Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Uloga monoteizma u kulturno-antropološkoj teoriji Jana Assmanna (CROSBI ID 448823)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Musa, Ivica Uloga monoteizma u kulturno-antropološkoj teoriji Jana Assmanna / Šestak, Ivan ; Mišić, Anto (mentor); Zagreb, Fakultet filozofije i religijskih znanosti, . 2022

Podaci o odgovornosti

Musa, Ivica

Šestak, Ivan ; Mišić, Anto

hrvatski

Uloga monoteizma u kulturno-antropološkoj teoriji Jana Assmanna

Sadržaj ove disertacije je kritički prikazati jednu od temeljnih teza iz kulturalno- antropološkog opusa Jana Assmanna (1938), njemačkoga egiptologa i teoretičara kulture, a bavi se nastankom i učincima monoteizma u religijskoj i općoj civilizacijskoj povijesti čovječanstva. Prikaz jednoga dijela bogate znanstvene aktivnosti opusa Jana Assmanna u okviru ove disertacije predstavlja određenu novost na području humanističkoga istraživanja kultumo- religijsko-povijesnih tema na hrvatskom jezičnom i kulturnom području. Profesor emeritus Jan Assmann je vjerojatno medijski najeksponiraniji egiptolog na njemačkom govornom području, te je već živući svjetski klasik egiptologije. No, gotovo je nepoznat hrvatskoj znanstvenoj javnosti, uz samo dva prevedena djela na hrvatski (2005. i 2010.). Disertacija je usmjerena na jednu posljedicu istraživanja fenomena kulturnoga pamćenja prof. Assmanna: na kulturnu i religijsku tradiciju staroga Egipta. Analitički je stavlja u suodnos s biblijskom predajom formiranja židovstva, kao duhovne etničke zajednice koja nastaje izlazeći iz Egipta ali i iznoseći iz njega osobiti i neočekivani duhovni polog: Assmann će ga nazvati 'Mojsijevskim razlikovanjem (distinkcijom)', temeljito postuliran u djelu: Die Mosaische Unterscheidung. Ova je kovanica u svom značenju polazna točka novoga revolucionarnoga razlikovanja: između istinitoga i lažnoga u području religije, s čitavim spektrom posljedica ove distinkcije. Uvođenje “Mojsijevskog razlikovanja“ predstavlja prekid sa svim ranijim tradicijama, u procesu formiranja novoga tipa religije koja se postavlja zasebno u odnosu na ostale religije kao i ostale sfere kulture poput politike, prava i ekonomije. Ovakav novi, revolucionarni monoteizam vjere i vjernosti jednome Bogu posredstvom saveza ima svoju cijenu. On donosi oslobađanje čovjeka od moći diviniziranog svijeta (i prirode), osobni odnos s Bogom koji je iznad i izvan svijeta, pravdu kao izraz slobode pojedinca, etiku kao set obveza preuzetih u savezu s Bogom... Assmann vidi u monoteizmu Mojsijevskoga razlikovanja osovinu civilizacijskoga diferenciranja cjelokupne povijesti čovječanstva. No za mnoge teoretičare religije tijekom povijesti je ova 'cijena' monoteizma previsoka: posljedice su podjela na štovatelje pravoga Boga i pogane, na vjernike i nevjernike, pravovjerne i heretike, što će dovesti i do pojave specifičnog (religijskog) nasilja, upereno protiv pogana, nevjernika, heretika... Assmann je stoga u akademskim krugovima izazvao vrlo raznolike reakcije: u početku su prevladavali vrlo kritički tonovi koji su ga vidjeli kao advocatus diaboli monoteizma, pa čak i asocijacije na antisemitizam, preko sugestija o obnovi kozmoteističke (pomirljive) otvorene vizije svijeta nauštrb monoteističkoj (netolerantnoj) dogmatskoj ekskluzivnosti. Pitanje monoteizma postaje iznova u suvremenom svijetu goruće pitanje: kako generatora novog pogleda na svijet koji je već oblikovao dominantne civilizacije današnjega svijeta, tako i predmnijevanih generatora tjeskobe i upitnosti današnjice koja stoji pred specifičnim izazovima religijskog fundamentalizma iz pojedinih smjerova monoteističke tradicije. I ova disertacija je na valu traženja odgovora na iznova pokrenuta pitanja o monoteizmu koja nikako ne spadaju u 'arhivsku' povijest, već visoko djelatni i određujući nosivi temelj naše civilizacije. Disertacija želi pokazati da uloga monoteizma u djelu Jana Assmann nije prosvjetiteljski ideološki obračun s religijskim naslijeđem monoteizma, već visoko znanstveni pokušaj istražiti dubinsku religijsku relevantnost ove moćne i neizbrisive ideje iz povijesti čovječanstva koja prati suvremeni svijet.

Monoteizam ; politeizam ; Mojsijevsko razlikovanje ; primarne i sekundarne religije ; kulturno pamćenje (sjećanje) ; civiizacija starog Egipta ; komzmoteizam ; religio duplex ; religijsko nasilje ; osovinsko vrijeme (Axenzeit) ; Izlazak (Egzodus) ; (religijski) zakon ; Objava ; prosvjetiteljstvo ; međureligijski dijalog ; Mojsije ; Jan Assmann ; Sigmund Freud ; Eknaton

nije evidentirano

engleski

The Role of Monotheism in the Cultural- Anthropologic Theory of Jan Assmann

nije evidentirano

Monotheism ; polytheism ; The Mosaic distinction ; primary and secondary religions ; cultural memory (memory) ; the civilization of ancient Egypt ; komzmoteism ; religio duplex ; religious violence ; axle time (Axenzeit) ; Exodus ; (religious) law ; Publication ; Enlightenment ; interreligious dialogue ; Moses ; Jan Assmann ; Sigmund Freud ; Eknaton

nije evidentirano

Podaci o izdanju

239

21.01.2022.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Fakultet filozofije i religijskih znanosti

Zagreb

Povezanost rada

Religijske znanosti (interdisciplinarno polje)