Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Janosch kao suvremeni angažirani autor (na primjeru analize i recepcije slikovnice "Tata Lav i njegova sretna djeca") (CROSBI ID 299874)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Zalar, Diana ; Viher, Jasminka Janosch kao suvremeni angažirani autor (na primjeru analize i recepcije slikovnice "Tata Lav i njegova sretna djeca") // Detinjstvo, XLVII (2021), 1/2021; 66-80

Podaci o odgovornosti

Zalar, Diana ; Viher, Jasminka

hrvatski

Janosch kao suvremeni angažirani autor (na primjeru analize i recepcije slikovnice "Tata Lav i njegova sretna djeca")

Autorice su postavile za cilj ovoga istraživanja analizirati recepciju slikovnice Tata Lav i njegova sretna djeca /Mali odgojni savjetnik Horsta Eckerta (Janoscha) u odabranome uzorku djece drugoga razreda zagrebačke osnovne škole. Pri tome je pozornost usmjerena na autorovo izokretanje uobičajenih obrazaca ponašanja u obitelji i društvu, ludizam Janoscheva umjetničkog izričaja i model roditeljskog odgoja o kojemu slikovnica govori. Statistička analiza dobivenih rezultata i kritička analiza slikovnice potom su dovedene u vezu s analizom recepcije slikovnice nešto starije djece, kao i studenata Učiteljskog fakulteta. Rezultati su pokazali da su slikovnicu Tata Lav i njegova sretna djeca, bez obzira na njenu subverzivnost, ironičnost i grotesku, učenici drugoga razreda osnovne škole izvrsno su prihvatili. Na različite načine vezali su je uz svoja životna iskustva. Kritična su prema njegovom Janoschevom odgoja, smatraju roditeljstvo napornim i zahtjevnim poslom. Kritički vrednuju postupke svojih roditelja i likova u slikovnici. Zbunjujuće im je što likovi ponekad odstupaju od crno-bijele karakterizacije. Ipak, ciljevi tih likova su im jasni, i to im se čini važnijim. Djeca imaju već ugrađene obrasce ponašanja u obitelji i široj zajednici, pa im je priča zanimljiva i zbog svojih ludičkih elemenata. To je potvrda da je Janosch klasik koji može zaokupiti i zabaviti suvremeno dijete. Premda osmogodišnjake zbunjuje kad likovi nisu prikazani crno-bijelo, sposobni su razumjeti postupke umjetnika koji su nekoć bili rezervirani isključivo za književnost namijenjenu odraslima. Tu se prvenstveno misli na igrivo izokretanje svakodnevnice i pedagoških prioriteta ; na proturječne komentare koji su u ironijskome odmaku ; na neprihvatljive izjave pozitivnih likova koji ne moraju biti uvijek u pravu ili bez mana. U recepciji djece koja su godinu dana starija mijenja se percepcija koji su likovi zanimljiviji – od dječjih prema odraslima, a i o drugim segmentima slikovnice promišljaju nadrugačiji način. Studenti su je, pak, razmatrali iz pozicije odrasloga čitatelja koji se trudi pronaći značenja koje Janosch nudi. Ta se značenja odnose na različitost djece i različitost njihovih potreba ; važnost pružanja zadovoljstva i sreće djeci ; važnost poklanjanja slobodnoga vremena djeci, ali na načine koje ona odabiru i u kojima uživaju ; sklonost očeva da budu nekonvencionalni i igriviji negoli majke, pa su zbog toga vrlo važni u roditeljskom poslu kao protuteža ozbiljnosti i svakodnevnoj rutini u kojima majke dominiraju ; konvencionalnost naslova iza kojega se skrivaju iznenađenja za djecu, ali i za odrasle čitatelje ; roditeljsku suradnju i emancipaciju žena. Istraživanje je pokazalo da ovo Janoschevo djelo korespondira na različitim razinama sa djecom i odraslima, ovisno o kojem se segmentu odgoja, obiteljskog života ili autoriteta odraslih prema djeci govori. Uzorci djece koji su uključeni u istraživanje donijeli su vrijedne spoznaje o različitostima recepcije jednoga istog umjetničkog djela ovisno o dobi djece, kao i različitostima recepcije te iste slikovnice među djecom i odraslima i unutar populacije uzorka odraslih osoba (studenata koji će biti učitelji). Janosch kao cjeloviti autor (tekst i ilustracije) u čitateljima potiče promatranje svijeta iz različitih perspektiva i podržava razvoj identiteta. Ova vrijedna saznanja pokazuju istovremeno da Janoschevo djelo povećava motivaciju za čitanje.

slikovnica ; recepcija ; dijete ; ludizam ; subverzivnost

nije evidentirano

engleski

Janosch as a contemporary engaged author (on the example of the analysis and reception of the picture book "Daddy Leo and his happy children")

The aim of this research was to analyze the reception of Janosch’s picture book Tata Lav i njegova sretna djeca / Mali odgojni savjetnik (Dad Lion and his happy children / Little educational counselor) in a selected sample of second grade primary school children. In doing so, attention is focused on the author’s reversal of common patterns of behaviour in the family and society, the luddism of Janosch’s artistic expression, and the model of parental care that the picture book speaks of. A statistical analysis of the obtained results and a critical analysis of the picture book were then related to the knowledge about the reception of the picture book on slightly older children and students of the Faculty of Teacher Education. Research has shown that this work by Janosch corresponds on different levels with children and adults, encourages readers to observe the world from different perspectives and supports the development of identity.

picture book ; reception ; child ; playfulness ; subversiveness

nije evidentirano

Podaci o izdanju

XLVII (1/2021)

2021.

66-80

objavljeno

0350-5286

Povezanost rada

Književnost, Znanost o umjetnosti