Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Što nam o dječjoj pripovjednoj sposobnosti govore gramatika priče i strukturna složenost? (CROSBI ID 719159)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Hržica, Gordana ; Košutar, Sara ; Trtanj, Ivana Što nam o dječjoj pripovjednoj sposobnosti govore gramatika priče i strukturna složenost? // Standardni i nestandardni idiomi / Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana (ur.). Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2022. str. 80-81

Podaci o odgovornosti

Hržica, Gordana ; Košutar, Sara ; Trtanj, Ivana

hrvatski

Što nam o dječjoj pripovjednoj sposobnosti govore gramatika priče i strukturna složenost?

Pripovijedanje podrazumijeva sposobnost proizvodnje i razumijevanja uzročno i vremenski povezanih događaja priče organiziranih oko glavne teme. Kada se promatra razvoj pripovjednih sposobnosti, u obzir se uzima sposobnost povezivanja događaja priče na globalnoj makrostrukturnoj razini i lokalnoj mikrostrukturnoj razini. U pripovijedanju se fiktivnih priča na makrorazini redovito promatra gramatika priče (engl. story grammar), ponekad nazivana i struktura priče (engl. story structure). To je univerzalni okvir priče prema kojem se pripovijeda, a sadrži nekoliko sastavnica (situaciju (zajednička za priču), uvodni događaj, cilj, pokušaj, ishod (za svaku epizodu)). Unutar svake epizode priče mogu se ostvariti samo neki ili svi elementi, što se naziva strukturna složenost (engl. structural complexity). Potpune epizode s nizom cilj – pokušaj – ishod upućuju na najviši stupanj složenosti priče i pokazatelj su napretka dječje pripovjedne sposobnosti. Dječje priče postaju sve složenije i koherentnije kako napreduju njihove jezične i kognitivne sposobnosti. Trogodišnjaci urednoga jezičnog razvoja imaju neku ideju o tome što je priča. Međutim, pripovjedne se sposobnosti razvijaju sporo jer dječje razumijevanje priča i jezičnih vještina koje im omogućavaju da tvore koherentan i kohezivan tekst također se razvijaju sporo, sve do adolescencije (Berman i Slobin 1994, Berman i Verhoeven 2002). To znači da dječje priče pružaju mnogo mogućnosti za proučavanje kasnijega jezičnog razvoja. Cilj je ovog istraživanja bio utvrditi razlikuju li se djeca različite dobi u gramatici priče te u strukturnoj složenosti. Za istraživanje su iz Hrvatskoga pripovjednog korpusa MAIN (Hržica i Roch 2020) izdvojeni jezični uzorci: 48 predškolske djece (Mdob = 6 ; 2 ; SDdob = 0, 39, min = 5 ; 1, max = 6 ; 9) te 50 djece školske dobi (Mdob = 8 ; 3, SDdob = 0, 45, min = 7 ; 1, max = 9). Priče su prikupljene hrvatskom inačicom instrumenta Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN, Hržica i Kuvač Kraljević 2021). MAIN je prikladan za procjenu pripovjednih sposobnosti djece od 3 do 10 godina. Struktura priče i strukturna složenost procijenjene su za svakog sudionika. Na mjeri gramatike priče dobivena je statistički značajna razlika (p < .05) između skupina djece predškolske dobi (M = .195, SD = .459) i školske dobi (M = .54, SD = 734) (p < .05). Rezultati strukturne složenosti pokazuju da djeca školske dobi tek ponekad proizvode potpune epizode, a rjeđe ih proizvode djeca predškolske dobi.

gramatike priče, strukturna složenost, dječja pripovjedna sposobnost

nije evidentirano

engleski

Story grammar and structural complexity as measures of children's narrative skills

nije evidentirano

story grammar, structural complexity, children's narrative skills

nije evidentirano

Podaci o prilogu

80-81.

2022.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Standardni i nestandardni idiomi

Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana

Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

978-953-314-152-7

Podaci o skupu

36. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Standardni i nestandardni idiomi

predavanje

09.06.2022-11.06.2022

Osijek, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija, Logopedija

Poveznice