Mentalno zdravlje odgojitelja: uloga emocionalne kompetentnosti i psihološke otpornosti (CROSBI ID 712179)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Štefić, Paula ; Hanzec Marković, Ivana ; Despot Lučanin, Jasminka
hrvatski
Mentalno zdravlje odgojitelja: uloga emocionalne kompetentnosti i psihološke otpornosti
Istraživanja pokazuju da dobro mentalno zdravlje omogućuje produktivan rad, podiže svijest o sebi i drugima, doprinosi lakšem prihvaćanju i prilagodbi na životne promjene te nošenju s uobičajenim životnim stresovima. Zato je važno istraživati čimbenike koji doprinose mentalnom zdravlju, odnosno potencijalne zaštitne faktore razvoja problema mentalnog zdravlja. S obzirom na trenutačnu situaciju vezanu uz pandemiju koronavirusa i činjenicu da u drugom valu dječji vrtići nisu prestali s radom unatoč epidemiološkim mjerama, odgojitelji čine rizičnu populaciju za razvoj poteškoća mentalnog zdravlja. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati razinu depresivnosti, anksioznosti i stresa kao pokazatelja narušenog mentalnog zdravlja kod odgojitelja, povezanost emocionalne kompetentnosti i psihološke otpornosti s navedenim pokazateljima, te moguću medijatorsku ulogu otpornosti u odnosu emocionalne kompetentnosti i narušenog mentalnog zdravlja. U istraživanju je sudjelovalo 249 odgojiteljica u Republici Hrvatskoj, a podaci su prikupljeni online upitnikom koji je sadržavao Ljestvicu depresivnosti, anksioznosti i stresa DASS-21, Upitnik emocionalne kompetentnosti UEK-45 i Kratku ljestvicu otpornosti BRS. Rezultati su pokazali da odgojiteljice doživljavaju blagu razinu depresivnosti i stresa, te umjerenu razinu anksioznosti. Dobivena je značajna negativna povezanost sposobnosti izražavanja i imenovanja emocija s depresivnošću, anksioznošću i stresom te regulacije i upravljanja emocijama s depresivnošću i stresom. Uz to, utvrđena je značajna negativna povezanost psihološke otpornosti i sva tri pokazatelja narušenog mentalnog zdravlja te pozitivna povezanost psihološke otpornosti i emocionalne kompetentnosti. Hijerarhijskom regresijskom analizom utvrđeno je da emocionalna kompetentnost predviđa 13, 8 % varijance depresivnosti, 4, 3 % varijance anksioznosti i 9, 4 % varijance stresa. Psihološka otpornost predvidjela je dodatnih 5, 9% varijance depresivnosti, 7, 7 % varijance anksioznosti i 5 % varijance stresa. Konačno, utvrđena je djelomična medijacija psihološke otpornosti u odnosu regulacije i upravljanja emocijama i depresivnosti te u odnosu regulacije i upravljanja emocijama i stresa. Dobiveni rezultati mogu poslužiti kao osnova za planiranje programa prevencije narušenog mentalnog zdravlja putem edukacija o emocionalnim vještinama i vještinama vezanim za psihološku otpornost odgojitelja.
depresivnost, anksioznost, stres, emocionalna kompetentnost, psihološka otpornost
nije evidentirano
engleski
Mental health indicators in kindergarten teachers: the role of emotional competence and psychological resilience
nije evidentirano
depression, anxiety, stress, emotional competence, psychological resilience
nije evidentirano
Podaci o prilogu
97-97.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Coping with crisis, pathways towards resilience: Book of abstracts of the 3rd International Scientific Conference, Department of Psychology, Catholic University of Croatia
Pačić-Turk, Ljiljana ; Žutić, Maja
Zagreb: Hrvatsko katoličko sveučilište
978-953-8014-62-8
Podaci o skupu
3. međunarodni znanstveno-stručni skup Odjela za psihologiju Hrvatskog katoličkog sveučilišta “Suočavanje s kriznim situacijama – putevi jačanja otpornosti”
predavanje
09.12.2021-11.12.2021
Zagreb, Hrvatska