Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s djecom (CROSBI ID 449020)

Ocjenski rad | diplomski rad

Barać, Petra Etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s djecom / Knezović, Katica (mentor); Zagreb, Učiteljski fakultet, Zagreb, . 2019

Podaci o odgovornosti

Barać, Petra

Knezović, Katica

hrvatski

Etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s djecom

Suvremeno shvaćanje djece kao „socijalnih aktera“ dovodi do sve veće uključenosti djece u znanstvena istraživanja. Područje ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja ističe važnost Etičkog kodeksa istraživanja s djecom (2003), kao važnog uporišta koji promiče načela i vrijednosti namijenjena prvenstveno dobrobiti i zaštiti djece. Sve veći interes i provedba istraživanja s djecom, dovodi do etičkih upitnosti koje su izazov za sve istraživače pa tako i odgojitelje. Cilj je istraživanja bio ispitati stavove onih koji se pripravljaju za profesiju odgajatelja. Ispitivanje je provedeno s pet studentica Ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu s kojima se razgovaralo o tumačenju i primjeni Etičkoga kodeksa istraživanja s djecom te o mogućim etičkim upitnostima koje se susreće u znanstvenim istraživanjima s djecom. Za potrebe istraživanja korištena je metoda polustrukturiranog intervjua o njihovim stavovima u tumačenju i primjeni Etičkoga kodeksa istraživanja s djecom te možebitnim etičkim upitnostima u znanstvenim istraživanjima. Rezultati istraživanja pokazali su pozitivan stav studentica prema Etičkom kodeksu istraživanja s djecom. Kodeks smatraju važnim segmentom u svakoj profesiji ili znanstvenoj disciplini, pa tako i u odgojno-obrazovnom sustavu od djetetove najranije dobi. Glavna uloga Kodeksa je davanje naputaka o provedbi istraživanja koja uključuju djecu ili je riječ o njima, a da se pritom zaštiti dobrobit, prava i status djece. Predškolske ustanove trebaju biti mjesta koja podržavaju Etički kodeks istraživanja s djecom i njegovu pravilnu primjenu. Znanstvena istraživanja s djecom moraju čuvati dobrobit djeteta, ali se može dogoditi da budu tako postavljena da ta dobrobit bude dovedena u pitanje, štoviše da prouzroče i negativan utjecaj na dijete. Dobrobit djeteta u znanstvenim istraživanjima prije svega je u stjecanju novih znanja i njihovu širenju tj. unaprjeđivanju praktičnoga rada, a negativan utjecaj je prepoznatljiv u povredi dječjih prava i njihova statusa, manjoj ili većoj manipulaciji i eksponiranju djece. Studentice-ispitanice u ovom radu pod etičke upitnosti u znanstvenim istraživanjima s djecom navode: narušavanje prava djece, pristanak i odbijanje djece na sudjelovanje, manipulaciju, kompetentnost i objektivnost istraživača, vrstu istraživanja, status roditelja i odnos moći u relaciji odrasli – dijete.

djeca ; etički kodeks ; etičke upitnosti ; znanstvena istraživanja

nije evidentirano

engleski

Ethical dilemmas in scientific researches with children

nije evidentirano

children ; ethical code ; ethical dilemmas ; scientific researches

nije evidentirano

Podaci o izdanju

80

18.06.2019.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Učiteljski fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Filozofija, Obrazovne znanosti