Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

O nekim modalitetima apstraktnog vizualnog jezika u hrvatskom slikarstvu (CROSBI ID 713806)

Prilog sa skupa u časopisu | izvorni znanstveni rad

Loinjak, Igor O nekim modalitetima apstraktnog vizualnog jezika u hrvatskom slikarstvu // Fantom slobode. 2021. str. 51-78

Podaci o odgovornosti

Loinjak, Igor

hrvatski

O nekim modalitetima apstraktnog vizualnog jezika u hrvatskom slikarstvu

Pojavljivanje apstraktnog jezika u vizualnoj umjetnosti uglavnom se povezuje s turbulencijama koje su se javile unutar svijeta umjetnosti u drugoj polovici 19. i na početku 20. stoljeća. Kada se govori o odnosu između figurativne i apstraktne umjetnosti nužno je ukazati na njihova bitna svojstva, kao i na specifičnu logiku likovnoga jezika kojemu pripadaju. Regina – Nino Mion u pokušaju razumijevanja tematike apstraktnog slikarstva navodi tri moguća puta. Prvi predstavlja analizu sadržaja apstrahiranog iz figurativnog obrasca, drugi se odnosi na vizualizaciju duhovne tematike, dok u trećem navodi proizvoljni sadržaj djela. Brojni su teoretičari pokazali kako između figurativnoga i apstraktnog pristupa postoji faktor uzajamnosti budući da se apstrakcija ne može gledati kao zaseban i disparatan vizualni jezik izoliran od tradicije figuracije. Teoretičar Stefan Majetschak u analizi fenomena vidljivosti zapaža da slika nikada nije imitacija objektivnog predmeta, nego da ona kao fenomen likovnosti definira vidljivost. Ta je vidljivost utemeljena na pravilima koja nisu apriorno usađena u čovjekov pogled budući da se njega odgaja što nam govori da je konstrukcija čovjekova vidnog polja dinamična i sklona promjenama. Kleeova teza da umjetnost ne reproducira vidljivu stvarnost, nego da čini vidljivim ono što bi u protivnom ostalo nevidljivim čini srž razmatranja logike vizualne reprodukcije stvarnosti, premda sposobnost da se nešto učini vidljivim ovisi o povijesnom trenutku u kojem nastaje. U sklopu izlaganja analizirat će se prvi spomenuti segment koji Mion opisuje, a kao primjeri poslužit će imena iz korpusa hrvatskoga slikarstva 20. stoljeća poput Josipa Alebića, Ive Dulčića, Otona Glihe, Luke Kuševića, Zlatka Price, Frana Šimunovića i drugih u čijim je djelima apstraktni jezik duboko oslonjen na vidljivi svijet, ali istodobno oblikuje nove modele prema kojima se promatra vidljiva stvarnost.

apstrakcija, vizualnost, slikarstvo, nova teorija slike

nije evidentirano

engleski

About some modalities of abstract visual language in Croatian painting

nije evidentirano

abstraction, visuality, painting, new theory of image

nije evidentirano

Podaci o prilogu

51-78.

2021.

nije evidentirano

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Fantom slobode

Zagreb : Dubrovnik: Durieux : Art radionica Lazareti

1334-3327

Podaci o skupu

Dosezi modernosti

predavanje

06.07.2021-06.07.2021

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti