Vizualna kultura kao nova paradigma poučavanja likovne umjetnosti (CROSBI ID 444252)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Skender, Lana
Purgar, Krešimir ; Dubovicki, Snježana
hrvatski
Vizualna kultura kao nova paradigma poučavanja likovne umjetnosti
Potreba za promjenom paradigme poučavanja Likovne umjetnosti nastaje iz više razloga ; novih društvenih uvjeta u kojima dominira kultura slike ; promjena u umjetničkoj praksi koja se oslanja na postupke i estetiku popularne kulture ; potreba za razvijanjem vizualne pismenosti koja se tumači kao kulturološka i kritička vještina. Kultura komuniciranja slikom potaknula je nastajanje nove paradigme, zvane vizualna kultura, u kojoj se komunikacija, formiranje identiteta i prijenos društvenih obrazaca prenosi slikom. U takvim uvjetima vizualna pismenost se smatra jednom od elementarnih pismenosti, stoga se preporuča propisivanje važnog mjesta u nacionalnom kurikulumu . Iako je vizualna kultura interdisciplinarno područje u svjetskoj kurikulumskoj praksi je obično integrirana u vizualno umjetničko obrazovanje. Takav model razmatrat će se i u ovom doktorskom radu. Istraživanje je usmjereno teorijskim temeljima za promjenu paradigme te utvrđivanju postojećeg stanja s projekcijama budućnosti pomoću futuroloških metoda (metoda Analiza trenda, Delfi metoda, metoda Planiranje unazad). U istraživanju su postavljene četiri hipoteze koje su potvrđene osim u teoriji i mišljenjem eksperata prikupljenog Delfi metodom. Eksperti iz različitih područja su postigli konsenzus oko jedanaest zaključaka. Složili su se da je vizualna kultura važna za emotivni i kognitivni razvoj učenika te da treba biti integrirana u vizualno umjetničko obrazovanje. Istaknuli su potrebu za promjenom interpretativnih pristupa i sadržaja poučavanja. Jedino je naziv predmeta polučio podijeljena mišljenja jer je jedan ekspert iz područja metodike likovne kulture ostao pri mišljenju da se predmet treba preimenovati u Vizualnu kulturu, dok su se drugi složili oko naziva Likovna umjetnost i vizualna kultura kojeg i autorica doktorske disertacije smatra najprihvatljivijim rješenjem u okvirima važećeg obrazovnog sustava.
Delfi metoda, futurološke metode, kurikulum, likovna umjetnost, vizualna kultura
nije evidentirano
engleski
Visual Culture as a New Paradigm of Teaching Visual Art
nije evidentirano
Delphi method, futures studies, curriculum, arts, visual culture
nije evidentirano
Podaci o izdanju
274
11.10.2021.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
Osijek
Povezanost rada
Interdisciplinarne humanističke znanosti, Pedagogija, Povijest umjetnosti