Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja (CROSBI ID 71884)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Palić-Jelavić, Rozina Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja // Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života / Koprek, Katarina (ur.). Zagreb: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost, 2021. str. 145-171

Podaci o odgovornosti

Palić-Jelavić, Rozina

hrvatski

Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja

Motivika križa/križnoga puta u glazbenome se izričaju može motriti iz triju perspektiva: kristološke - iz Kristovih misli / poruka s križa, marijanske - iz svijeta zbilje u boli Marije i/ili žena pod križem i perspektive izvanjskoga svijeta - doživljaja i osjećaja promatrača/svjedoka i pratitelja na križnome putu, kao i proživljenih osjećaja kasnijih naraštaja (vjerničkoga puka), te naposljetku, iz vizure emotivnoga i duhovnoga svijeta umjetnika različitih povijesno-stilskih razdoblja. Sintagma "pod križem" u glazbenome se stvaralaštvu često javljala kao lajtmotiv i zacijelo je najsnažniji imagem u šire shvaćenome kulturološkom i civilizacijskom kontekstu. Skladatelji su pritom posezali za duljim tekstnim predlošcima općeduhovne provenijencije, glazbeno uobličenima u složenoj višestavačnoj vokalno- instrumentalnoj formi (najčešće oratorija i kantate). Nadahnuće su crpili iz različitih izvora, rjeđe iz Evanđelja, a katkad su to bile slobodne parafraze liturgijskih tekstova, često i pjesnički stihovi. Motiv križnoga puta / pod križem / Golgote u glazbi se ostvarivao različitim oblikovnim (formalnim) i sadržajnim iskazima, očitujući subjektivno viđenje umjetnika i njihovih skladateljskih poetika. Djela ukazuju na raznolikost (glazbene) vrste, forme i oblika, opsega i namjene, stilskih obilježja i glazbeno- tekstnih utjecaja te na različite vrijednosne razine i recepcije. U hrvatskome se glazbenome stvaralaštvu motiv "pod križem" vezuje za nekoliko cjelovitih skladbi: oratorij (kantatu) "Oratorium in Es" (Pod križem) Leopolda Ignacija Ebnera, kantatu "Golgota" Josipa Magdića i pasionsku sliku "Golgota" Antuna Tomislava Šabana.

Pod križem, Oratorium in Es, Golgota, Via crucis, Sedam Kristovih posljednjih riječi na križu, oratorij, kantata, Leopold Ignacije Ebner

Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad

engleski

Under the Cross - from Leoplod Ignacije Ebner`s "Oratorium in Es" to musical creativity of similar themes created by contemporary Croatian composers

nije evidentirano

Pod križem (Under the cross), Oratorium in Es (Oratorio in Es), Golgota (Golghota), Via crucis, The last seven words of Christ on the cross

nije evidentirano

Podaci o prilogu

145-171.

objavljeno

Podaci o knjizi

Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života

Koprek, Katarina

Zagreb: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost

2021.

978-953-6420-35-3

Povezanost rada

Interdisciplinarne humanističke znanosti, Teologija, Znanost o umjetnosti