Odnos emocionalne kompetentnosti, psihološke otpornosti i nekih pokazatelja mentalnog zdravlja kod odgojitelja (CROSBI ID 442747)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Štefić, Paula
Despot Lučanin, Jasminka ; Hanzec Marković, Ivana
hrvatski
Odnos emocionalne kompetentnosti, psihološke otpornosti i nekih pokazatelja mentalnog zdravlja kod odgojitelja
Interes za mentalno zdravlje vidljiv je na globalnoj i europskoj razini te se sve više ističe njegova važnost. S obzirom na trenutačnu situaciju vezanu uz pandemiju koronavirusa i na činjenicu da u drugom valu dječji vrtići nisu prestali s radom unatoč epidemiološkim mjerama, odgojitelji čine rizičnu populaciju za razvoj poteškoća mentalnog zdravlja. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati razinu depresivnosti, anksioznosti i stresa kao pokazatelja narušenog mentalnog zdravlja, razinu emocionalne kompetentnosti i psihološke otpornosti, odnos među navedenim varijablama, kao i moguću medijatorsku ulogu otpornosti u odnosu emocionalne kompetentnosti i pokazatelja narušenog mentalnog zdravlja kod odgojitelja. U istraživanju je sudjelovalo 249 odgojiteljica u Republici Hrvatskoj, a podaci su prikupljeni putem online upitnika koji je sadržavao sljedeće: Ljestvica depresivnosti, anksioznosti i stresa DASS-21, Upitnik emocionalne kompetentnosti UEK- 45 i Kratka ljestvica otpornosti BRS. Pokazalo se da odgojiteljice doživljavaju blagu razinu depresivnosti i stresa, umjerenu razinu anksioznosti te da imaju srednje visoke razine emocionalne kompetentnosti i umjerene do visoke razine psihološke otpornosti. Nadalje, dobivena je značajna negativna povezanost emocionalne kompetentnosti i pokazatelja narušenog mentalnog zdravlja, konkretno negativna povezanost depresivnosti/stresa sa sposobnostima izražavanja i imenovanja emocija te regulacije i upravljanja emocijama, dok se anksioznost pokazala značajno negativno povezana samo sa sposobnošću izražavanja i imenovanja emocija. Uz to, utvrđena je značajna negativna povezanost sva tri pokazatelja narušenog mentalnog zdravlja i psihološke otpornosti te značajna pozitivna povezanost psihološke otpornosti i emocionalne kompetentnosti. Regresijskom analizom dobiveno je da emocionalna kompetentnost predviđa 13, 8% varijance depresivnosti, 4, 3% varijance anksioznosti i 9, 4% varijance stresa. Također, utvrđeno je da psihološka otpornost, uz emocionalnu kompetentnost, predviđa dodatnih 5, 9% varijance depresivnosti, 7, 7% varijance anksioznosti i 5% varijance stresa. Konačno, utvrđena je djelomična medijacija psihološke otpornosti u odnosu upravljanja i regulacije emocijama i depresivnosti i u odnosu sposobnosti upravljanja i regulacije emocijama i stresa. Sve navedeno može poslužiti kao osnova za prevenciju lošeg mentalnog zdravlja putem programa i edukacija o emocionalnim vještinama i vještinama vezanim za psihološku otpornost odgojitelja.
mentalno zdravlje ; depresija ; anksioznost ; stres ; emocionalna kompetentnost ; psihološka otpornost
nije evidentirano
engleski
Relationship between emotional competence, psychological resilience and mental health indicators in kindergarten teachers
nije evidentirano
mental health ; depression ; anxiety ; stress ; emotional competence ; psychological resilience
nije evidentirano
Podaci o izdanju
48
13.07.2021.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet hrvatskih studija
Zagreb