Rana pismenost: Riječ dvije o slovima (CROSBI ID 718439)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Jozipović, Marija ; Lenček, Mirjana ; Kovačević Gligorević, Maja
hrvatski
Rana pismenost: Riječ dvije o slovima
Poznavanje grafema najvažniji je pojedinačni prediktor uspješnog čitanja (McBrideChang, 1999 ; Lonigan, Burgess i Anthony, 2000 ; Torppa i sur., 2006), posebno u alfabetskim jezicima s transparentnom ortografijom (Anthony i Francis, 2012 ; Caravolas i sur., 2012). Stvaranje veze između vizualnog simbola (grafema) i fonološkog oblika (fonema) temelj je ovladavanja čitanjem (Ivšac Pavliša i Lenček, 2011). Predškolski kurikulumi u mnogim zemljama propisuju poznavanje grafema već u ranoj predškolskoj dobi, no predškolski kurikulum u Republici Hrvatskoj ne sadrži takvu obvezu. Cilj je ovog istraživanja bio opisati obilježja imenovanja grafema kod djece koja pokazuju rizik za teškoće čitanja, odnosno disleksiju. Svrha je upozoriti na važnost praćenja predvještina čitanja i pisanja s naglaskom na izloženost grafemima. U istraživanju je sudjelovalo 24-ero djece školskih obveznika s ispodprosječnim postignućem na PredČiP testu (Kuvač Kraljević i Lenček, 2012). Rezultati istraživanja, očekivano, pokazuju da djeca s rizikom za razvoj teškoća čitanja, odnosno disleksije imenuju prosječno manje grafema od djece urednog jezičnog razvoja. Imenuju više velikih nego malih tiskanih grafema što se povezuje s vizualnom jednostavnošću grafema i izloženosti djece tim grafemima. Od velikih tiskanih grafema, djeca s rizikom najčešće točno imenuju samoglasnike (O, A, I, U). Od malih tiskanih grafema, najčešće točno imenuju grafeme koji se učestalo javljaju u govorenom i pisanom jeziku i lako prepoznatljive grafeme - to jest samoglasnike (o, i, u), one koji vizualno odgovaraju svom velikom tiskanom obliku (npr. s i c). Najrjeđe imenuju Đ, LJ, NJ i DŽ, đ, lj, nj i dž kao rijetko zastupljene i složene grafeme osobite za hrvatsku latinicu, a čije je usvajanje zahtjevno u procesu početnog čitanja i pisanja, te l i b zbog njihove grafičke i/ili fonološke sličnosti s drugim grafemima. Zamjene b/d pripadaju u specifičnu simptomatologiju disleksije. Dobiveni rezultati važni su za oblikovanje preventivnih postupaka i intervenciju kod djece koja pokazuju rizik za teškoće u čitanju i pisanju te se mogu rabiti u određivanju redoslijeda poučavanja grafema.
rana pismenost ; grafemi ; disleksija ; rizik za disleksiju
nije evidentirano
engleski
Early Literacy: A word or two about letters
nije evidentirano
early literacy ; graphemes ; dyslexia ; risk for dyslexia
nije evidentirano
Podaci o prilogu
80-80.
2022.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Knjiga sažetaka - 23. Dani psihologije u Zadru
Tucak Junaković, Ivana ; Macuka, Ivana ; Tokić, Andrea
Zadar: Sveučilište u Zadru
Podaci o skupu
23. dani psihologije u Zadru
predavanje
26.05.2022-28.05.2022
Zadar, Hrvatska