Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Njemačka kultura kao model i kao prijetnja (CROSBI ID 707671)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Tomašegović, Nikola Njemačka kultura kao model i kao prijetnja // VI. Kongres hrvatskih povjesničara / Agičić, Damir ; Galović, Tomislav (ur.). Rijeka: Hrvatski nacionalni odbor za povijesne znanosti (HNOPZ) ; Društvo za hrvatsku povjesnicu ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2021. str. 223-224

Podaci o odgovornosti

Tomašegović, Nikola

hrvatski

Njemačka kultura kao model i kao prijetnja

Tijekom cijelog „dugog“ 19. stoljeća hrvatsku politiku i kulturu obilježava ambivalentan odnos prema njemačkoj kulturi. S jedne strane, ona je u velikoj mjeri bila kultura u kojoj su se obrazovale hrvatske elite, napose one građanske. Njemačka literatura bila je daleko najčitanija tijekom cijelog stoljeća, hrvatski vokabular građen je u velikoj mjeri kroz prijevode s njemačkog, a njemački znanstveni sustav poslužio je kao temelj za izgradnju domaćeg znanstvenog i šireg intelektualnog polja. Sam model izgradnje hrvatske nacije sazdan je prema uzoru na onaj njemački, pa su tako neki temeljni koncepti društvenog i političkog života preuzeti i prilagođeni iz njemačkog uzora. Situacija se dodatno komplicira u onoj mjeri u kojoj njemačka kultura ujedno funkcionira i kao dominantna kulturna matrica Habsburške Monarhije, ali s daleko različitijim ciljevima od uspostave jedne velike njemačke nacionalne države. Još od 18. stoljeća, njemački jezik u tom pogledu funkcionira kao osnova za stvaranje okvira austrijske građanske pripadnosti, pri čemu se razvija i specifični modalitet austro-njemačke, prvenstveno građanske kulture. To postavlja odnos prema njemačkoj kulturi u koordinate odnosa prema kulturnom i političkom centru, za koji je uvijek karakteristična asimetričnost, ali i ambivalentnost. Usprkos svim aproprijacijama koje izgradnju hrvatske nacionalne kulture smještaju u čvrstu ovisnost o njemačkoj kulturi, ona je ujedno nužno funkcionirala kao glavna prijetnja za hrvatski kulturni projekt. Hrvatska se kultura morala na neki način emancipirati od svojeg „velikog brata“ kako bi mogla položiti pravo na distinktivnost, ali i povući političke konzekvence koje iz toga proizlaze. Zbog toga se od ilirizma pa sve do kraja 19. stoljeća sve više intenzivira ideja o njemačkoj kulturnoj prijetnji, koja na prijelomu stoljeća poprima svoje akutne oblike u vidu sve rasprostranjenije slike o prijetnji njemačkog Drang nach Osten, kao i reaktivne koncepcije „obrnutog antemurale“ koja se oživotvoruje u politici novoga kursa.

Nacionalni narativi ; germanizacija ; asimetrija moći ; aproprijacije

nije evidentirano

engleski

The German Culture as a Model and as a Threat

nije evidentirano

National narratives ; Germanization ; Asymmetry of Power ; Appropriations

nije evidentirano

Podaci o prilogu

223-224.

2021.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

VI. Kongres hrvatskih povjesničara

Agičić, Damir ; Galović, Tomislav

Rijeka: Hrvatski nacionalni odbor za povijesne znanosti (HNOPZ) ; Društvo za hrvatsku povjesnicu ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci

978-953-57296-2-4

Podaci o skupu

VI. kongres hrvatskih povjesničara

predavanje

30.09.2021-03.10.2021

Rijeka, Hrvatska

Povezanost rada

Povijest