Uloga konteksta pri čitanju (CROSBI ID 72079)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Keresteš, Gordana
hrvatski
Uloga konteksta pri čitanju
Čitanje je iznimno složena aktivnost sastavljena od mnogih, primarno kognitivnih procesa, koji uključuju percepciju grafema i njihovo povezivanje s odgovarajućim fonemima, fonološko dekodiranje riječi te razumijevanje značenja riječi, rečenica i različitih vrsta tekstova. Uspješnost svih procesa pri čitanju ovisi o različitim razinama konteksta u kojem se aktivnost čitanja događa. U ovom prikazu opisujemo učinke konteksta na čitanje oslanjajući se na dva vodeća teorijska pristupa čitanju-jednostavan model čitanja, koji ističe kognitivno-jezične čimbenike čitanja, te ekološke modele čitanja, koji proces čitanja razmatraju šire, uzimajući u obzir i motivacijsko-emocionalne čimbenike te socijalni kontekst čitanja. Prikazani rezultati znanstvenih istraživanja i mnoge zanimljive pojave u svakodnevnom čitanju pokazuju kako kontekstualni čimbenici mogu pospješiti, ali i narušiti neposrednu učinkovitost i dugoročni razvoj vještina čitanja. Nadalje, oni pokazuju da je čitanje aktivnost u kojoj se paralelno događaju kognitivni procesi odozdo-prema-gore i odozgo- prema-dolje te kako učinkovitost čitanja ovisi o interakciji tih procesa. Poznavanje učinaka konteksta na čitanje omogućuje nam bolje razumijevanje te aktivnosti koja ima golem utjecaj, ne samo na obrazovne, već i životne ishode suvremenog čovjeka. To poznavanje omogućuje nam i planiranje učinkovitijih preventivnih i intervencijskih programa usmjerenih na unaprjeđenje motivacije za čitanje i čitalačke pismenosti.
teorije čitanja ; dekodiranje riječi ; razumijevanje teksta ; kontekst
nije evidentirano
engleski
The role of context in reading
nije evidentirano
reading theories ; word decoding ; reading comprehension ; context
nije evidentirano
Podaci o prilogu
309-328.
objavljeno
Podaci o knjizi
Kolesarić, Vladimir ; Ivanec, Dragutin ; Domijan, Dražen
Zagreb: Novi redak
2021.
978-953-8270-10-9