Istraživanje alternativnog goriva u zrakoplovstvu sa sigurnosno-ekološkog aspekta (CROSBI ID 336491)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Vedriš, Nenad
Steiner, Sanja
hrvatski
Istraživanje alternativnog goriva u zrakoplovstvu sa sigurnosno-ekološkog aspekta
Na izmaku stoljeća može se zaključiti da je jedno od njegovih obilježja svakako bilo i zrakoplovstvo, čiji je razvoj dominirao u usporedbi s ostalim prometnim oblicima i po veličini i po intenzitetu. U redovitom zračnom prometu 1996. godine je, prema statistici ICAO-a ostvaren prometni učinak od 1, 3 mlrd prevezenih putnika, 2, 4 bln putničkih kilometara te 312 mlrd tonskih kilometara, a predviđena godišnja stopa daljnjeg rasta zračnog prometa je 4-5%. Značajna prekretnica u razvoju zrakoplovstva bilo je uvođenje mlaznog pogona 60-tih godina s višestrukim eksploatacijskim učinkom, od povećanja letnih brzina i visina, smanjenja specifične potrošnje goriva do posljedičnog povećanja istrajnosti i doleta zrakoplova. Jedan je efekat zrakoplovstva nažalost i nadalje označen u negativnom smislu. Kao i sredstva ostalih prometnih grana, tako i zrakoplovi pripadaju skupini antropogenih zagađivača sa Štetnim utjecajem na okoliš uslijed polucije pri izgaranju fosilnih goriva. Učestali napori međunarodne zajednice u pogledu zaštite okoliša u novije su vrijeme rezultirali donošenjem niza restriktivnih zaštitnih mjera kao i najavama operativnih restrikcija, koje predstavljaju ograničavajući faktor daljnjeg razvoja konvencionalnih prometnih oblika. Iz slijedeće tablice se može vidjeti da je udjel zagađenja uzrokovanog zračnim prometom naspram ostalih izvora svega cca 5%. Diskrepantnost odnosa pooštrene ekološke regulative i predviđenog rasta prometa postavlja pred zrakoplovstvo novu zadaću pronalaženja alternativnog, ekološki prihvatljivog energenta. Istraživanja novog goriva usporedno su podržana i činjenicom da su resursi fosilnih goriva procijenjeni na oko 40 godina (zemnog plina oko 60 godina) uz pretpostavku zadržavanja aktualne godišnje potrošnje. Očekivane fluktuacije na svijetskom tržištu nafte reperkuirati će zasigurno i ekonomskim ograničenjem eksploatacije zrakoplova, tim vise što troškovi goriva predstavljaju značajan udio od 20-30% u izravnim eksploatacijskim troškovima odnosno 10-20% u ukupnim troškovima zrakoplovnih kompanija.
alternativna goriva; sigurnost; ekologija…;;
nije evidentirano
engleski
Research of alternative fuels in aviation by means of safety-environmental aspect
nije evidentirano
alternative fuels; safety; ekology…;;
nije evidentirano
Podaci o izdanju
57
23.06.2003.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb