Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

SUSTAVI RANE PODRŠKE DJECI S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU IZ PERSPEKTIVE RODITELJA I STRUČNJAKA (CROSBI ID 450967)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Šarčević Ivić-Hofman, Katarina SUSTAVI RANE PODRŠKE DJECI S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU IZ PERSPEKTIVE RODITELJA I STRUČNJAKA / Wagner Jakab, Ana (mentor); Kiš-Glavaš, Lelia (neposredni voditelj). Zagreb, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, . 2022

Podaci o odgovornosti

Šarčević Ivić-Hofman, Katarina

Wagner Jakab, Ana

Kiš-Glavaš, Lelia

hrvatski

SUSTAVI RANE PODRŠKE DJECI S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU IZ PERSPEKTIVE RODITELJA I STRUČNJAKA

Rana intervencija u djetinjstvu obuhvaća širok spektar postupaka, od rođenja djeteta do polaska u školu, s ciljem poboljšanja zdravlja i dobrobiti djece, njihovih kompetencija, minimiziranja razvojnih teškoća, ublažavanja postojećih teškoća, prevencije funkcionalnog pogoršanja, promoviranja adaptivnog roditeljstva i poboljšanja funkcioniranja obitelji (Pinjatela i Joković Oreb, 2010). Uključuje pružanje podrške obitelji (djeci, njihovim roditeljima te drugim članovima obitelji), informiranje, rehabilitaciju i savjetovanje (Košićek i sur., 2009), u smislu rješavanja problema u vezi zdravstvene skrbi, odgoja i obrazovanja, obiteljskih i društvenih pitanja. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi informiranost, zadovoljstvo i očekivanja roditelja i stručnjaka sustavom usluga rane podrške djeci s teškoćama u razvoju i njihovim obiteljima u Brodsko-posavskoj i Istarskoj županiji, od kojih je Brodsko-posavska na nižem, a Istarska županija na višem stupnju razvijenosti. Uzorak obuhvaća152 roditelja djece s teškoćama u razvoju u dobi od rođenja do polaska u školu i 82 stručnjaka iz područja zdravstva, socijalne skrbi te ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz Brodsko- posavske i Istarske županije. Korištena su dva mjerna instrumenta koja su osmišljena u svrhu ovog istraživanja (Šarčević Ivić-Hofman, Wagner Jakab i Kiš-Glavaš, 2015). Jedan upitnik namijenjen je roditeljima djece s teškoćama u razvoju, a drugi je namijenjen stručnjacima koji rade s djecom s teškoćama u razvoju i njihovim obiteljima. Važno je istaknuti sljedeće: 1. Rezultati o percipiranoj socijalnoj podršci pokazuju da većina roditelja prima usluge rane podrške, a veću podršku primaju iz formalnih izvora, nego neformalnih izvora mreže podrške. 2. Rezultati o informiranosti roditelja uslugama rane podrške govore da roditelji najviše poznaju i koriste uslugu pedijatra iz doma zdravlja te usluge stručnjaka iz dječjeg vrtića. S obzirom na nalaze regresijske analize, roditelji koji imaju višu stručnu spremu bili su i bolje informirani uslugama rane podrške (ß = .25, p < .01). 3. Rezultati o zadovoljstvu roditelja uslugama rane podrške pokazuju da je najviše roditelja zadovoljno uslugama koje nude dječji vrtići (uključivanje djece s teškoćama u razvoju i savjetodavna podrška stručnjaka, posebno odgojitelja i edukacijskog rehabilitatora) te savjetodavnom podrškom pedijatra iz doma zdravlja. Rezultati regresijske analize pokazali su da se nijedno sociodemografsko obilježje nije pokazalo prediktorom zadovoljstva roditelja uslugama rane podrške. 4. Rezultati o očekivanjima roditelja od usluga rane podrške pokazuju kako su dva sociodemografska obilježja statistički značajno povezana s očekivanjima roditelja o formalnoj podršci, a to su samoprocjena materijalnog stanja i stupanj obrazovanja. 5. Rezultati o informiranosti stručnjaka uslugama rane podrške pokazuju da najviše stručnjaka poznaje savjetodavnu podršku pedijatra iz doma zdravlja te uslugu uključivanja djece s teškoćama u razvoju u dječji vrtić. Rezultati regresijske analize pokazali su da sociodemografska obilježja, samoprocjena educiranosti stručnjaka za rad s djecom s teškoćama u razvoju i samoprocjena znanja o djeci s teškoćama u razvoju nisu se pokazali značajnim prediktorom informiranosti stručnjaka uslugama rane podrške. 6. Rezultati o zadovoljstvu stručnjaka uslugama rane podrške govore da je najviše stručnjaka zadovoljno uslugama savjetodavne podrške pedijatra iz doma zdravlja i uključivanja djece s teškoćama u razvoju u dječji vrtić. Rezultati su pokazali kako stručnjaci koji imaju više znanja o djeci s teškoćama u razvoju bit će zadovoljniji svojom profesionalnom ulogom i podrškom koju pružaju roditeljima djece s teškoćama u razvoju. 7. Rezultati o očekivanjima stručnjaka o doprinosu roditelja, sustručnjaka, institucija i aktera socijalne politike kvaliteti provedbe usluga rane podrške pokazuju da je stručnjacima najvažnija suradnja roditelja sa stručnjacima u svrhu napretka djeteta, pružanje razumljivih informacija roditeljima od strane stručnjaka, odnos temeljen na povjerenju i poštenju te bolja informiranost o uslugama rane podrške i pravima djece s teškoćama u razvoju. Stručnjaci od institucija očekuju omogućavanje pružanja podrške od strane različitih stručnjaka, a od aktera socijalne politike omogućavanje učinkovitog sustava usluga rane podrške već od samog rođenja djeteta i izjednačavanje dostupnosti ustanova, stručnjaka i usluga u velikim urbanim i malim sredinama. Prikupljeni podatci su koristan izvor informacija o informiranosti, zadovoljstvu i očekivanjima uslugama rane podrške od strane i roditelja i stručnjaka.

roditelji djece s teškoćama u razvoju, stručnjaci, usluge rane podrške, informiranost, zadovoljstvo, očekivanja

nije evidentirano

engleski

EARLY SUPPORT SYSTEMS FOR CHILDREN WITH DISABILITIES FROM THE PERSPECTIVE OF PARENTS AND PROFESSIONALS

nije evidentirano

parents of children with disabilities, professionals, early support services, information, satisfaction and expectations

nije evidentirano

Podaci o izdanju

265

08.07.2022.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Zagreb

Povezanost rada

Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti