PoČiP i ČiP – inovativni hrvatski testovi za procjenu čitanja i pisanja (CROSBI ID 711914)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Kuvač Kraljević, Jelena ; Lenček, Mirjana ; Matić, Ana ; Štefanec, Antonia ; Jozipović, Marija
hrvatski
PoČiP i ČiP – inovativni hrvatski testovi za procjenu čitanja i pisanja
U jezicima alfabetske ortografije moguće je koristiti zajedničke teorijske opise učenja vještina čitanja i pisanja, no pri operacionalizaciji tih opisa u prvom redu potrebno je uvažavati lingvističke osobitosti jezika kao i posebnosti ortografskih odrednica, odnosno pravila pisane izvedbe. Upravo iz tih razloga izravno preuzimanje i prevođenje testova za procjenu vještina čitanja i pisanja nikako nije poželjan način izrade mjernog instrumentarija. Procjena pismenosti temelji se na razumijevanju jezika, njegovog usvajanja i učenja te na razumijevanju kako jezik utječe na sam proces procjene (Standards for the Assessment of Reading and Writing, National Council of Teachers of English, 2009). Izrada testa za procjenu vještina čitanja i pisanja u hrvatskom jeziku provodi se u sklopu projekta Razvoj inovativnog dijagnostičkog instrumentarija za rano prepoznavanje djece s disleksijom (KK.01.2.1.02.0167) u partnerskoj sinergiji Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta (ERF) i Naklade Slap d.o.o. Razvijaju se dva neovisna testa ; prvi - PoČiP, za procjenu čitanja i pisanja na kraju 2. razreda tj. na kraju razdoblja početnog čitanja i pisanja te drugi - ČiP za procjenu uspješnosti automatizacije pročitanog na kraju 3. i 4. razreda. U ovom su jezično složenom, organizacijski i vremenski zahtjevnom postupku integrirane sve odrednice niza fonološki utemeljenih teorija čitanja i pisanja kojima se prvenstveno definira vještina dekodiranja te teorije razumijevanja pročitanog koje se oslanjaju na vještinu dekodiranja i razumijevanja govorenog jezika. Na takvoj su teorijskoj osnovi oprimjereni jezično specifični zadatci koji su, osim prema dvjema osnovnim odrednicama čitanja - tečno i s razumijevanjem, usmjereni i prema drugim jezičnim vještinama. Cilj je ovog rada prikazati važnost izrade jezično specifičnih testova za procjenu čitanja i pisanja u hrvatskom jeziku ; prikazati način izrade ispitnih čestica i lingvističkih preduvjeta koji trebaju biti zadovoljeni prije oblikovanja samih ispitnih čestica. Oba testa kreiraju se i u e- obliku uvažavajući i činjenicu da je priroda pismenosti promjenjiva te da danas mnoga djeca čitaju puno više digitalno, a manje koristeći papir. Ovime se stvaraju preduvjeti za testiranje pismenosti na posve novi način uvažavajući promjene koje su razvojem tehnologije utjecale na ono što i kako čitamo.
čitanje ; pisanje ; dijagnostički test ; hrvatski jezik
nije evidentirano
engleski
PoČiP and ČiP - innovative Croatian tests for the assessment of reading and writing
nije evidentirano
reading ; writing ; diagnostic test ; Croatian language
nije evidentirano
Podaci o prilogu
106-108.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
International interdisciplinary scientific conference: READERS AND READING IN THE DIGITAL AGE
Togonal, Marijana
Zagreb: Hrvatsko katoličko sveučilište
978-95-8014-61-1
Podaci o skupu
International interdisciplinary scientific conference: READERS AND READING IN THE DIGITAL AGE
predavanje
11.11.2021-11.11.2021
Zagreb, Hrvatska