Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa (CROSBI ID 707250)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Hržica, Gordana ; Bedeković, Magdalena ; Kramarić, Matea Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa // Jezik u digitalnom okruženju / Mikić Čolić, Ana ; Glušac, Maja (ur.). Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021. str. 43-44

Podaci o odgovornosti

Hržica, Gordana ; Bedeković, Magdalena ; Kramarić, Matea

hrvatski

Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa

Pripovijedanje je važan pokazatelj kognitivnog i jezičnog razvoja, stoga se pripovjedni diskurs često rabi za analizu dječjeg jezika. Pritom je moguće analizirati različite dimenzije, a jedna od njih je i sintaktička složenost. Mjere koje se najčešće rabe u procjeni sintaktičke složenosti su prosječna duljina iskaza / T-jedinice / C- jedinice, prosječna duljina klauze i gustoća klauza. Međutim, budući da rezultati dosadašnjih istraživanja nisu jednoznačni, nije jasno koliko su te mjere osjetljive za razlikovanje jezičnih sposobnosti djece različite dobi te jesu li prikladne za uporabu u različitim jezicima. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati razlike između jednojezične djece predškolske dobi (šestogodišnjaka) i školske dobi (osmogodišnjaka) u sintaktičkoj složenosti pripovjednog diskursa. Očekivalo se da će pripovjedni diskurs osmogodišnjaka biti sintaktički složeniji od diskursa šestogodišnjaka, odnosno da će osmogodišnjaci proizvesti diskurs veće prosječne duljine C-jedinice, veće prosječne duljine klauze i veće gustoće klauza. Jezični uzorci, elicitirani pomoću slikovnice Frog, where are you? (Mayer, 1969), izdvojeni su iz korpusa dječjeg jezika Croatian Frog Story Corpus (Trtanj i sur., 2017) koji je dio svjetske banke dječjeg jezika CHILDES (McWhinney, 2000). Ukupno je izdvojeno 28 jezičnih uzoraka djece u dobi od šest godina i 30 uzoraka djece u dobi od osam godina. Mjere sintaktičke složenosti izračunate su u programu CLAN, a podaci su obrađeni Mann-Whitney U testom. Dobivene su statistički značajne razlike između dvije dobne skupine u sintaktičkoj složenosti pripovjednog diskursa mjerenoj pomoću prosječne duljine C- jedinice i prosječne duljine klauze, ali ne i u gustoći klauza. Očekivano, osmogodišnjaci proizvode pripovjedni diskurs s većim prosječnim duljinama C-jedinice i klauze u odnosu na šestogodišnjake. Sukladno nekim inozemnim istraživanjima naši rezultati ukazuju na postojanje dobnih razlika u sintaktičkoj složenosti na prijelazu iz predškolske u školsku dob. Pritom su se prosječna duljina C-jedinice i prosječna duljina klauze pokazale kao mjere koje mogu razlikovati jezične sposobnosti djece u ovoj dobi. Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa važna je za praćenje razvoja dječjeg jezika te nalazi ovog istraživanja mogu doprinijeti pravovremenom prepoznavanju i tretmanu odstupanja u jezičnim sposobnostima djece.

pripovjedni diskurs ; sintaktička složenost ; dobne razlike

nije evidentirano

engleski

Syntactic complexity analysis of children’s narrative discourse

nije evidentirano

narrative discourse ; syntactic complexity ; age-related differences

nije evidentirano

Podaci o prilogu

43-44.

2021.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Jezik u digitalnom okruženju

Mikić Čolić, Ana ; Glušac, Maja

Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

978-953-314-150-3

Podaci o skupu

35. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Jezik u digitalnom okruženju

predavanje

09.09.2021-11.09.2021

Osijek, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija, Logopedija