Konflikti obiteljske i radne uloge i odanost profesiji kod nastavnika tijekom pandemije COVID-19: moderirana medijacijska analiza emocionalne iscrpljenosti i psihološkog kapitala (CROSBI ID 707904)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Burić, Irena ; Šimunović, Mara ; Balaž, Barbara
hrvatski
Konflikti obiteljske i radne uloge i odanost profesiji kod nastavnika tijekom pandemije COVID-19: moderirana medijacijska analiza emocionalne iscrpljenosti i psihološkog kapitala
Pojavom pandemije COVID-19 obrazovni sustav je kroz nekoliko dana premješten iz fizičkih u virtualne učionice. Takva nagla promjena djelovala je na sve dionike obrazovnog sustava, a posebice nastavnike koji su u tom periodu suočeni s povećanim i radnim i privatnim obavezama. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati medijacijsku ulogu emocionalne iscrpljenosti u odnosu između konflikata rad- obitelj i obitelj-rad te odanosti profesiji kod nastavnika. Uz to, provjerena je moderatorska uloga psihološkog kapitala, kao potencijalnog zaštitnog čimbenika, u objašnjenju pretpostavljenog medijacijskog odnosa. U istraživanju je sudjelovalo 1655 nastavnika iz 226 škola s područja Republike Hrvatske, a provedeno je online putem u proljeće 2020. godine kada je nastava na daljinu trajala pet do sedam tjedana. Moderirana medijacijska analiza pokazala je da je emocionalna iscrpljenost djelomični medijator odnosa između konflikata rad-obitelj i konflikta obitelj-rad te odanosti profesiji, ukazujući na to da su nastavnici, koji su procijenili više razine konflikata, ujedno izvijestili o višim razinama emocionalne iscrpljenosti, što je posljedično predviđalo niže razine odanosti profesiji. Nadalje, oba konflikta su bili izravni i negativni prediktori odanosti profesiji. Što se tiče moderatorskog odnosa, psihološki kapital je bio značajan moderator medijacijskog učinka emocionalne iscrpljenosti u odnosu između oba konflikta i odanosti profesiji, ali na neočekivan način. Kod konflikta rad-obitelj, neizravni učinak je bio jednak za sve tri razine psihološkog kapitala nastavnika, dok se kod konflikta obitelj- rad pokazalo kako je medijacijski učinak bio najizraženiji kod nastavnika s najvišim razinama psihološkog kapitala, manje izražen kod onih sa srednjim razinama, dok je najmanje izražen bio kod nastavnika s niskim razinama psihološkog kapitala. Ovakvi neočekivani nalazi potiču raspravu o njihovim potencijalnim praktičnim i teorijskim implikacijama te navode na daljnja istraživanja.
nastavnici ; konflikti rad-obitelj ; emocionalna iscrpljenost ; psihološki kapital ; predanost profesiji
nije evidentirano
engleski
Work–family conflicts and commitment to profession among teachers during the COVID-19 pandemic: a moderated mediation analysis of emotional exhaustion and psychological capital
nije evidentirano
teachers ; work-family conflicts ; emotional exhaustion ; psychological capital ; commitment to profession
nije evidentirano
Podaci o prilogu
94-94.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Mikac, Una ; Mehulić, Jasmina
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD)
1849-6946
Podaci o skupu
25. Dani Ramira i Zorana Bujasa (DRZB)
predavanje
30.09.2021-02.10.2021
Zagreb, Hrvatska