Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Leksička raznolikost suvremenih hrvatskih slikovnica – poticaj ili prepreka razumijevanju pročitanoga (CROSBI ID 707497)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Aladrović Slovaček, Katarina ; Magašić, Ana Leksička raznolikost suvremenih hrvatskih slikovnica – poticaj ili prepreka razumijevanju pročitanoga // Dijete i jezik - knjižica sažetaka - Čitanje u suvremenom okruženju / Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana (ur.). Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 12-12

Podaci o odgovornosti

Aladrović Slovaček, Katarina ; Magašić, Ana

hrvatski

Leksička raznolikost suvremenih hrvatskih slikovnica – poticaj ili prepreka razumijevanju pročitanoga

U procesu usvajanja jezika prva se riječ pojavljuje oko prve godine te potom dijete komunikacijom sa svojom okolinom usvaja nove riječi. Te prve riječi često zovemo komunikatima jer se po barem jednoj sastavnici razlikuju od značenja koje ta riječ ima za odrasloga govornika. Oko treće godine dijete ovlada bazom materinskoga jezika i u svom vokabularu ima približno 3000 riječi. S vremenom taj broj značajno raste pa tako u četvrtoj godini njegov vokabular broji 4000 riječi, a s polaskom u školu procjenjuje se da dijete u svom vokabularu ima približno 10 000 riječi. Na proces usvajanja novih riječi utječu mnogobrojni čimbenici: dužina riječi, glasovna struktura riječi, značenje riječi, pravopisna i gramatička obilježja riječi, kolokacije u kojima se riječ nalazi, a i funkcija riječi u rečenici te konačno u tekstu. Istraživanja pokazuju da će na leksičku kompetenciju utjecati i navedeni jezični, i oni izvanjezični razlozi: polazi li dijete vrtić, čita li se djetetu i čita li dijete, obrazovanje roditelja, spol, ali i sredina u kojoj dijete odrasta. S obzirom na to da su slikovnice male enciklopedije iz čijih sadržaja dijete upoznaje svijet oko sebe, važno je da se u njihovu oblikovanju, osim na sadržaj, pozornost usmjeri i na jezični izričaj, odnosno na odabir leksema kojima se određeni sadržaj predstavlja. Upravo zato cilj je ovoga istraživanja istražiti i prikazati leksičku strukturu dvadeset odabranih suvremenih hrvatskih slikovnica namijenjenih djeci od pete do sedme godine života. Uz pomoć izrađenoga frekvencijskoga rječnika na temelju odabranih slikovnica pripremit će se rječnički test za djecu predškolske dobi kojima su slikovnice namijenjene kako bi se istražilo je li rječnička raznolikost poticaj ili prepreka u razumijevanju njihova sadržaja. Očekuje se da će navedeni rezultati potvrditi važnost čitanja u procesu bogaćenja rječnika i razvoju leksičke kompetencije.

leksička raznolikost, suvremena slikovnica, hrvatski jezik, čitanje, predškolska dob

nije evidentirano

engleski

Lexical diversity of the contemporary Croatian picture books – motivation or a hindrance to reading comprehension

nije evidentirano

lexical diversity, contemporary picture book, Croatian language, reading, pre-school age

nije evidentirano

Podaci o prilogu

12-12.

2021.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Dijete i jezik - knjižica sažetaka - Čitanje u suvremenom okruženju

Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana

Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

Podaci o skupu

10. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju

predavanje

16.09.2021-18.09.2021

Osijek, Hrvatska

Povezanost rada

nije evidentirano