(Pre)rana pismenost: Vještine čitanja i pisanja kao indikatori razvojnih odstupanja (CROSBI ID 718918)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Romstein, Ksenija ; berbić Kolar, Emina
hrvatski
(Pre)rana pismenost: Vještine čitanja i pisanja kao indikatori razvojnih odstupanja
U Republici se Hrvatskoj u posljednjih 10 do 15 godina sve više pozornosti posvećuje pravovremenoj podršci učenicima s teškoćama u čitanju i pisanju. No, kod razvoja jezičnih vještina čitanja i pisanja u ranome djetinjstvu (prije 5. godine života) nedovoljno se promišlja o potencijalnome indikatoru razvojnih teškoća te ta djeca nerijetko ostaju bez pravovremen e podrške. Čitanje i pisanje visoko su postavljeni na ljestvici socijalno poželjnih vještina i sposobnosti pa se učenici koji imaju teškoća u tome razvojnom području korigiraju, dok se djeca koja vrlo rano počnu čitati i pisati ne prepoznaju kao skupina djece kojoj je također potrebna podrška i praćenje razvoja, a nerijetko i uključivanje u ranu intervenciju. Umjesto toga, djeca koja (pre)rano počnu čitati i pisati bivaju identificirana kao potencijalno darovita, ne vodeći računa o postojanju razvojne slijednosti u smislu usklađenosti razvojnih područja. Disharmonija jest indikator razvojnoga odstupanja, no ona se uglavnom utvrđuje kod snižene verbalne produkcije u kvantitativnome smislu. Kvalitativni pokazatelji odstupanja u jezično-govornome razvoju i komunikaciji nerijetko ostaju u drugome planu, što uz (pre)ranu pojavu vještina čitanja i pisanja može dovesti do neprepoznavanja i izostanka podrške. Uvidom u dostupnu literaturu vidljivo je postojanje interesa istraživača za pravovremenu identifikaciju razvojne disharmonije, no unutar nje slabo se propituju vještine čitanja i pisanja kao područja koja mogu biti u disharmoniji s drugim djetetovim vještinama i sposobnostima. Cilj je rada teorijski propitati čitanje i pisanje kao razvojna područja čija hipertrofija u ranome djetinjstvu može upućivati na postojanje razvojnoga odstupanja.
čitanje i pisanje, rana intervencija u djetinjstvu, razvojna disharmonija
nije evidentirano
engleski
Early literacy (that come too early): Reading and writing skills as indicators of developmental difference
nije evidentirano
reading and writing, early childhood intervention, developmental dysharmony
nije evidentirano
Podaci o prilogu
49-49.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju
Bernić Kolar, E. ; Marinić, I.
Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Podaci o skupu
10. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju
predavanje
16.09.2021-18.09.2021
Osijek, Hrvatska