Odnos profesionalnog sagorijevanja odgojitelja s doživljajem stresnosti posla, podrške i samoefikasnosti (CROSBI ID 721175)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Rovan, Daria ; Puškarić, Ivana
hrvatski
Odnos profesionalnog sagorijevanja odgojitelja s doživljajem stresnosti posla, podrške i samoefikasnosti
Sindrom sagorijevanja nastaje nakon dugotrajnog suočavanja s profesionalnim stresom, a uobičajeno se pojavljuje na poslovima koji zahtijevaju rad s ljudima i značajnu količinu emocionalnog ulaganja, empatije, osobne uključenosti i intrinzične motivacije, kao što je to posao odgojitelja. Cilj istraživanja bio je utvrditi u kojoj mjeri individualnim razlikama u profesionalnom sagorijevanju odgojitelja doprinosi doživljaj stresnosti pojedinih aspekata njihova posla, različitih izvora socijalne podrške te samoefikasnosti u radu te ima li doživljaj socijalne podrške i samoefikasnosti u radu medijatornu ulogu u odnosu doživljaja stresnost posla i sagorijevanja. Pritom smo se usmjerili na različite aspekte sagorijevanja (sagorijevanje u radu s djecom i opći osjećaj sagorijevanja) te na različite aspekte samoefikasnosti u radu odgojitelja (samoefikasnost u provedbi aktivnosti s djecom, samoefikasnost u regulaciji ponašanja djece te samoefikasnost u suradnji). Kao izvori stresa izdvojeni su odnosi u vrtiću, suradnja s roditeljima, rad s djecom i izloženost uloge odgojitelja, a kao izvori socijalne podrške kolege na poslu, stručni tim, obitelj i prijatelji. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 380 odgojitelja koji su ispunili online upitnik koji je sadržavao skale procjene stresnosti posla odgojitelja, efikasnosti učitelja i izvora podrške te inventar sagorijevanja. Rezultati istraživanja ukazuju da su značajni prediktori općeg osjećaja sagorijevanja odgojitelja doživljaj izloženosti uloge odgojitelja, doživljaj podrške stručnog tima i prijatelja te procjena samoefikasnost u regulaciji ponašanja djece, dok su značajni prediktori doživljaja sagorijevanja u radu s djecom doživljaj stresnosti rada s djecom te izloženosti uloge odgojitelja, doživljaj podrške stručnog tima te procjena samoefikasnosti u regulaciji ponašanja djece. Medijacijskim analizama utvrđena je značajna, ali relativno slaba medijatorna uloga doživljaja podrške stručnog tima u povezanosti procjene stresnosti odnosa u vrtiću i sagorijevanja, kako općeg tako i u radu s djecom. Doživljaj podrške stručnog tima također ima medijatornu ulogu u povezanosti doživljaja izloženosti uloge odgojitelja i sagorijevanja. Na temelju provedenog istraživanja možemo zaključiti da je sagorijevanje na poslu nastaje pod utjecajem različitih faktora te da posebno istaknutu zaštitnu ulogu u izraženosti doživljaja sagorijevanja kod odgojitelja ima doživljaj podrške stručnog tima vrtića.
sagorijevanje ; profesionalni stres ; samoefikasnost ; rani i predškolski odgoj i obrazovanje
nije evidentirano
engleski
Reletionship of early childhood teachers' professional burnout with percieved occupational stress, support and self-efficacy
nije evidentirano
burnout ; occupational stress ; self-efficacy ; early childhood education
nije evidentirano
Podaci o prilogu
125-125.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
23. Dani psihologije u Zadru
Tucak Junaković, Ivana ; Macuka, Ivana ; Tokić, Andrea
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-331-382-5
Podaci o skupu
23. dani psihologije u Zadru
predavanje
26.05.2022-28.05.2022
Zadar, Hrvatska