Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 120021

Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira


Lončarić, Darko
Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira // 15. Dani Ramira Bujasa - sažeci priopćenja / Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, 2001. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


Naslov
Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira
(Empirical validation of competing theories about the content effect in Wason selection task.)

Autori
Lončarić, Darko

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
15. Dani Ramira Bujasa - sažeci priopćenja / Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana - Zagreb : Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, 2001

Skup
15. Dani Ramira bujasa

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 13.-15.12. 2001

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
Wasonov zadatak odabira
(Wason selection task)

Sažetak
Do sada su zabilježeni brojni pokušaji objašnjenja odgovora koje ispitanici daju na tematskim verzijama Wasonovog zadatka odabira. Predmet ovog istraživanja je usporedba teorije socijalne razmjene (Cosmides, 1989 ; Cosmides i Tooby, 1992) i teorije razumijevanja zadatka (Liberman i Klar, 1996) kroz tri kritična testa na kojima navedene teorije predviđaju suprotne odgovore ispitanika. Prema teoriji socijalne razmjene, prisustvo socijalnog ugovora u tekstu zadatka odgovorno je za učestalije javljanje logički točnih odgovora na zadatku, što se još naziva i efektom sadržaja. S druge strane, teorija razumijevanja zadatka smatra da su za efekt sadržaja odgovorni neki drugi elementi u tekstu zadatka koji utječu na to kako će ispitanik razumjeti zadatak, pa tako inhibiraju ili facilitiraju davanje logički točnih odgovora. U istraživanju je sudjelovalo 98 studentica i 27 studenata na raznim fakultetima Riječkog sveučilišta. S ciljem provjere navedenih teorija, uspoređeni su odgovori ispitanika na različitim verzijama zadatka (varirano je prisustvo i odsustvo socijalnog ugovora te prisustvo i odsustvo inhibirajućih i facilitirajućih elemenata u tekstu zadatka). Rezultati ukazuju na zaključak da se odgovori ispitanika i pojava efekta sadržaja mogu bolje objasniti teorijom socijalne razmjene, dok elementi iz teorije razumijevanja zadatka ne mogu sami po sebi izazvati klasičan efekt sadržaja i imaju minimalan utjecaj na odgovore ispitanika. Upravo elementi cijene i koristi u socijalnom ugovoru najviše doprinose pojavi efekta sadržaja na tematskim verzijama Wasonovog zadatka odabira.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Darko Lončarić (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Lončarić, Darko
Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira // 15. Dani Ramira Bujasa - sažeci priopćenja / Bratko, Denis ; Galešić, Mirta ; Butković, Ana (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, 2001. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Lončarić, D. (2001) Provjera nekih suprostavljenih teorijskih objašnjenja efekta sadržaja na Wasonovom zadatku odabira. U: Bratko, D., Galešić, M. & Butković, A. (ur.)15. Dani Ramira Bujasa - sažeci priopćenja.
@article{article, author = {Lon\v{c}ari\'{c}, D.}, year = {2001}, pages = {33}, keywords = {Wason selection task}, title = {Empirical validation of competing theories about the content effect in Wason selection task.}, keyword = {Wason selection task}, publisher = {Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet, Sveu\v{c}ili\v{s}te u Zagrebu}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }