Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Obilježja znanstvenoga stila udžbeničkih tekstova za niže razrede osnovne škole (CROSBI ID 707611)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Cvikić, Lidija ; Dobravac, Gordana Obilježja znanstvenoga stila udžbeničkih tekstova za niže razrede osnovne škole // II. Međunarodna znanstvena konferencija "Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta", zbornik sažetaka. 2021. str. 5-5

Podaci o odgovornosti

Cvikić, Lidija ; Dobravac, Gordana

hrvatski

Obilježja znanstvenoga stila udžbeničkih tekstova za niže razrede osnovne škole

Temeljna je svrha udžbenika omogućiti stjecanje znanja, odnosno prenijeti znanstvene činjenice na pedagoški primjeren način. S obzirom na to, udžbenički su tekstovi spoj znanstvenoga i pedagoškoga diskursa (Hyland 2000) koji Beacco i sur (2010) nazivaju paraznanstvenim ili protoznanstvenim stilom. Istraživanja udžbeničkoga diskursa različitih jezika bave se obilježjima tekstne vrste (npr. Bhaita 2014, Bondi 1999, Myers 1992), kao i razlikama diskursa pojedinih disciplina (npr. Coffin 2002, Schleppegrel 2018, 2009, 2004), uglavom udžbenika za sekundarno (Schleppegrel 2018, 2009, 2004) ili visokoškolsko obrazovanje (Bhatia 2014, Bondi 1999). Jezikoslovnih je istraživanja udžbenika na hrvatskome jezika relativno malo. Istraživala su se opća jezična i stilska obilježja udžbenika (Mišić 2018, Visinko 2006), odnosno leksik u udžbenicima (Radić, Kuvač- Kraljević i Kovačević 2010, Cvikić 2002), ali nedostaju sustavnija istraživanja svih jezičnih razina. Ona su posebice važna za udžbenike nižih razreda osnovne škole jer njihovi tekstovi, uz obilježja znanstvenosti i pedagoške primjerenosti, moraju biti i jezično primjereni (odabirom vokabulara i gramatičkih struktura). U ovom se radu istražuju obilježja (proto)znanstvenoga stila u udžbenicima nastavnoga predmeta Prirode i društva za 3. i 4. razred osnovne škole. Računalnolingvističkom analizom tekstova udžbenika pomoću alata NOOJ utvrdit će se njihova leksička i morfosintaktička obilježja. Pretpostavlja se da će svi tekstovi pokazivati sljedeća obilježja znanstvenoga stila: nominalnost, impersonalnost i sintaktičku složenost. No, s obzirom na to da nastavni predmet u sebi uključuje sadržaje više disciplina (biologije, sociologije, geografije i povijesti), u odnosu na disciplinu kojoj tekst pripada očekuju se bitne razlike na leksičkoj i morfosintaktičkoj razini. Rezultati istraživanja pružit će detaljniji uvid u obilježja tekstne vrste udžbeničkoga teksta, ali i dati korisne rezultate za unaprjeđenje nastavne teorije i prakse.

hrvatski jezik, udžbenici, leksik, morfosintaksa, jezik školovanja

nije evidentirano

engleski

Characteristics of the scientific style in textbooks for the lower grades of primary school

nije evidentirano

Crotian language, textbooks, vocabulary, morphosyntax, language of schooling

nije evidentirano

Podaci o prilogu

5-5.

2021.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

II. Međunarodna znanstvena konferencija "Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta", zbornik sažetaka

Podaci o skupu

II. Međunarodna znanstvena konferencija "Kroatistika unutar slavističkog, europskog i svjetskog konteksta"

predavanje

30.09.2021-02.10.2021

Pula, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija