„Jako puno zagrepčana ide na Sljeme“ – percepcija i prostorni raspored kulturoloških usluga i negativnosti šuma na području Medvednice (CROSBI ID 708067)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Kičić, Martina ; Marin, Ana Marija ; Vuletić, Dijana ; Krajter Ostoić, Silvija
hrvatski
„Jako puno zagrepčana ide na Sljeme“ – percepcija i prostorni raspored kulturoloških usluga i negativnosti šuma na području Medvednice
Medvednica je višestruko važna za Zagreb i Zagrepčane u prirodnom i kulturološkom smislu. Činjenica da je dijelom smještena unutar administrativnih granica grada Zagreba, čini je pogodnom za rekreaciju i turizam kako stanovnika tako i turista. Rekreacija, turizam, kao i druge usluge ekosustava spadaju u kulturološke usluge ekosustava. Neizmjerno su važne stanovnicima gradova i često ih percipiraju kao najvažnije ili jednako važne, kao i primjerice regulatorne usluge ekosustava. Definirane su kao nematerijalne koristi koje ljudi dobivaju od ekosustava te uključuju, među ostalim, kognitivni razvoj, rekreaciju, estetiku i duhovno obogaćivanje. S druge strane upravo su kulturološke usluge urbane zelene infrastrukture rjeđe bile predmet istraživanja na području grada Zagreba, uključujući i područje Medvednice. Projekt Hrvatske zaklade za znanost „Unaprjeđenje planiranja i gospodarenja zelenom infrastrukturom kroz participativno mapiranje kulturnih usluga ekosustava (CULTUR-ES)“ upravo nastoji istražiti korištenje, percepciju i prostorni raspored kulturoloških usluga zelenih površina u gradu Zagrebu, kao i negativnu percepciju kombinacijom kvalitativnih i kvantitativnih metoda. Provodeći fokus grupe i participativno kartiranje sa stanovnicima svih gradskih četvrti grada Zagreba prikupljeni su podaci o pozitivnoj i negativnoj percepciji Medvednice kao i o karakteristikama sudionika. Usto, prikupljeni su i markeri kojima se prikazuje prostorna komponenta percipiranih kulturoloških usluga i negativnosti. Jedan od najvažnijih rezultata je da su sudionici fokus grupa prepoznali Medvednicu kao nositeljicu svih kulturoloških usluga koje su bile predmet istraživanja (privrženost mjestu, rekreacija, estetska vrijednost, mogućnost edukacije o prirodi, kulturni identitet), ali također je prisutna i negativna percepcija. Rezultati ovog istraživanja mogu pomoći unaprjeđenju održivog upravljanja Parkom prirode Medvednica kao i planiranju održive turističke djelatnosti uz uvažavanje percepcije različitih korisnika Parka. Naglasak je stavljen na participaciju i sudjelovanje korisnika prostora u procesu planiranja čime upravljanje postaje transparentno i demokratično, što povećava kvalitetu donesenih odluka. Identificiranje percipiranih negativnosti može pomoći promijeni negativnih praksa ili definiraju komunikacijskih strategija kako bi se one smanjile ili otklonile.
kulturološke usluge urbane zelene infrastrukture ; percepcija građana ; negativnosti ; kvalitativna analiza ; prostorna distribucija
nije evidentirano
engleski
“Many Zagreb people go to Sljeme” - perception and spatial distribution of cultural ecosystem services and disservices of forests on Medvednica
nije evidentirano
cultural ecosystem services of urban green infrastructure ; citizen perceptions ; disservices ; qualitative analysis ; spatial distribution
nije evidentirano
Podaci o prilogu
85-86.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Zeleni dodir Medvenice
Podaci o skupu
Zeleni dodir Medvenice
predavanje
10.06.2021-11.06.2021
Zagreb, Hrvatska