Znamo li kako pišu “uredni” odrasli?: procesna i produktna analiza (CROSBI ID 721303)
Neobjavljeno sudjelovanje sa skupa | neobjavljeni prilog sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Olujić Tomazin, Marina ; Kuvač Kraljević, Jelena ; Klarić, Lena
hrvatski
Znamo li kako pišu “uredni” odrasli?: procesna i produktna analiza
Pisanje koje uključuje komponiranje teksta je vrlo složena i dinamična aktivnost. Ona podrazumijeva sastavljanje i kombiniranje rečenica u više ili manje jedinstvenu, kohezivnu i koherentnu veću strukturu - tekst (Grabe i Kaplan, 2014), a uključuje različite misaone procese(metakognitivne procese, odluke i izbore) koji su manje ili više pod kontrolom onoga tko piše (Hayes i Flower, 1980). Prema teoriji Hayes i Flower (1980) tri su temeljna metakognitivna procesa u pisanju: planiranje, prenošenje i povjeravanje. Procesi su vrlo rekurzivni, a njihovu interakcija monitorira se uz pomoć radnog pamćenja. Sličnih domaćih istraživanja nema, no strana pokazuju da odrasli provode različitu količinu vremena u procesima planiranja, prevođenja i provjeravanje (Beuvais, Olive & Passerault, 2011). Dok proces prenošenja ostaje aktivan tijekom cijelog zadatka komponiranja teksta, planiranje je aktivnije na početku zadatka, a provjeravanje postaje istaknutije na kraju zadatka (Olive, Kellogg & Piolat, 2002). Planiranje i provjeravanje smatraju se kognitivno zahtjevnijim procesima u odnosu na prenošenje (Kellogg and Mueller, 1993). Cilj istraživanja je pružiti uvid u profil dinamike (meta)kognitivnih procesa koji se odvijaju tijekom komponiranja teksta, tj. prikazati vremensku distribuciju, kognitivnu zahtjevnost i rekurzivnost procesa planiranja, prenošenja i provjeravanja kod urednih odraslih. Dodatno će se prikazati i profil procesa mjeren izravnom metodom u stvarnom vremenu (pauze, provjeravanja, fluentnost) kao i obilježja kvalitete teksta mjerena izravnim i neizravnim metodama. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 48 odraslih (dob: M=27 (± 4.58) god. ; spol: M=27, Ž=21) izvornih govornika hrvatskog jezika. Kontrolirani su obrazovanje, jezične sposobnosti i neverbalne kognitivne sposobnost ispitanika. Profil metakognitivnih procesa u komponiranju teksta ispitan je trostrukim zadatkom ; procesne varijable dodatno su mjerene računalnim programom Inputlog (Leijten i van Waes, 2013) ; a analizirana su i jezična obilježja teksta uz evaluaciju kvalitete tekstova od strane nezavisnih procjenjivača. Rezultati pokazuju da je profil dinamike metakognitivnih procesa kod odraslih govornika hrvatskog koji su urednih jezičnih vještina sličan prikazanima u stranim istraživanjima. Po pitanju vremenske distribucije, pojava planiranja se smanjuje, a provjeravanja povećava prema kraj zadatka komponiranja teksta, dok je metaproces prijenosa na vrhuncu oko sredine zadatka komponiranja teksta. Kada je riječ o kognitivnoj zahtjevnosti metaprocesa u komponiranju teksta, planiranje i provjeravanje pokazuju se kognitivno zahtjevnijima od prenošenja. Također, metakognitivni procesi su visoko rekurzivni. Tekstovi su procijenjeni dobrima do vrlo dobrima na svim neizravnim mjerama kvalitete teksta. Izravna analiza tekstova pokazuje da odrasli čine više mehaničkih i pravopisnih pogrešaka, nego gramatičkih. Procesna i produktna analiza zajedno daju sveobuhvatan uvid u pisanje što ima znanstvene, ali i kliničke implikacije.
pisanje, komponiranje teksta, (meta)kognitivni procesi, kvaliteta teksta, odrasli
nije evidentirano
engleski
Do we know how “typically developed” adults write ?: process and product analysis
nije evidentirano
writing, text composition, (meta)cognitive processes, text quality, adults
nije evidentirano
Podaci o prilogu
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o skupu
6. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem "Izazovi moderne logopedije – perspektiva i iskustva logopeda današnjice"
predavanje
01.04.2022-03.04.2022
Split, Hrvatska