Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1145519

Zašto je lisica iza grma? Struktura priče djece i odraslih govornika


Hrzica, Gordana; Trtanj, Ivana; Košutar, Sara
Zašto je lisica iza grma? Struktura priče djece i odraslih govornika // Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju / Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana (ur.).
Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Osijek, 2021. str. 27-27 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 1145519 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Zašto je lisica iza grma? Struktura priče djece i odraslih govornika
(Why is the fox behind the tree? Story structure of children and adult speakers)

Autori
Hrzica, Gordana ; Trtanj, Ivana ; Košutar, Sara

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju / Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana - Osijek : Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Osijek, 2021, 27-27

Skup
X. međunarodni znanstveni skup Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 16-18.09.2021

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
pripovjedne sposobnosti ; makrostruktura ; struktura priče ; djeca ; odrasli
(narrative abilities ; macrostructure ; story structure ; child language ; adult language)

Sažetak
Pripovijedanje podrazumijeva sposobnost proizvodnje i razumijevanja uzročno i vremenski povezanih događaja priče organiziranih oko središnje teme (Aksu-Koç i Aktan-Erciyes 2018). U proučavanju razvoja pripovjednih sposobnosti promatraju se globalna razina (makrorazina) i lokalna razina (mikrorazina) priče. U pripovijedanju fiktivnih priča na makrorazini redovito se promatra gramatika priče (engl. story grammar) ili struktura priče (engl. story structure). Procjenjuje se dječja sposobnost povezivanja dijelova priče u koherentnu cjelinu uporabom prikladnih kohezivnih sredstava. Cilj je ovoga rada ispitati postoje li razlike u strukturi priče djece različite dobi i odraslih govornika koji govore hrvatski jezik. Za istraživanje su iz Hrvatskoga pripovjednog korpusa: MAIN (Hržica i Roch 2020) izdvojeni jezični uzorci 48 mlađe djece (Mdob=6 ; 2 ; SDdob=0, 39, min= 5 ; 1, max=6 ; 9), 50 starije djece (Mdob=8 ; 3, SDdob=0, 45, min= 7 ; 1, max=9) i 50 odraslih (Mdob=31 ; 2, SDdob=13, 47). Pripovijedanje je procijenjeno hrvatskom inačicom Višejezičnoga instrumenta za ispitivanje pripovijedanja (MAIN ; Hržica i Kuvač Kraljević 2012). Struktura priče za svakoga je sudionika procijenjena MAIN-ovim protokolom. Ona obuhvaća situaciju (mjesto i vrijeme događanja) i tri epizode koje se sastoje od uvodnoga događaja, cilja, pokušaja, ishoda i reakcije. Za svaku proizvedenu sastavnicu strukture priče sudioniku je dodijeljen bod. S obzirom na to da je zadovoljen kriterij normalnosti distribucije, rezultati su uspoređeni analizom varijance s jednim promjenjivim faktorom. Na temelju rezultata jednosmjerne analize varijance za nezavisne uzorke zaključuje se da se skupine sudionika međusobno statistički značajno razlikuju u strukturi priče (F(2, 145)=72, 236, p<0, 001). Scheffe posttest za pronalaženje skupina koje se međusobno razlikuju pokazuje da se najmlađa skupina (M=4, 5, SD=2, 584) značajno razlikuje od starije djece (M=8, SD=2, 104, p<0, 001) i odraslih (M=10, SD=2, 289, p<0, 001) te da se starija djeca razlikuju od odraslih govornika (p<0, 001).

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Logopedija, Filologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
UIP-2017-05-6603 - Višerazinski pristup govornom diskursu u jezičnom razvoju (MultiDis) (Hržica, Gordana, HRZZ - 2017-05) ( POIROT)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Sara Košutar (autor)

Avatar Url Ivana Trtanj (autor)

Avatar Url Gordana Hržica (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Hrzica, Gordana; Trtanj, Ivana; Košutar, Sara
Zašto je lisica iza grma? Struktura priče djece i odraslih govornika // Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju / Berbić Kolar, Emina ; Marinić, Ivana (ur.).
Osijek: Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Osijek, 2021. str. 27-27 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Hrzica, G., Trtanj, I. & Košutar, S. (2021) Zašto je lisica iza grma? Struktura priče djece i odraslih govornika. U: Berbić Kolar, E. & Marinić, I. (ur.)Dijete i jezik danas: Čitanje u suvremenom okruženju.
@article{article, year = {2021}, pages = {27-27}, keywords = {pripovjedne sposobnosti, makrostruktura, struktura pri\v{c}e, djeca, odrasli}, title = {Za\v{s}to je lisica iza grma? Struktura pri\v{c}e djece i odraslih govornika}, keyword = {pripovjedne sposobnosti, makrostruktura, struktura pri\v{c}e, djeca, odrasli}, publisher = {Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Osijek}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }
@article{article, year = {2021}, pages = {27-27}, keywords = {narrative abilities, macrostructure, story structure, child language, adult language}, title = {Why is the fox behind the tree? Story structure of children and adult speakers}, keyword = {narrative abilities, macrostructure, story structure, child language, adult language}, publisher = {Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Osijek}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font