Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa (CROSBI ID 707250)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Hržica, Gordana ; Bedeković, Magdalena ; Kramarić, Matea
hrvatski
Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa
Pripovijedanje je važan pokazatelj kognitivnog i jezičnog razvoja, stoga se pripovjedni diskurs često rabi za analizu dječjeg jezika. Pritom je moguće analizirati različite dimenzije, a jedna od njih je i sintaktička složenost. Mjere koje se najčešće rabe u procjeni sintaktičke složenosti su prosječna duljina iskaza / T-jedinice / C- jedinice, prosječna duljina klauze i gustoća klauza. Međutim, budući da rezultati dosadašnjih istraživanja nisu jednoznačni, nije jasno koliko su te mjere osjetljive za razlikovanje jezičnih sposobnosti djece različite dobi te jesu li prikladne za uporabu u različitim jezicima. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati razlike između jednojezične djece predškolske dobi (šestogodišnjaka) i školske dobi (osmogodišnjaka) u sintaktičkoj složenosti pripovjednog diskursa. Očekivalo se da će pripovjedni diskurs osmogodišnjaka biti sintaktički složeniji od diskursa šestogodišnjaka, odnosno da će osmogodišnjaci proizvesti diskurs veće prosječne duljine C-jedinice, veće prosječne duljine klauze i veće gustoće klauza. Jezični uzorci, elicitirani pomoću slikovnice Frog, where are you? (Mayer, 1969), izdvojeni su iz korpusa dječjeg jezika Croatian Frog Story Corpus (Trtanj i sur., 2017) koji je dio svjetske banke dječjeg jezika CHILDES (McWhinney, 2000). Ukupno je izdvojeno 28 jezičnih uzoraka djece u dobi od šest godina i 30 uzoraka djece u dobi od osam godina. Mjere sintaktičke složenosti izračunate su u programu CLAN, a podaci su obrađeni Mann-Whitney U testom. Dobivene su statistički značajne razlike između dvije dobne skupine u sintaktičkoj složenosti pripovjednog diskursa mjerenoj pomoću prosječne duljine C- jedinice i prosječne duljine klauze, ali ne i u gustoći klauza. Očekivano, osmogodišnjaci proizvode pripovjedni diskurs s većim prosječnim duljinama C-jedinice i klauze u odnosu na šestogodišnjake. Sukladno nekim inozemnim istraživanjima naši rezultati ukazuju na postojanje dobnih razlika u sintaktičkoj složenosti na prijelazu iz predškolske u školsku dob. Pritom su se prosječna duljina C-jedinice i prosječna duljina klauze pokazale kao mjere koje mogu razlikovati jezične sposobnosti djece u ovoj dobi. Analiza sintaktičke složenosti dječjeg pripovjednog diskursa važna je za praćenje razvoja dječjeg jezika te nalazi ovog istraživanja mogu doprinijeti pravovremenom prepoznavanju i tretmanu odstupanja u jezičnim sposobnostima djece.
pripovjedni diskurs ; sintaktička složenost ; dobne razlike
nije evidentirano
engleski
Syntactic complexity analysis of children’s narrative discourse
nije evidentirano
narrative discourse ; syntactic complexity ; age-related differences
nije evidentirano
Podaci o prilogu
43-44.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Jezik u digitalnom okruženju
Mikić Čolić, Ana ; Glušac, Maja
Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
978-953-314-150-3
Podaci o skupu
35. međunarodni znanstveni skup Hrvatskog društva za primijenjenu lingvistiku: Jezik u digitalnom okruženju
predavanje
09.09.2021-11.09.2021
Osijek, Hrvatska