O nekim modalitetima apstraktnog vizualnog jezika u hrvatskom slikarstvu (CROSBI ID 713806)
Prilog sa skupa u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Loinjak, Igor
hrvatski
O nekim modalitetima apstraktnog vizualnog jezika u hrvatskom slikarstvu
Pojavljivanje apstraktnog jezika u vizualnoj umjetnosti uglavnom se povezuje s turbulencijama koje su se javile unutar svijeta umjetnosti u drugoj polovici 19. i na početku 20. stoljeća. Kada se govori o odnosu između figurativne i apstraktne umjetnosti nužno je ukazati na njihova bitna svojstva, kao i na specifičnu logiku likovnoga jezika kojemu pripadaju. Regina – Nino Mion u pokušaju razumijevanja tematike apstraktnog slikarstva navodi tri moguća puta. Prvi predstavlja analizu sadržaja apstrahiranog iz figurativnog obrasca, drugi se odnosi na vizualizaciju duhovne tematike, dok u trećem navodi proizvoljni sadržaj djela. Brojni su teoretičari pokazali kako između figurativnoga i apstraktnog pristupa postoji faktor uzajamnosti budući da se apstrakcija ne može gledati kao zaseban i disparatan vizualni jezik izoliran od tradicije figuracije. Teoretičar Stefan Majetschak u analizi fenomena vidljivosti zapaža da slika nikada nije imitacija objektivnog predmeta, nego da ona kao fenomen likovnosti definira vidljivost. Ta je vidljivost utemeljena na pravilima koja nisu apriorno usađena u čovjekov pogled budući da se njega odgaja što nam govori da je konstrukcija čovjekova vidnog polja dinamična i sklona promjenama. Kleeova teza da umjetnost ne reproducira vidljivu stvarnost, nego da čini vidljivim ono što bi u protivnom ostalo nevidljivim čini srž razmatranja logike vizualne reprodukcije stvarnosti, premda sposobnost da se nešto učini vidljivim ovisi o povijesnom trenutku u kojem nastaje. U sklopu izlaganja analizirat će se prvi spomenuti segment koji Mion opisuje, a kao primjeri poslužit će imena iz korpusa hrvatskoga slikarstva 20. stoljeća poput Josipa Alebića, Ive Dulčića, Otona Glihe, Luke Kuševića, Zlatka Price, Frana Šimunovića i drugih u čijim je djelima apstraktni jezik duboko oslonjen na vidljivi svijet, ali istodobno oblikuje nove modele prema kojima se promatra vidljiva stvarnost.
apstrakcija, vizualnost, slikarstvo, nova teorija slike
nije evidentirano
engleski
About some modalities of abstract visual language in Croatian painting
nije evidentirano
abstraction, visuality, painting, new theory of image
nije evidentirano
Podaci o prilogu
51-78.
2021.
nije evidentirano
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Fantom slobode
Zagreb : Dubrovnik: Durieux : Art radionica Lazareti
1334-3327
Podaci o skupu
Dosezi modernosti
predavanje
06.07.2021-06.07.2021
Zagreb, Hrvatska