Utjecaj financijske pismenosti na udio potrošačkih kredita u osobnoj potrošnji građana Republike Hrvatske sa stajališta kreditnog posrednika (CROSBI ID 449529)
Ocjenski rad | specijalistički sveučilišni poslijediplomski rad
Podaci o odgovornosti
Boršćak, Andreja
Rončević, Ante
hrvatski
Utjecaj financijske pismenosti na udio potrošačkih kredita u osobnoj potrošnji građana Republike Hrvatske sa stajališta kreditnog posrednika
Razvoj društva i tehnologije predstavlja velike izazove danas i u budućnosti. Građani RH 2020. godinu zaključili su sa 136, 2 milijarde kuna kreditnih (bankarskih) obveza, dok se istovremeno u bankarskim institucijama nalazilo 219, 8 milijardi kuna depozita. Istodobno broj ovršenih građana u veljači 2021. bio je 235 tisuća na ukupan broj stanovnika od oko 4 milijuna, koji su dugovali 16, 9 milijardi kuna vjerovnicima, a najveći udio duga – 5, 1 milijarda ili 30 % – odnosio se na dugovanja prema bankarskim institucijama kao ovrhovoditeljima. Navedeni podatci ukazali su na financijsku nestabilnost dijela građana i problem u upravljanju osobnim financijama, što predstavlja teret građanima, bankarskim financijskim institucijama, ostalim vjerovnicima te gospodarstvu i društvu u cjelini. Temeljni je cilj istraživanja analiza potrošačkih kredita u raspoloživom dohotku građana RH i utjecaj financijske pismenosti na udio i strukturu potrošačkih kredita. Jedan je od ciljeva prikazati utječe li digitalna transformacija bankarskog sustava na povećanje potrebe za kreditnim posrednicima. Provedeno je istraživanje na reprezentativnom uzorku od 117 ispitanika, a za potrebe terenskog istraživanja korištene su statističke metode analize podataka obrađene u Microsoft Excelu, alatom za statističku obradu podataka, a rezultati su povezani korelacijskom i regresijskom analizom. U radu su korištene uobičajene znanstvene metode: metoda klasifikacije, metoda deskripcije, metoda kompilacije, metoda analize, metoda sinteze, metoda generalizacije, indukcija i druge koje se koriste u znanstvenoistraživačkom radu Istraživanjem je utvrđeno da na potrošačke kredite građani odvajaju 36, 4 % raspoloživog mjesečnog dohotka. Utvrđeno je da postoji potreba za rješavanjem problema financijskog obrazovanja koje je u radu predstavljeno kroz „Ured za financijsku pismenost“, projekt za sustavno i kontinuirano financijsko obrazovanje građana.
financijska pismenosti ; potrošački krediti ; osobna potrošnja ; kreditni posrednici
nije evidentirano
engleski
The impact of financial literacy on the consumer credits share in the Croatian citizens personal consumption - credit intermediary's perspective
nije evidentirano
financial literacy ; consumer loans ; personal consumption ; credit intermediaries
nije evidentirano
Podaci o izdanju
137
08.07.2021.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Sveučilište Sjever
Varaždin