Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Udruženje umjetnika Zemlja i časopis Danas (1934.) (CROSBI ID 70803)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Prelog, Petar Udruženje umjetnika Zemlja i časopis Danas (1934.) // Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovensakom kontekstu: 1918-1941. / Kadijević, Aleksandar ; Ilijevski Aleksandra (ur.). Beograd: Institut za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, 2021. str. 286-291

Podaci o odgovornosti

Prelog, Petar

hrvatski

Udruženje umjetnika Zemlja i časopis Danas (1934.)

Udruženje umjetnika Zemlja (1929.–1935.) svojim je djelovanjem zahvatilo gotovo sve najvažnije društvene probleme u hrvatskom dijelu međuratne jugoslavenske državne zajednice. Stvarajući pod geslom „umjetnost i život su jedno“, umjetnici i arhitekti Zemlje su na temeljima ideološki čvrsto utemeljenoga umjetničkog i društveno angažiranog programa stubokom izmijenili hrvatsku umjetničku pozornicu. S obzirom na takvu vrstu djelovanja, Zemlju i njezine umjetnike pratili su mnogi ideološki sukobi, kao i stalan pritisak državnog represivnog aparata. Časopis Danas, urednika Miroslava Krleže i Milana Bogdanovića, koji je tijekom prve polovine 1934. izlazio u Beogradu, pojavio se u trenutku presudnom za djelovanje Udruženja umjetnika Zemlja. Naime, nakon objavljivanja Krležina „Predgovora“ Podravskim motivima Krste Hegedušića (1933.) – u kojem je autor stao u obranu kritički usmjerene i društveno angažirane, ali neovisne umjetnosti s individualnim kvalitetama – unutar članstva Zemlje dolazi do raskola, a Krleža i Hegedušić postaju meta oštre kritike nekih od dojučerašnjih istomišljenika. Danas je, u takvoj konstelaciji, odigrao iznimno važnu ulogu. Na njegovim stranicama Krleža odgovara na napade „slijeva i zdesna“, obračunavajući se i s Đurom Tiljkom, urednikom časopisa Kultura i do „Predgovora“ vjernim zemljaškim ideološkim tumačem i podupirateljem. Nadalje, u Danasu je Krsto Hegedušić otvoreno stao na Krležinu stranu, objašnjavajući važnost piščevih stavova i njegove ideološke usmjerenosti za formiranje temeljnih ideja Zemljina programa. Naposljetku, osim što su na stranicama časopisa publicirana djela nekoliko zemljaša, u posljednjem broju izlazi tekst Vilima Svečnjaka o pariškoj izložbi „lijeve umjetnosti“, koji svjedoči o tome da i nakon „Predgovora“ Hegedušić može računati na ideološki vjerne i agilne suradnike. U ovome izlaganju odredit će se, dakle, mjesto časopisa Danas u povijesti Udruženja umjetnika Zemlja te analizirati oni tekstovi koji su se pokazali presudnima za cjelovito sagledavanje obilježja djelovanja te važne umjetničke skupine. Posebno će se obratiti pozornost na Krležine i Hegedušićeve stavove, koji su Zemlju tijekom 1934. ipak poveli nešto drugačijim putom od onoga koji je bio zacrtan nekoliko godina ranije, prilikom osnivanja Udruženja.

Udruženje Umjetnika Zemlja, časopis Danas, Krsto Hegedušić, Miroslav Krleža, Vilim Svečnjak

nije evidentirano

engleski

Association of Artists Zemlja and Danas Magazine (1934)

nije evidentirano

Association of Artists Zemlja, Danas, Krsto Hegedušić, Miroslav Krleža, Vilim Svečnjak

nije evidentirano

Podaci o prilogu

286-291.

objavljeno

Podaci o knjizi

Kadijević, Aleksandar ; Ilijevski Aleksandra

Beograd: Institut za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu

2021.

978-86-6427-161-5

Povezanost rada

Povijest umjetnosti