Hrvatski standardni jezik i nestandardni idiomi: Što nas o njima (zapravo) uči škola? (CROSBI ID 719158)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Cvikić, Lidija
hrvatski
Hrvatski standardni jezik i nestandardni idiomi: Što nas o njima (zapravo) uči škola?
Prema Kurikulumu za nastavni predmet Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije (NN 10/19: 1), „osposobljavanje učenika za jasno, točno i prikladno sporazumijevanje hrvatskim standardnim jezikom“ temeljna je svrha učenja i poučavanja nastavnoga predmeta Hrvatski jezik. Učenici razvijaju „stav o nužnosti uporabe hrvatskoga standardnoga jezika“ te istovremeno „osvještavaju i potrebu očuvanja hrvatskih dijalekata i govora“ (NN 10/19: 1). S obzirom na to da je riječ o, naoko, suprotnim težnjama, primijenjenolingvistička istraživanja učenja i poučavanja hrvatskoga kao materinskoga jezika u posljednjih su tridesetak godina uglavnom (bila) usmjerena na jezično-komunikacijski i metodički aspekt odnosa hrvatskoga standardnoga jezika i nestandardnih idioma. Preciznije, u središtu je zanimanja brojnih istraživača (bio) pravilan pristup učenju i poučavanju hrvatskoga jezika s ciljem postizanja okomite višejezičnosti njegovih govornika (npr. Aladrović Slovaček 2012, 2019, Alerić 2009, Jelaska 2008, Kovačević i Pavličević-Franić 2001, Pavličević-Franić 2005, 2011 ; Puljak 2008). No, vrijednosni je aspekt navedene teme ostao na marginama zanimanja istraživača (v. Alerić i Gazdić-Alerić 2009, Kišiček 2012). Naime, uz stjecanje znanja o hrvatskome standardnome jeziku i razvoj sposobnosti njegove pravilne uporabe, nastavom Hrvatskoga jezika učenici razvijaju i stavove prema hrvatskome standardnome jeziku te nestandardnim idiomima. Stav o jeziku jedan je od važnih čimbenika njegove uporabe bilo da je riječ o različitim jezicima (v. Garrett 2010, Holmes 2003) ili o različitim idiomima istoga jezika (npr. Huttinger 2011, Rataj 2016, Rickford 1985). Stoga je za potpunije razumijevanje načina na koji se izvorni govornici služe hrvatskim jezikom važno istražiti stavove govornika hrvatskoga o standardnome jeziku i nestandardnim idiomima, kao i ulogu koju u njihovu oblikovanju imaju učitelji i udžbenici kojima se učenici u nastavi služe. S obzirom na to postavljaju se sljedeća pitanja: Kako se u udžbenicima Hrvatskoga jezika odnos standardnoga jezika i nestandardnih idioma uspostavlja neposredno (tumačenjem njihova odnosa), a kako posredno (zastupljenošću pojedinih idioma)? Kakvi su stavovi i vjerovanja učitelja Hrvatskoga jezika o standardnome jeziku i nestandardnim idiomima, a kakvi učitelja ostalih nastavnih predmeta? Imaju li učenici na različitim razinama obrazovanja izgrađene stavove o standardnome jeziku i nestandardnim idiomima? Što je na njih utjecalo? Na temelju rezultata analize udžbenika Hrvatskoga jezika te istraživanja provedenoga s učiteljima i studentima učiteljskoga studija u ovome se radu pokušavaju rasvijetliti neka od navedenih pitanja.
materinski jezik, nastava, stavovi o standardnom jeziku, hrvatski jezik
nije evidentirano
engleski
Croatian Standard Language and Non-Standard idioms: what does the school (actually) teach us about them?
nije evidentirano
mother tongue, teaching, attitutes about standard language, Croatian language
nije evidentirano
Podaci o prilogu
20-21.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Glušac, Maja ; Mikić Čolić, Ana
Osijek: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL)
978-953-314-152-7
Podaci o skupu
36. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Standardni i nestandardni idiomi
ostalo
09.06.2022-11.06.2022
Osijek, Hrvatska