Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi (CROSBI ID 719244)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Hržica, Gordana ; Aladrović Slovaček, Katarina
hrvatski
Jezični i nejezični čimbenici usvajanja riječi u djece rane školske dobi
Temeljni je cilj nastave Hrvatskoga jezika u osnovnoj školi ovladati jezično-komunikacijskom kompetencijom koja podrazumijeva usvajanje funkcionalnoga znanja, odnosno uporabno znanje jezika na svim normativnim razinama: gramatičkoj, leksičkoj, stilskoj, pravopisnoj i pravogovornoj. Budući da je razvoj rječnika kontinuiran proces koji traje gotovo cijeli život (Peretić, Padovan i Kologranić Belić, 2015), u tradicionalnoj nastavi jezika nisu se koristile posebne strategije za poticanje njegova razvoja. No, novija su istraživanja pokazala kako se osnovnoškolci i na pismenoj i na usmenoj razini izražavaju sve lošije, s puno poštapalica, ponavljanja, upotrebljavanja riječi u pogrešnim kontekstima ili imaju poteškoće s razumijevanjem pročitanoga teksta (Aladrović Slovaček i Rimac Jurinović, 2021). Također, postoje posebno osmišljeni programi kojima je cilj razvoj specifičnoga rječnika (usvajanje prijedloga, imenovanje boja i sl.) i koji se najčešće realiziraju u predškolskoj dobi te se djeca tako pripremaju za polazak u školu i početak procesa opismenjavanja, no oni su vrlo rijetki i često nedostatni. Sve navedeno utjecalo je i na promjenu u sustavu obrazovanja pa je u Kurikulumu nastavnoga predmeta Hrvatski jezik (2019) u području jezika i komunikacije poseban ishod namijenjen upravo poticanju razvoja rječnika. Budući da je razvoj rječnika prediktor razumijevanja pročitanoga, pripovijedanja, sposobnosti stvaranja pisanoga teksta te kasnijih akademskih vještina, napravljeno je eksperimentalno istraživanje u kojemu je primijenjen program poticanja rječnika „Pričolovci“ s učenicima prvoga razreda osnovne škole. Cilj je stoga ovoga rada opisati jezične osobitosti riječi (dužina, čestotnost, glasovna struktura, funkcija u rečenici, vrsta riječi) kojima su učenici kroz program ovladali značajno bolje te prikazati koji su izvanjezični čimbenici utjecali na rezultate, poput: spola djeteta, obrazovanja roditelja, broja članova kućanstva, čestotnosti čitanja i pripovijedanja u roditeljskom domu, te dobi roditelja. Očekuje se da će usvajanje značenja riječi ponajviše ovisiti o njezinoj frekventnosti dok će od izvanjezičnih čimbenika najvažniju ulogu imati čestotnost čitanja i pripovijedanja, odnosno čitalačke navike koje se njeguju u obitelji.
leksička kompetencija, čitanje, rječnik
nije evidentirano
engleski
Linguistic and extralinguistic factors in the acquisition of vocabulary of young school-age children
nije evidentirano
lexical compentence, reading, vocabulary
nije evidentirano
Podaci o prilogu
78-79.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Standardni i nestandardni idiomi
Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana
Osijek: Filozofski fakultet Osijek i HDPL
978-953-314-152-7
Podaci o skupu
36. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Standardni i nestandardni idiomi
predavanje
09.06.2022-11.06.2022
Osijek, Hrvatska