Glagol kao pjesničko i likovno nadahnuće (CROSBI ID 299865)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Zalar, Diana ; Dunđer, Paula
hrvatski
Glagol kao pjesničko i likovno nadahnuće
U radu se analizira pjesnička zbirka pjesnikinje, slikarice i konceptualne umjetnice Nikoline Manojlović Vračar Što sve? Ilustrirana enciklopedija glagola, koja se izdvaja unutar korpusa hrvatske dječje poezije gledajući jezičnim i književnoumjetničkim vrijednosnim mjerilima, konceptualno, a istodobno i posebnim odnosom između stihova i ilustracija. Riječ je o jezičnoj i konceptualnoj analizi zbirke koja nema paginacije unutar stranica, zbog čega abecedni slijed preuzima orijentacijsku ulogu. Konceptualna je koherentnost naglašena u naslovima pjesama – svi naslovi počinju istom sintagmom upitne intonacije i značenja, da bi istodobno svaki pojedini naslov unutar nje dobio i svoje vlastito značenje. Pjesme imaju svoju izražajnu i metaforičku vrijednost, a istodobno autorica ostaje u okviru onoga što želi prezentirati: važnosti glagola unutar jezičnih izražajnih mogućnosti. U tome smislu zbirka se ostvaruje kao autorski pjesnički habitus, ali i zanimljiv ostvaraj poetiziranja gramatičkog jezičnog bića koje uobičajeno nije u središtu zanimanja pjesnika. Pripada suvremenoj dječjoj poeziji jer oplemenjuje, potiče na promišljanje, gradi osobnost čitatelja, odnosno ustrojena je kao suvremena zbirka pjesama u kojoj nema izravne poruke ni podučavanja. Istodobno, riječ je o zbirci koja na nesvjesnoj razini obogaćuje rječnik, ulijeva u čitatelja ljubav prema jeziku, daje osobit dignitet iznimno zanimljivoj, složenoj i razgranatoj vrsti riječi. Autorice analiziraju na koje načine autorica uz pomoć gramatičkih kategorija i značenjskih dometa glagola prilazi dječjem poimanju svijeta. Isto tako, kako uz pomoć pjesničke riječi, rime i sroka ostvaruje potvrdu da je umijeće uporabe jezika situacijski fenomen koji katkada unosi promjene u sustav. Znanstveni doprinos sadržan je u otkrivanju novog „rukavca“ složenoga korpusa suvremene hrvatske dječje poezije koji je okrenut lingvističkim mogućnostima i razmatranju bogatog značenjskog bazena glagola u hrvatskom standardnom jeziku. Autorice analiziraju originalnost, maštovitost i kombinatoriku Nikoline Manojlović Vračar u igri jezičnim sklopovima, stihovima, stilskim figurama i vrstama riječi. Rad posebice pridaje pažnju ludizmu zagonetavanja i odgonetavanja značenja vrsta riječi unutar stilskih jezičnih figura. Rad nakon toga u fokus razmatranja smješta inovativnu uporabu ilustracija u dječjoj knjizi - umjetničke ilustracije apstraktnim oblicima dočaravaju osobine pojedinih glagola, čime se pojačava njihovo značenje i smisao u pjesmi. Cjelokupni dizajn i likovna oprema knjige postaju jednako značenjski bremeniti, pa zbirka N. Manojlović Vračar inovativnošću i kreativnošću, posebice u pristupu jeziku postaje zamjetna pojava unutar nacionalnoga korpusa.
poezija za djecu ; zbirka Što sve ; izražajnost uporabe glagola
nije evidentirano
engleski
Verb as a poetic and artistic inspiration
The paper analyzes the expressiveness of the use of verbs, playing with encyclopaedic entries, positioning of a particular part of speech into the focus of poetic and artistic thematization in the poetic language of the contemporary poet and painter Nikolina Manojlović Vračar, in particular in her collection Što sve, Ilustrirana enciklopedija glagola [All the Things, An Illustrated Encyclopaedia of Verbs] (Mala zvona, Zagreb, 2018.). Through the method of analysis of the artistic text on its semantic (literal and figurative) level and of illustrations as an inseparable part of the language expression, we draw conclusions about the syntagmatic and visual role of the collection conception in directing the attention to the importance and wealth of verbs as a part of speech. The fact that this collection is primarily intended for children raises special attention because grammatical contents have been traditionally unpopular among the target population.
poetry for children ; collection All The Things ; expressiveness of verb usage
nije evidentirano
Podaci o izdanju
67 (2-3)
2020.
99-108
objavljeno
0021-6925
1849-174X