Sprječavanje neprihvatljivih oblika ponašanja učenika mlađe školske dobi (CROSBI ID 718894)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Zrilić, Smiljana ; Nikčević-Milković, Anela, Maglić, Iva
hrvatski
Sprječavanje neprihvatljivih oblika ponašanja učenika mlađe školske dobi
Djeca su od najranije dobi izložena brojnim rizičnim čimbenicima za razvoj neprihvatljivih oblika ponašanja. Disfunkcionalne obitelji, neadekvatni roditeljski odgojni stilovi, prezaposlenost roditelja s jedne strane te pretjerano konzumiranje računalnih igara i društvenih mreža, izloženost dokolici i neradu kod djece s druge strane predstavljaju rizične čimbenike, što upućuje na nužnost prevencije. Prevencija se vezuje uz obiteljski, ali i širi školski (društveni) kontekst, u kojem posebnu ulogu imaju učitelji. Socijalno-emocionalne kompetencije učitelja u funkciji su preventivnog djelovanja te snažno pridonose sprječavanju nastanka ozbiljnijih problema i poremećaja u ponašanju. Izvannastavne i izvanškolske aktivnosti naročito su važne za socijalno-emocionalni razvoj učenika jer jačaju identitet i zajedništvo, što preventivno utječe na smanjenje pojave problema i poremećaja u ponašanju. Cilj istraživanja bio je utvrditi razlike u neprihvatljivim oblicima ponašanja učenika mlađe školske dobi s obzirom na područja izvannastavnih aktivnosti koje pohađaju i niz socio-demografskih čimbenika. 121 učitelj/ica primarnog obrazovanja procijenili su 136 učenika koji pokazuju neprihvatljiva ponašanja Upitnikom za učitelje (Rogić, 2016), Anketom o izvannastavnim aktivnostima za učitelje (Petković, 2016) i Upitnikom snaga i poteškoća (Goodman, 1997). Nakon provedene analize socio-demografskih obilježja učenika, ustanovljene su statistički značajne razlike u čimbenicima neprihvatljivog ponašanja, emocionalnih poteškoća, problema u odnosima s vršnjacima, hiperaktivnosti i prosocijalnog ponašanja s obzirom na županiju djelovanja škole. Utvrđene su razlike po spolu - učenici pokazuju više problema u ponašanju, a učenice višu hiperaktivnost. Statistički značajne razlike nađene su i za čimbenike strukture obitelji i broja osoba u kućanstvu, odnosno učenici samohranih majki pokazuju više emocionalnih poteškoća, a oni koji žive u višečlanim obiteljima više problema u ponašanju. S druge strane, učenici koji imaju problema u odnosima s vršnjacima manje razvijaju prijateljske odnose u okruženju od učenika koji imaju razvijeno prosocijalno ponašanje.
izvannastavne i izvanškolske aktivnosti ; prevencija neprihvatljivog ponašanja ; socijalno-emocionalne kompetencije učitelja i nastavnika ; učenici mlađe školske dobi
nije evidentirano
engleski
Preventing Unaceptable Forms of Behaviorof Younger School-Age Students
nije evidentirano
extracurricular activities ; prevention of unacceptable behavior ; social and emotional competences of teachers and students ; younger school age students
nije evidentirano
Podaci o prilogu
154-155.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Knjižica sažetaka 2. Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju - STOO2
Velički, Damir ; Dumančić, Mario
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
978-953-8115-98-1
Podaci o skupu
2. međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija "Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO 2, In memoriam prof. emer. dr. sc. Milan Matijević"
poster
20.05.2022-21.05.2022
Zagreb, Hrvatska