Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Mediteran u radovima Ive Kurtovića u Hrvatskoj (CROSBI ID 70669)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Kranjčević, Jasenka Mediteran u radovima Ive Kurtovića u Hrvatskoj // Spomen-zbirka Pavla Beljanskog i njen arhitekta Ivo Kurtović / Kvas, Milana (ur.). Novi Sad: Spomen-zbirka Pavla Beljanskog, 2021. str. 8-31

Podaci o odgovornosti

Kranjčević, Jasenka

hrvatski

Mediteran u radovima Ive Kurtovića u Hrvatskoj

U ovom radu prikazuje se do sada poznato i nepoznato arhitektonsko stvaralaštvo Ive Kurtovića na prostoru Hrvatske. Kako bi se što bolje razumio utjecaj Mediterana u njegovu stvaralaštvu u prvom dijelu rada prikazuju se društveno-kulturne i graditeljske prilike u Dalmaciji ne samo za vrijeme njegova života, već i prije rođenja, te osobe s kojima je odrastao ili se družio kroz život. Drugi dio rada odnosi se na prikaz njegovih arhitektonskih projekata na prostoru Hrvatske. Poznato je da prostor iz mladosti više ili manje utječe na formiranje idejno-estetskog i regionalno-kulturološkog stava te formiranje ličnosti. U arhitektonskom stvaralaštvu Ive Kurtovića osjeća se utjecaj Mediterana ne samo kroz prihvaćanje novih ideja, otvorenost prostora i detalja, upotrebu građevinskog materijala već i kroz oblikovanje, puštanje svjetla u arhitekturu ili kroz prikaz jednostavnosti i elegancije u arhitekturi. Kurtović je Mediteran nosio u sebi i on je stalno bio kod njega prisutan, nekad više nekad manje, ali nikad bez njega. Kurtović je aktivno živio i upijao život na Mediteranu skoro do svoje 40. godine života i to na otocima Braču i Hvaru te gradu Splitu, tj. u prostoru s bogatom i slojevitom kulturno -povijesnom i prirodnom baštinom. Iznimku čine odsustva za vrijeme studiranja (Ljubljana i Beograd), boravci u Zagrebu i kolektivni zbjeg u Egipat (1944.–1946.). U tom prostoru Kurtović je stjecao osnovno obrazovanje i prijatelje, upoznao suprugu, a s njima je dijelio dobre i loše strane života. S kolegama i prijateljima iz Dalmacije je više ili manje ostao u kontaktu cijeli život, razmjenjivao je ideje o slikarstvu, arhitekturi, konstrukcijama, prostoru i životu. Bez obzira koliko je Ivo Kurtović težio mirnom arhitektonsko-slikarskom životu, nije ga mogao ostvariti, jer je živio u dinamičnom vremenu. Ne samo što je za vrijeme njegova života tehnologija snažno utjecala na stavove u urbanizmu i arhitekturi već su promijenjene četiri države i dva svjetska rata. Sagledavajući Kurtovićevo stvaralaštvo na prostoru Hrvatske vidljivo je da ga karakterizira inteligencija čitanja povijesti arhitekture Dalmacije te hrabrost projektanta u korištenju lokalnog građevnog materijala u modernističkom oblikovanju stambenih, odgojnih te zgrada za kulturu. U arhitekturi vješto je kombinirao potrebe investitora, funkciju, suvremenu tehnologiju, oblikovanje i materijal. U oblikovanju vila, posebno u Dalmaciji, volio je koristiti tradicionalni materijal – kamen. Bez obzira na protok vremena, njegova djela i danas zrače jasnoćom i svježinom projektantskih zamisli./No matter how much Ivo Kurtović aspired to a peaceful life dedicated to his profession, he could not have achieved it because he lived in a rather dynamic period of great socio-political and cultural shifts. Not only did technology strongly influence new ideas about urbanism and architecture in this period, but also four different countries succeeded one another while two world wars raged. By only observing Kurtović’s work in Croatia, it becomes evident that it features an intelligent interpretation of the history of Dalmatian architecture and shows the determination of the architect to use local building materials in the modernist design of residential, educational and cultural buildings. The influence of the Mediterranean on the architecture of Ivo Kurtović is reflected not only in the acceptance of new ideas, transparency of space and details, use of building materials, but also in design, ambient lighting or the display of architectural simplicity and elegance. Kurtović always carried the Mediterranean within and he constantly radiated it, sometimes more, sometimes less, but it never faded away. For his work he skilfully combined the investor’s requirements, function, modern technology, design and material. While constructing villas, especially in Dalmatia, he preferred to use traditional material - stone. Regardless of the passage of time, his works still radiate clarity and freshness of architectural ideas.

Ivo Kurtović, arhitektura, Dalmacija, Hrvatska

nije evidentirano

engleski

The Mediterranean in the works of Ivo Kurtović in Croatia

nije evidentirano

Ivo Kurtović, architecture, Dalmatia, Croatia

nije evidentirano

Podaci o prilogu

8-31.

objavljeno

Podaci o knjizi

Spomen-zbirka Pavla Beljanskog i njen arhitekta Ivo Kurtović

Kvas, Milana

Novi Sad: Spomen-zbirka Pavla Beljanskog

2021.

978-86-81794-01-2

Povezanost rada

Arhitektura i urbanizam