Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Pravni i institucionalni okvir hrvatske lokalne samouprave (CROSBI ID 20923)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Blagojević, Anita ; Tucak, Ivana Pravni i institucionalni okvir hrvatske lokalne samouprave. Osijek: Pravni fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2021

Podaci o odgovornosti

Blagojević, Anita ; Tucak, Ivana

hrvatski

Pravni i institucionalni okvir hrvatske lokalne samouprave

Knjiga se bavi analizom pravnog i institucionalnog okvir hrvatske lokalne samouprave, koji je utemeljen prije tri desetljeća Ustavom Republike Hrvatske, a nešto kasnije razrađen setom odgovarajućih zakona. Međutim, ono što je konstantan problem prisutan u ovom sustavu jest da se sustav od trenutka uspostave do danas razvijao prilično stihijski, nesustavno, ne vodeći računa o stručnim prijedlozima i rješenjima za njegovo poboljšanje, odnosno uglavnom pod utjecajem različitih političkih kriterija. Brojne stručne analize hrvatske lokalne samouprave urodile su identificiranjem brojnih prisutnih problema postojećeg sustava lokalne samouprave, kao i brojnim prijedlozima za njegovo unapređenje. Cilj ove knjige je davanje odgovarajuće nadogradnje ovim analizama, na način da se postavljaju pitanja de lega lata i de lege ferenda pravnog i institucionalnog uređenja sustava i njegove daljnje perspektive. U skladu s tim, u knjizi se identificira niz problema prisutnih u sustavu hrvatske lokalne i regionalne samouprave. Tako je više puta naglašeno kako je jedan od glavnih problema hrvatske lokalne samouprave konstantno prisutan trend usitnjavanja jedinica, koji je izravno suprotan tendencijama u razvoju lokalne samouprave zapadnoeuropskih zemalja. Nadalje, navode se problemi u kontekstu financijskih kapaciteta lokalnih i regionalnih jedinica. Kada su posrijedi financijski kapaciteti lokalnih i regionalnih jedinica, lako je doći da zaključka kako su isti neuravnoteženi, a poseban problem mizerni su financijski kapaciteti malih lokalnih jedinica. Ipak, naglašava se kako bi alternativa u rješavanju problema ograničenih kapaciteta jedinica mogla biti suradnja jedinica, za što postoje Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi predviđene osnove, no praksa pokazuje kako ona nije zaživjela na odgovarajući način te nema neku veliku ulogu u pružanju lokalnih službi. Analiza lokalnog izbornog zakonodavstva pokazala je kako je ono relativno kvalitetno, no i tu su ipak moguća i poželjna određena poboljšanja, što se prije svega odnosi na nužnost uvođenja preferencijalnog glasovanja koje bi upravo u malim lokalnim zajednicama, gdje "svatko svakoga zna", trebalo biti posebno važno. Poseban naglasak u knjizi stavljen je na analizu pravnog okvira i prakse lokalnog referenduma koja pokazuje kako važeći pravni okvir lokalnog referenduma zadovoljava, ali je daleko od idealnog, odnosno kako postoje brojna područja u kojima su moguća, pa čak i nužna odgovarajuća poboljšanja. Promjene je svakako potrebno usmjeriti u (neopravdano) otežano raspisivanje lokalnog u odnosu na državni referendum, iznimno velike kvote koje se traže za valjanost lokalnog referenduma, određivanje pitanja o kojima se ne može odlučivati na lokalnom referendumu, detaljno uređivanje samog postupka građanske inicijative, odnosno uređivanje roka i načina prikupljana potpisa, te primjerenije određivanje broja potpisa potrebnog za pokretanje građanske inicijative. U kontekstu provedene analize institucionalnog okvira lokalne i regionalno samouprave autorice navodi se dobro poznati problem vrlo širokih i jakih ovlasti načelnika, gradonačelnika i župana, što im omogućuje da budu glavni politički akteri u jedinici, pogotovo u situaciji kada uspiju dobiti i odgovarajuću većinu u predstavničkom tijelu. U suprotnom im je slučaju potrebna zavidna vještina da osiguraju provedbu svoje politike. Iako je položaj izvršnog čelnika prilično jak, to ne znači da ne postoje neki zakonom predviđeni mehanizmi nadzora i utjecaja predstavničkog tijela nad izvršnim, ali i obrnuto, da ne postoje neke mogućnosti koje stoje na raspolaganju izvršnom čelniku o odnosu na predstavničko tijelo. Analiza pravnog i institucionalnog okvira hrvatske lokalne samouprave poduzeta u knjizi, kao i ostale dostupne analize sustava hrvatske lokale samouprave, pokazala je niz manjkavosti i problema prisutnih u ovom sustavu. Klinička slika hrvatske lokalne samouprave nije dobra i teško je očekivati da će se trenutačna, pa i neka buduća vlast u skorije vrijeme uhvatiti ukoštac s temeljitom reformom lokalne i regionalne samouprave. Izglednija su varijanta, kao i u gotovo svim dosadašnjim "reformama" parcijalni i kozmetički zahvati. Ipak, u ovoj će knjizi zainteresirani čitatelji pronaći barem dio odgovora na pitanja što je nužno znati o važnosti lokalne samouprave i zašto je nužno da i sama lokalna samouprava, ali i država, kao i akademska i ostala zainteresirana javnost, preuzmu svoj dio odgovornosti kako za postojeće stanje, tako i za reformu i unapređenje takvog stanja.

lokalna i područna (regionalna) samouprava, institucionalni okvir, pravni okvir, Republika Hrvatska

nije evidentirano

engleski

Legal and Institutional Framework of Croatian Local Self-government

nije evidentirano

local and regional self-government, institutional framework, legal framework, Republic of Croatia

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Osijek: Pravni fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

2021.

978-953-8109-41-6

150

objavljeno

Povezanost rada

Pravo