Vezanost za školu i adaptivno ponašanje adolescenata (CROSBI ID 327982)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Buško, Vesna ; Bezinović, Petar
hrvatski
Vezanost za školu i adaptivno ponašanje adolescenata
Rad se bavi ulogom školskih iskustava u tumačenju varijacija u bihevioralnim i doživljajnim aspektima prilagodbe adolescenata srednjoškolske dobi. Istraživanje je provedeno na podacima prikupljenim na stratificiranom slučajnom uzorku učenika (N=978) oba spola i svih razreda srednjih škola Dubrovačko- neretvanske županije. Ispitane su dobne i spolne razlike u razini i strukturi povezanosti odabranih mjera školskih iskustava, načina provođenja slobodnog vremena i pokazatelja adaptacijskih ishoda. Značajno viši stupanj privrženosti školi i predanosti školskim obavezama utvrđen je kod mlađih učenika i djevojaka, dok se izloženost sredstvima ovisnosti očekivano pokazala značajno češćom među učenicima starijih razreda. Rezultati multigrupnih analiza strukturalnih jednadžbi potvrdili su značajne izravne povezanosti pokazatelja školskih iskustava s mjerom općeg zadovoljstva životom te posredne veze ovih varijabli s čestinom konzumacije sredstava ovisnosti. Opažene su donekle različite vrijednosti strukturalnih parametara u spolno definiranim uzorcima, dok dobne razlike u dobivenom sklopu strukturalnih veza nisu potvrđene.
privrženost školi, predanost školskim obvezama, strah do ocjenjivanja, slobodno vrijeme, korištenje sredstava ovisnosti, zadovoljstvo životom
nije evidentirano
engleski
School bonding and adaptive behavior in adolescents
The paper examines the role of school experiences in accounting for behavioural and subjective aspects of high- -school student adjustment. The study data were collected on a stratified random sample of students (N = 978) of both genders and attending all 4 grades of high schools in the Dubrovnik-Neretva County. Age and gender differences in the level and structure of relationships among the selected measures of school experiences, leisure-time variables, and adaptation outcomes were examined. Higher levels of students’ attachment and commitment to fulfilling school obligations were detected among younger students and females, while the exposure to alcohol and substance use was expectedly found to be more common among higher-grade students. Multigroup structural equation analyses confirmed significant direct relationships of latent measures of school experiences with general satisfaction with life, and indirect relationships of the same school experiences variables with the regularity of substance use among students. Somewhat different magnitudes of structural parameters were observed between the samples defined by gender, whereas age differences in the obtained pattern of structural relationships were not supported by the empirical data.
attachment and commitment to school, test anxiety, unstructured leisure activities, substance use, life satisfaction
nije evidentirano
Podaci o izdanju
32 / 2023 (3)
2023.
471-492
objavljeno
1330-0288
1848-6096
10.5559/di.32.3.05
Povezanost rada
Obrazovne znanosti, Psihologija