Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zastupljenost narodnih pjesama u udžbenicima predmeta Glazbena kultura u Republici Hrvatskoj i Republici Srbiji: analiza udžbenika za prva tri razreda osnovne škole (CROSBI ID 707708)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Ristivojević, Ana ; Svalina, Vesna Zastupljenost narodnih pjesama u udžbenicima predmeta Glazbena kultura u Republici Hrvatskoj i Republici Srbiji: analiza udžbenika za prva tri razreda osnovne škole // Folklor u muzičkoj pedagogiji / Petrović, Milena (ur.). Beograd: Fakultet muzičke umetnosti Beograd, 2021. str. 36-39

Podaci o odgovornosti

Ristivojević, Ana ; Svalina, Vesna

hrvatski

Zastupljenost narodnih pjesama u udžbenicima predmeta Glazbena kultura u Republici Hrvatskoj i Republici Srbiji: analiza udžbenika za prva tri razreda osnovne škole

Na potrebu uvođenja narodnih pjesama u nastavu glazbe kontinuirano se ukazuje još od 18. stoljeća. Iz tog vremena posebno trebamo izdvojiti švicarsko-francuskog filozofa, književnika i muzičara Jean Jacquesa Rousseaua koji je isticao kako se narodne pjesme trebaju uvoditi u glazbenu nastavu zbog svoje jednostavnosti i prirodnosti (Davidson, 1971 ; Rousseau, 1957 ; Svalina, 2018). Interes za narodnu pjesmu nastavio se i u narednim stoljećima, da bi se u 20. stoljeću pojavio značajan broj glazbenih pedagoga koji su bili vrlo aktivni u nastojanju da se narodna pjesma afirmira u osnovnim školama. Tu možemo posebno izdvojiti njemačkog muzičkog pedagoga Fritza Jödea koji je narodne pjesme nastojao povezati s plesom i igrom (Svalina, 2015) te mađarskog muzičkog pedagoga, skladatelja i etnomuzikologa Zoltána Kodályja koji je smatrao da glazbeno obrazovanje treba temeljiti na pjevanju, a osnovno sredstvo glazbene poduke treba biti narodna glazba vlastitoga naroda (Brooke Bagley, 2009 ; Dullea, 2009 ; Houlahan & Tacka, 2015). Rezultati novijih istraživanja kurikuluma glazbene nastave različitih europskih zemalja pokazali su da se u većini kurikuluma navodi kako, osim dječjih i zabavnih, učenici trebaju pjevati i narodne pjesme. To su u prvom redu pjesme iz zemlje u kojoj ti učenici žive, ali trebaju se pjevati i narodne pjesme nacionalnih manjina te pjesme drugih bliskih naroda (Svalina, 2015 ; Šimunović, 2014). Slično su koncipirani i hrvatski i srpski kurikulumi nastave glazbene kulture (Ćalić, 2011 ; Ćalić & Grkić, 2013 ; Sudzilovski, Ćalić & Ivanović, 2012 ; Sam Palmić, 2015 ; Svalina, 2015 ; Svalina & Zelić, 2020). Cilj je ovoga istraživanja utvrditi kakva je zastupljenost narodne pjesme namijenjene pjevanju u nastavi glazbene kulture u prva tri razreda osnovne škole u Hrvatskoj i Srbiji. Istraživanje je provedeno analizom sadržaja udžbenika glazbene kulture za prva tri razreda koji su se koristili u hrvatskim i srpskim osnovnim školama u školskoj godini 2020./21. Odabrani su udžbenici četiriju izdavača, iz svake zemlje po dva izdavača. Izdavači iz Hrvatske su Školska Knjiga i Alfa, a iz Srbije Klet i Novi Logos. Metoda istraživanja koja se koristila u okviru ovog istraživanja je metoda analize sadržaja te komparacija udžbenika. Rezultati provedenog istraživanja pokazali su da je zastupljenost narodnih pjesama u u nastavi glazbene kulture u prva tri razreda osnovne škole dobra. Najveći broj narodnih pjesama namijenjenih za pjevanje nalazi se u udžbeniku za Muzičku kulturu srpskog izdavača Novi Logos. U udžbenicima srpskih izdavača češće se navode dodatni zadaci koji se trebaju realizirati nakon učenja pjesme po sluhu. To je najčešće izvođenje ili osmišljavanje koraka, odnosno izvođenje ili osmišljavanje ritamske pratnje uz pjesmu. Narodne pjesme nacionalnih manjina i pjesme drugih bliskih naroda nisu u većem broju zastupljene niti u jednom udžbeniku.

narodna pjesma, nastava glazbene kulture, osnovna škola, udžbenici

nije evidentirano

engleski

Representation of folk songs in textbooks of the subjects Music Culture in the Republic of Croatia an the Republic of Serbia: Analysis of textbooks for the first grades of primary school

nije evidentirano

folk song, music teaching, primary school, textbooks

nije evidentirano

Podaci o prilogu

36-39.

2021.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Folklor u muzičkoj pedagogiji

Petrović, Milena

Beograd: Fakultet muzičke umetnosti Beograd

978-86-81340-36-3

Podaci o skupu

24. pedagoški forum scenskih umetnosti

predavanje

01.10.2021-03.10.2021

Beograd, Srbija

Povezanost rada

Glazbena umjetnost, Obrazovne znanosti, Pedagogija