMK Doc. dr. sc. Miroslav Drljača Predsjednik English: Conclusions of the 21st International Symposium on Quality Crikvenica, Croatia, 18th – 20th March 2020 ; (Zagreb online 23rd – 25th September 2020) The 21st International Symposium on Quality, organized by the Croatian Quality Managers Society (CQMS), is planned for 18th – 20th March 2020 in Crikvenica. Due to the epidemiological situation, the Symposium was not held as planned, but was held on a new date, 23rd – 25th September 2020. online, from Zagreb. The co-organizers of the symposium are: 1) MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative ; 2) Herzen State Pedagogical University, Faculty of Management, St. Petersburg, Rusija ; 3) Department of Production Engineering and Safety, Faculty of Management Czestochowa, University of Technology, Czestochowa, Poland ; 4) University North, Varaždin – Koprivnica, Croatia ; 5) University of Žilina, Žilina, Slovakia and 6) University of Rijeka, Rijeka, Croatia. The Symposium was held under the working title „QUALITY – YESTERDAY, TODAY, TOMORROW“ The patrons of the symposium were: MSEECQI – Middle and South East European Countries Quality Initiative ; Ministry of Economy, Entrepreneurship and Crafts ; Ministry of Environment and Energy ; University of Zagreb ; University of Rijeka ; Croatian Chamber of Economy ; Croatian Accreditation Agency ; State Bureau of Metrology ; Primorsko – goranska County ; Faculty of Economics and Business Zagreb (Postgraduate specialist university study programme Quality Management). Media patrons were: Kvalitet & izvrsnost, Belgrade ; Portal Kvalitet, Belgrade ; scientific journal Production Engineering Archives, Poland ; Poslovni savjetnik, Zagreb ; Portal Crikva.hr, Crikvenica. Donors and sponsors were: Split Airport, Split ; University North, Varaždin – Koprivnica ; Croatian Chamber of Economy ; BDO Consulting Ltd, Zagreb Airport, Ltd ; Gradska plinara Zagreb d.o.o., Zagreb ; University College Algebra, Zagreb ; The University of Applied Sciences Velika Gorica, Velika Gorica ; TÜV Croatia, Nord Group ; Oskar – Centre for Quality and Development, Zagreb and Oskar Edukos, Zagreb. The online symposium was attended by about 100 authors and participants from Croatia and abroad from 13 countries: Bosnia and Herzegovina, Finland, Hong Kong – China, India, China, Hungary, Poland, Russia, Slovakia, Slovenia, Serbia, Thailand and Croatia. Among the authors and participants were students and professors from numerous universities, colleges and polytechnics. As part of the symposium, a panel was held on the topic: "Quality in public administration". A meeting of the Steering Committee of the MSEECQI consisting of fifteen institutions and organizations from nine countries took place, too. The Symposium Proceedings accompanying the Symposium (book and CD) contains 43 scientific and professional papers by authors from 13 countries. After the presented papers and discussions, the CQMS Steering Committee formulated the following symposium conclusions: 1. Management systems in organizations are to some extent integrated. They have elements of different management systems (quality, environment, social responsibility, safety, risks, etc.). One can speak of an insufficient degree of management cognition of this fact. What they all have in common is that they imply a certain management model that basically contains all the elements of the management function (planning, organizing, resource management, decision-making and control). In complex integrations, this can cause the entropy of the management system due to the non-existence of a generic model of the integrated management system. 2. The ISO 9004 standard is the most demanding in the ISO 9000 series. However, organizations that apply ISO 9000 standards often don’t clearly recognize the differences and relationship between ISO 9004 and ISO 9001 standards and therefore could not use the potential of the standard in implementing quality management systems. 3. The basic motive of the business has not changed: the owner's profit is still the main motive of all activities. What is important is that the management of the growth of the company's value be based on ethical principles. This can enable the organization to respond well to the requirements of all stakeholders and to ensure long-term prosperity. 4. In the global market, companies are finding it increasingly difficult to gain a competitive advantage by applying traditional business models, especially if certain assumptions influenced their development before the digital economy. In such a situation, companies are increasingly opting to apply innovation in their business model as a source of competitive advantage. 5. In conditions of growing uncertainty and rapid change, modern business needs a new management model. The old one is based on a rigid hierarchical structure and mainly on competition and achieving individual success. Empathy, communication skills, openness to others and self- awareness are key elements in building a leading position in the 21st century. These are the so- called "soft" competencies, which are usually perceived as "female". 6. In the context of quality of life, it is necessary to constantly work on raising awareness about the inclusion of persons with disabilities in the labour market, and in order to more effectively implement vocational rehabilitation programs should integrate all relevant stakeholders, from associations, funds to government institutions. 7. Higher education faces serious challenges. It is certain that the higher education institutions of the future will differ greatly from the current ones, not only in the content of the curriculum, but also in the essential modification of the existing organizational structures. It is estimated that the model of a learning organization is the only sustainable form of organization of higher education institutions of the future. 8. Systematic quality management as set by the requirements of the family of standards ISO 9000 and other standards for management systems requires new competencies of experts who will be the drivers and coordinators in the process of quality management and other management systems. This imposed the need for continuous education of already educated staff in this activity. The set minimum requirements for continuous education of certified staff according to the EOQ scheme are not a guarantee that sufficient maturity of this staff will be achieved, because there are a number of other factors that affect the achievement of the required maturity. 9. Quality and standards are key segments of the established catering service in order to achieve guest satisfaction and affirm future demand. Given the development of modern catering and observing the same through the prism of responsible mass tourism, we should continuously invest in quality and update standards because they are the key to success. 10. There is no consensus in the perception of the need to manage the quality of cultural and natural heritage, which is sometimes perceived as an unnecessary additional burden and cost. Natural and cultural heritage undoubtedly represent tourist attractions and as such are a valuable source of income and it is necessary to develop awareness of the need to manage quality and measure the quality of such sites. Croatia has a high-value continental area that is increasingly involved in tourist flows and is an untapped and attractive strategic resource. 11. In today's time of uncertainty in the global market, it is essential to base business on the principles of social responsibility and business excellence. 12. Ecological collapse and climate catastrophe threaten everything. There are many reasons to engage quality professionals in the desire to focus on quality by informing about the creation of new quality services or enabling improved customer access to new, sustainable quality. Existing quality management systems and their practices and models in organizations are no longer effective for challenges, especially related to ecosystems. 13. In order to achieve the goals set by the EU that the share of energy produced from renewable sources in total consumption should be 32% by 2030 according to Directive 2018/2001 / EU on promoting the use of energy from renewable sources, there has been an increase in the use of wood biomass as renewable sources and to a significant increase in the amount of wood biomass ash that occurs. In the future, difficulties in finding new landfills and an increase in the cost of disposing of wood biomass ash can be expected. Previous research shows that wood biomass ash has great potential for application in construction, especially in the cement and concrete industry. 14. Buildings play a central role in the EU's energy transition as they are responsible for around 40% of EU primary energy consumption and around 36% of energy-related CO2 emissions, while at the same time around 75% of the building stock is energy inefficient. Government policies and initiatives to encourage the implementation of Building Information Modelling (BIM) should be comprehensive, including public procurement, education, development and standardization. 15. The strategic risk management system is a good tool for managers in reviewing the existing strategy and its compliance with the expected changes in the environment and consequently creating recommendations for the necessary changes in the company's strategy. 16. The Global Reporting Initiative (GRI) standards represent the world's best practice for public reporting on a range of economic, environmental and social impacts. The new GRI 403 Health and Safety at Work 2018 standard emphasizes the approach to managing non-financial impacts related to the safety of workers and their health. 17. Air transport is characterized as the safest form of transportation. In order to reduce the human factor as the main cause of aviation accidents and increase safety, many technological innovations, improved procedures and stricter regulations are being introduced in aviation. 18. "Last mile" is the last part of the supply chain through which goods from the supplier of raw materials reach the final consumer. In relation to a unit of product, the supply of goods in the "last mile" is often considered inefficient and expensive and can be a generator of environmental pollution. Considerable attention needs to be paid to the introduction of quality, sustainable and innovative solutions that increase efficiency, improve business results and reduce the negative environmental and social impact of transport. 19. The introduction of a quality management system in public administration in the Republic of Croatia is a project that should transform public administration in such a way that it is a much greater service to citizens and the economy. This is one of the key reforms to improve the competitiveness of the Croatian economy. It was awarded at the Symposium for the first time the “Dr. Josip Čiček Award” for the best student paper in the field of management systems. The winner of the award is Ivan Rezek, a 4th year student at the University College Algebra in Zagreb. The paper was published in the Proceedings. The framework for making these conclusions was presented to the participants of the 21st International Symposium on Quality at the closing of the Symposium on 25th September 2020. The conclusions were adopted by the CQMS Steering Committee at the 22nd meeting held on 8th October 2020 in Zagreb. Zagreb: 8th October 2020 CQMS Steering Committee Assist. prof. Miroslav Drljača, PhD President

kvaliteta, okoliš, sustavi upravljanja

Neki radovi objavljeni su na Engleskom. Radovi objavljeni na Engleskom imaju sažetke i na Hrvatskom jeziku i obrnuto. Zbornik je indeksiran u JEL – Journal of Economics Literature, EconLit, Pittsburg, USA CAB Abstracts and/or Global Health databases Crossref Database, DOI

engleski

Quality - yesterday, today, tomorrow

nije evidentirano

quality, environment, management systems

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Hrvatsko društvo menadžera kvalitete

2020.

2670-8825

2670-8833

692

objavljeno

10.30657/hdmk.

Povezanost rada

Ekonomija, Građevinarstvo, Informacijske i komunikacijske znanosti, Interdisciplinarne društvene znanosti, Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita

Poveznice