Kosta Strajnić: od jugoslavenskog monumentalizam do dubrovačkog kolorizma (CROSBI ID 70222)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Srhoj, Vinko
hrvatski
Kosta Strajnić: od jugoslavenskog monumentalizam do dubrovačkog kolorizma
Jedan od istaknutijih ideologa jugoslavenskog nacionalnog stila pred Prvi svjetski rat i u međuratnom razdoblju, kritičar, slikar, konzervator i kolekcionar Kosta Strajnić, po dolasku i trajnom nastanjivanju u Dubrovniku (1928.-1977.), neformalni je mentor mladim umjetnicima koje kritika stilogeno povezuje u dubrovačku kolorističku slikarsku školu. Strajnićev kružok ili škola usmjerio je mlade talente na izvore francuske kolorističke tradicije Van Gogha Bonnarda, Matissea, s potupnim udaljavanjem od ideja nacionalizma u umjetnosti. Pritom je Strajnić i sam izvršio zaokret od zagovaranja monumentalnog stila “jugolavenskog karaktera” (K, S.) predvođenog Meštrovićem, prema fovizmu i ekspresionizmu zapadnoeuropskog modernizma, a načinom kritičkog pisanja od programatskog pamfleta do umjetničkog eseja. Ono što nije uspjelo kao umjetnost nacionalnih i rasnih obilježja, afirmiralo se je tako kao ekstatični kolorizam dubrovačkog slikarskog kruga. U vrijednosnom smislu ono najbolje što je dubrovačko slikarstvo u međuraću i poraću donijelo, vezano je za Strajnićev koncept kolorizma, za solarnu sliku usuprot onoj sutonskoj, kolorističko usuprot tonskom, slikanje instinktom i fa presto usuprot sporim klasičnim procesima. Strajnić općenito i nesrazmjerno više u preddubrovačkom razdoblju raspravlja o političkim pitanjima u korelaciji s onim kulturnim i umjetničkim, negoli će to činiti u dubrovačkom, kada će politizacija kulture ustuknuti pred čisto kulturnim politički nenatrunjenim inicijativama i imanentno umjetničkim raspravama. Za razumijevanje Strajnićeva političkog habitusa, jedno od najjasnijih određenja političkih stajališta u kulturi iznio je na javnom predavanju u zagrebačkom Umjetničkom paviljonu 30. lipnja 1913., kasnije publiciranom u Hrvatskom pokretu, gdje govori o nacionalizmu u umjetnosti. Osnovna je postavka nacionalizma u umjetnosti da on ne treba biti na dispoziciji dnevnoj politici nego trajnim vrijednostima rase i naroda, kako se tada govorilo. Strajnić izjavljuje: „Nacionalizam u umjetnosti ne znači da umjetnost mora služiti časovitoj politici pojedinih naroda i vremena, nego da uhvati sve ono trajno i osobito što narod čini narodom (...) Svaki je narod pozvan da stane na čelo svih drugih. To traži takozvani kulturni nacionalizam. ...“
Kosta Strajnić, nacionalni stil, dubrovačka koloristička škola, umjetnička kritika
nije evidentirano
engleski
Kosta Strajnic: From Yugoslav Monumentalism to Dubrovnik Colorism
nije evidentirano
Kosta Strajnic, national style, Dubrovnik school of colorism, art criticism
nije evidentirano
Podaci o prilogu
232-238.
objavljeno
Podaci o knjizi
Arhitektura i vizuelne umetnosti u jugoslovenskom kontekstu: 1918. - 1941.
Kadijević, Aleksandar ; Ilijevski, Aleksandra
Beograd: Institut za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu
2021.
978-86-6427-161-5