Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Uloga konteksta pri čitanju (CROSBI ID 72079)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Keresteš, Gordana Uloga konteksta pri čitanju // Kontekst u psihologiji - konceptualni, teorijski i istraživački aspekti / Kolesarić, Vladimir ; Ivanec, Dragutin ; Domijan, Dražen (ur.). Zagreb: Novi redak, 2021. str. 309-328

Podaci o odgovornosti

Keresteš, Gordana

hrvatski

Uloga konteksta pri čitanju

Čitanje je iznimno složena aktivnost sastavljena od mnogih, primarno kognitivnih procesa, koji uključuju percepciju grafema i njihovo povezivanje s odgovarajućim fonemima, fonološko dekodiranje riječi te razumijevanje značenja riječi, rečenica i različitih vrsta tekstova. Uspješnost svih procesa pri čitanju ovisi o različitim razinama konteksta u kojem se aktivnost čitanja događa. U ovom prikazu opisujemo učinke konteksta na čitanje oslanjajući se na dva vodeća teorijska pristupa čitanju-jednostavan model čitanja, koji ističe kognitivno-jezične čimbenike čitanja, te ekološke modele čitanja, koji proces čitanja razmatraju šire, uzimajući u obzir i motivacijsko-emocionalne čimbenike te socijalni kontekst čitanja. Prikazani rezultati znanstvenih istraživanja i mnoge zanimljive pojave u svakodnevnom čitanju pokazuju kako kontekstualni čimbenici mogu pospješiti, ali i narušiti neposrednu učinkovitost i dugoročni razvoj vještina čitanja. Nadalje, oni pokazuju da je čitanje aktivnost u kojoj se paralelno događaju kognitivni procesi odozdo-prema-gore i odozgo- prema-dolje te kako učinkovitost čitanja ovisi o interakciji tih procesa. Poznavanje učinaka konteksta na čitanje omogućuje nam bolje razumijevanje te aktivnosti koja ima golem utjecaj, ne samo na obrazovne, već i životne ishode suvremenog čovjeka. To poznavanje omogućuje nam i planiranje učinkovitijih preventivnih i intervencijskih programa usmjerenih na unaprjeđenje motivacije za čitanje i čitalačke pismenosti.

teorije čitanja ; dekodiranje riječi ; razumijevanje teksta ; kontekst

nije evidentirano

engleski

The role of context in reading

nije evidentirano

reading theories ; word decoding ; reading comprehension ; context

nije evidentirano

Podaci o prilogu

309-328.

objavljeno

Podaci o knjizi

Kolesarić, Vladimir ; Ivanec, Dragutin ; Domijan, Dražen

Zagreb: Novi redak

2021.

978-953-8270-10-9

Povezanost rada

Psihologija