Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja (CROSBI ID 71884)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Palić-Jelavić, Rozina
hrvatski
Pod križem - Od "Oratoriuma in Es" Leopolda Igancija Ebnera do glazbenoga stvaralaštva srodne tematike kod suvremenih hrvatskih skladatelja
Motivika križa/križnoga puta u glazbenome se izričaju može motriti iz triju perspektiva: kristološke - iz Kristovih misli / poruka s križa, marijanske - iz svijeta zbilje u boli Marije i/ili žena pod križem i perspektive izvanjskoga svijeta - doživljaja i osjećaja promatrača/svjedoka i pratitelja na križnome putu, kao i proživljenih osjećaja kasnijih naraštaja (vjerničkoga puka), te naposljetku, iz vizure emotivnoga i duhovnoga svijeta umjetnika različitih povijesno-stilskih razdoblja. Sintagma "pod križem" u glazbenome se stvaralaštvu često javljala kao lajtmotiv i zacijelo je najsnažniji imagem u šire shvaćenome kulturološkom i civilizacijskom kontekstu. Skladatelji su pritom posezali za duljim tekstnim predlošcima općeduhovne provenijencije, glazbeno uobličenima u složenoj višestavačnoj vokalno- instrumentalnoj formi (najčešće oratorija i kantate). Nadahnuće su crpili iz različitih izvora, rjeđe iz Evanđelja, a katkad su to bile slobodne parafraze liturgijskih tekstova, često i pjesnički stihovi. Motiv križnoga puta / pod križem / Golgote u glazbi se ostvarivao različitim oblikovnim (formalnim) i sadržajnim iskazima, očitujući subjektivno viđenje umjetnika i njihovih skladateljskih poetika. Djela ukazuju na raznolikost (glazbene) vrste, forme i oblika, opsega i namjene, stilskih obilježja i glazbeno- tekstnih utjecaja te na različite vrijednosne razine i recepcije. U hrvatskome se glazbenome stvaralaštvu motiv "pod križem" vezuje za nekoliko cjelovitih skladbi: oratorij (kantatu) "Oratorium in Es" (Pod križem) Leopolda Ignacija Ebnera, kantatu "Golgota" Josipa Magdića i pasionsku sliku "Golgota" Antuna Tomislava Šabana.
Pod križem, Oratorium in Es, Golgota, Via crucis, Sedam Kristovih posljednjih riječi na križu, oratorij, kantata, Leopold Ignacije Ebner
Kategorizacija rada: izvorni znanstveni rad
engleski
Under the Cross - from Leoplod Ignacije Ebner`s "Oratorium in Es" to musical creativity of similar themes created by contemporary Croatian composers
nije evidentirano
Pod križem (Under the cross), Oratorium in Es (Oratorio in Es), Golgota (Golghota), Via crucis, The last seven words of Christ on the cross
nije evidentirano
Podaci o prilogu
145-171.
objavljeno
Podaci o knjizi
Canite et psallite. Zbornik u čast prof. mr. art. Miroslava Martinjaka povodom 70. godine života
Koprek, Katarina
Zagreb: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Kršćanska sadašnjost
2021.
978-953-6420-35-3