Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu (CROSBI ID 297573)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Košutar, Sara ; Hržica, Gordana Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu // Suvremena lingvistika, 91 (2021), 49-69. doi: 10.22210/suvlin.2021.091.03

Podaci o odgovornosti

Košutar, Sara ; Hržica, Gordana

hrvatski

Zastupljenost i funkcije konektora i u dječjem pripovjednom diskursu

Najranije i najčešće vezno sredstvo potvrđeno u razvoju pripovjednoga diskursa, kao i razvoja složene sintakse uopće, jest konektor i. Dosadašnja su istraživanja provedena u okviru formalno–funkcionalnoga pristupa pokazala da djeca konektor i upotrebljavaju u funkciji izražavanja različitih značenjskih odnosa, čime se postupno otvara prostor usvajanju novih oblika i značenja. U početku razvoja pripovjedne sposobnosti konektor i ostvaruje se i u funkciji opisnoga sredstva, ali ta se uporaba s porastom dobi napušta. Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati razlike u zastupljenosti oblika i funkcija konektora i u pripovjednome diskursu djece različite kronološke dobi. Iz Hrvatskoga pripovjednog korpusa Žabo, gdje si? izdvojeno je 120 jezičnih uzoraka djece od 4, 6, 8 i 10 godina (30 po skupini). Iz jezičnih uzoraka izdvojeni su konektori te su podijeljeni s obzirom na funkcije izražavanja značenjskih odnosa (susljedni, istovremeni, uzročni, suprotni) i opisivanja. Pronađene su razlike u proporcijama konektora i u odnosu na ukupan broj komunikacijskih jedinica. Utvrđeno je da se broj konektora i smanjuje s porastom kronološke dobi na način da oblikuje obrnutu U–krivulju. Razlike su pronađene i u proporcijama značenjskih odnosa te funkciji i kao opisnoga sredstva. Proporcije konektora i u susljednome i uzročnome značenju mijenjaju se s dobi tako da ocrtavaju obrnutu U–krivulju, dok i u istovremenome značenju prvo stagnira, a nakon osme godine raste. I u funkciji opisivanja upotrebljavaju isključivo djeca predškolske dobi. Rezultati ovoga istraživanja sukladni su drugim istraživanjima koja pokazuju kako rana jezična sredstva za uspostavljanje odnosa u diskursu usložnjavanjem značenja omogućuju usvajanje novih oblika i funkcija.

dječji pripovjedni diskurs ; jezično usvajanje ; konektor i ; značenjski odnosi ; hrvatski jezik

nije evidentirano

engleski

Frequency of form and functions of the connective and in the narratives of preschool and early school–age children

nije evidentirano

children’s discourse ; language acquisition ; connective and ; semantic relations ; Croatian

nije evidentirano

Podaci o izdanju

91

2021.

49-69

objavljeno

0586-0296

1847-117X

10.22210/suvlin.2021.091.03

Povezanost rada

Filologija, Logopedija

Poveznice
Indeksiranost