Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Ima li života pored komorbiditeta? (CROSBI ID 704129)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija

Jambrešić Kirin, Renata ; Marković, Jelena Ima li života pored komorbiditeta? // COVID-19 u humanističkoj perspektivi: mutacije straha i kulturne promjene - program i sažeci / Bauer, Una ; Ceribašić, Naila ; Jambrešić Kirin, Renata et al. (ur.). Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF), 2020. str. 31-32

Podaci o odgovornosti

Jambrešić Kirin, Renata ; Marković, Jelena

hrvatski

Ima li života pored komorbiditeta?

Među brojnim paradoksima s kojima nas je suočila pandemija koronavirusa jest i onaj da je naizgled pojačana briga o najranjivijem dijelu populacije ukazala na poslovičnu neoliberalnu komodif kaciju i medicinsko-pravnu objektivizaciju “golog života” opterećenog “brojnim komorbiditetima” u područjima javnog zdravstva, socijalne i palijativne skrbi. Politolog Ivan Krastev napominje kako unatoč površnom dojmu da koronavirus oblikuje novu ravnopravnost svih ljudi, dosadašnja iskustva potvrđuju da prihod, socijalni status, rasa, nacionalnost, rod i dob “igraju važnu ulogu kad se odlučuje tko će umrijeti” (2020: 38). Na istom tragu pravni teoretičar i kritičar liberalizma Stephen Holmes tvrdi da pandemija u društvima kasnog kapitalizma umjesto socioekonomske pokretljivosti naglašava nejednaku “raspodjelu opasnosti”, to jest sve veće razlike u “društvenoj pokretljivosti prema grobu” (Krastev 2020: 39). Ovu gorku spoznaju prikriva pojam “trijaže pacijenata” u kojem se udružuje militarna, javnozdravstvena i neoliberalna korektnost, a najteži bolesnici poput logorskih Muselmanna, osuđeni su da ostanu “nijemi i apsolutno sami, bez pamćenja i suosjećanja”, kako kaže Giorgio Agamben. Naime, stroge epidemiološke mjere koje onemogućuju pratnju i posjete takvim bolesnicima u medicinskim i ustanovama palijativne skrbi, raskidaju njihove spone sa svijetom, uskraćuju im mogućnost komunikacije s bližnjima i društvom te brišu dostojanstvo ljudskog bića kao homo narransa. Pacijenti koji u komunikacijskom (ali i svakom drugom) smislu ovise o svojim bližnjima, gubitkom mogućnosti barem posredne komunikacije sa svojom okolinom ne prestaju biti homo narransi. Što se subjekt više približava statusu umirućeg subjekta, to intenzivnije posjeduje prošlost, a manje budućnost. Odvajanjem od bližnjih s kojima dijeli prošlost, subjekt “s brojnim komorbiditetima” uranja u zonu šutnje koja prestaje biti smislena šutnja kao integralni dio komunikacije i to zato jer ju više nitko ni ne primjećuje kao mogući komunikacijski čin. Naše izlaganje usredotočit će se na “život drugih”, na nijemu patnju i neispričane priče subjekata s “brojnim komorbiditetima” koji tek kao pacijenti s dijagnozom COVID-19 dobivaju svoj dio (jednokratne) medijske pažnje, ali nipošto etičku ni afektivnu brigu i pozornost koja pripada onome što J. Butler naziva “grievable life” – život onih čija nas patnja bolno dira, s kojima istinski suosjećamo i dijelimo kako verbalna tako i neverbalna, korporalna iskustva koja grade našu ljudskost kao individualnih i kolektivnih bića.

COVID-19 ; komorbiditet ; bol ; strah ; patnja

nije evidentirano

engleski

Is there life besides comorbidity?

nije evidentirano

COVID-19 ; comorbidity ; pain ; fear ; suffering

nije evidentirano

Podaci o prilogu

31-32.

2020.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

COVID-19 u humanističkoj perspektivi: mutacije straha i kulturne promjene - program i sažeci

Bauer, Una ; Ceribašić, Naila ; Jambrešić Kirin, Renata ; Katarinčić, Ivana ; Marković, Jelena ; Prica, Ines

Zagreb: Institut za etnologiju i folklOris tiku (IEF)

Podaci o skupu

COVID-19 u humanističkoj perspektivi: mutacije straha i kulturne promjene

predavanje

28.09.2020-30.09.2020

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Etnologija i antropologija

Poveznice