Senzibiliziranje učenika srednje škole za specifične potrebe gluhih i nagluhih vršnjaka (CROSBI ID 295807)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Kozjak Mikić, Zlatka ; Šaban, Mirna ; Ivasović, Vesna
hrvatski
Senzibiliziranje učenika srednje škole za specifične potrebe gluhih i nagluhih vršnjaka
Iako je prilagodba potrebama svakog učenika s teškoćama obaveza školskih ustanova, inkluzija gluhih i nagluhih učenika (G/NGL) koji se obrazuju u redovnim školama nije potpuna. Manjak iskustva, stereotipi i nedostatna stručna potpora mogu nepovoljno utjecati na njihovu prihvaćenost te njihov ukupni osobni i socijalni razvoj. Svrha istraživanja bila je prikupiti podatke o stavovima srednjoškolaca prema G/NGL vršnjacima te kreirati i evaluirati program senzibiliziranja za njihove specifičnosti. Prevedenim i adaptiranim Inventarom inkluzije gluhih i nagluhih učenika (Hung, 2005) prikupljeni su podatci povezani s kontaktima: podatci o percipiranoj bliskosti s G/NGL vršnjacima, učestalosti prethodnih dobrovoljnih kontakata s njima te o percepciji razrednog ozračja povezanog s njihovom integracijom. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 200 učenika u dobi od 15, 5-16, 5 godina. Posebno kreiranim programom obuhvaćeno je 105 učenika. Od tog broja, 46 sudionika je pohađalo dva razreda u kojima su bili integrirani G/NGL učenici, a 59 sudionika je bilo u dva razreda bez integracije. S 95 učenika program nije proveden i oni su u istraživanju bili kontrolna skupina. Podatci su prikupljeni u dvije vremenske točke ; prije i nakon provedbe programa i statistički obrađeni t-testovima, analizom varijance i standardnom regresijskom analizom. Rezultati su pokazali da je percipirana bliskost s G/NGL vršnjacima relativno visoka, odnosno, da su stavovi prema njima pozitivni. Najmanje pozitivne stavove imali su učenici u razredima koji imaju G/NGL učenika. Provedeni program nije pridonio promjeni stavova. Za predviđanje stavova pokazao se značajnim doprinos prethodnog češćeg dobrovoljnog kontakta s G/NGL učenicima, pozitivnija percepcija razrednog ozračja u odnosu na njihovu integraciju i prisustvo G/NGL učenika u razredu. Rezultati se komentiraju u kontekstu sličnih istraživanja, učinkovitosti provedenog programa te se donose preporuke koje bi mogle pridonijeti inkluziji G/NGL učenika.
stavovi ; gluhi i nagluhi učenici ; inkluzija
nije evidentirano
engleski
RAISING AWARENESS AMONG SECONDARY SCHOOL STUDENTS ABOUT THE NEEDS OF THEIR DEAF AND HARD-OF-HEARING PEERS
nije evidentirano
attitudes ; deaf and hard of hearing students ; inclusion
nije evidentirano
Podaci o izdanju
53 (2)
2017.
47-60
objavljeno
1331-3010
1848-7734
10.31299/hrri.53.2.4
Povezanost rada
Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita, Obrazovne znanosti, Psihologija