Ekspertni sustav za podučavanje japanskog slikovnog pisma kanji (CROSBI ID 446906)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Librenjak, Sara
Kocijan, Kristina
hrvatski
Ekspertni sustav za podučavanje japanskog slikovnog pisma kanji
Ova doktorska radnja predstavila je model ekspertnog sustava za optimizaciju redoslijeda podučavanja ili učenja japanskog slikovnog pisma kanji. Ekspertni sustav je sustav baziran na pravilima koji kroz niz pravila i bazu stručnog znanja pomaže krajnjem korisniku u donošenju odluke i pripada u područje umjetne inteligencije. U ovom radu smo predstavili dizajn modela ekspertnog sustava u kojem korisnik unosi parametre vezane za učenje kanji znakova, i kao izlaz dobiva popis znakova primjeren za te parametre. Ulazni parametri su, između ostalog: korišteni udžbenici, broj znakova koje ciljamo, stupanj učenja, stupanj standardiziranog ispita, posebni slučajevi i izostavljeni znakovi. Oni znakovi koji se češće pojavljuju su korisniji da naučiti ranije, jer pokrivaju veći dio teksta i slijede Zipfov zakon. Također, znakovi koji su sastavljeni od kompleksnijih dijelova su teži za zapamtiti nego sami dijelovi. Zato se koriste dva principa optimizacije. Prvo, sustav uzima u obzir princip da dio znaka treba doći prije cjeline kako bi se znak lakše razumio i za to koristi algoritam za topološko sortiranje. Uz to, uzima u obzir učestalost znakova u različitim korpusima, kao što su književni, novinski, Wikipedija i Twitter, kako bi izračunao relativne težine znakova. U radnji smo predstavili nekoliko izlaza sustava, i jedan od njih evaluirali kroz dvosemestralno korištenje na kolegiju u sklopu studija japanskog jezika. Studenti (N = 43) koji su slušali i polagali kolegij u oba semestra su sudjelovali u evaluaciji i ocijenili ovaj redoslijed boljim od redoslijeda u udžbeniku japanskog jezika (3, 023 od 5 u odnosu na 4, 027 od 5 ; 72 % ispitanika je slaže ili izrazito slaže da im je redoslijed poboljšao učenje), općenito izrazili zadovoljstvo s ovim načinom učenja (4, 476 od 5) i u velikom broju uspješno položili kolegij (77, 5 % je završilo oba semestra s ocjenom 4 ili 5 ; 60% s ocjenom 5). Kroz ovaj model sustava i eksperiment s njegovim rezultatom utvrdili smo da ekspertni sustav ima svoju primjenu i u obrazovanju, odnosno dizajnu kurikuluma i planiranju nastave. Smatramo da primjena ekspertnog sustava u području podučavanja kanji znakova može pomoći profesorima i učenicima da bolje i lakše organiziraju i isplaniraju učenje, i brže postignu željene rezultate.
ekspertni sustav ; sustavi temeljeni na pravilima ; kanji ; slikovno pismo ; japanski jezik ; redoslijed učenja ; trošak učenja ; primjena ekspertnog sustava u obrazovanju
nije evidentirano
engleski
Expert system for teaching Japanese ideographic kanji characters
nije evidentirano
expert system ; rule-based systems ; kanji ; logographic characters ; Japanese language ; learning order ; learning cost ; application of expert systems in education
nije evidentirano
Podaci o izdanju
254
21.01.2022.
obranjeno
10.17234/diss.2022.203365
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb