Suvremeni teorijski pristupi renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta (CROSBI ID 20673)
Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Božanić, Zoran
Kiš Žuvela, Sanja
Kiš Žuvela, Sanja
hrvatski
Suvremeni teorijski pristupi renesansnoj tehnici pokretnoga kontrapunkta
Rad se sastoji od devet poglavlja kroz koja se na promišljen i sustavan način, prema načelu „od jednostavnijeg ka složenijem”, čitatelj uvodi u ovu samu po sebi složenu problematiku. Kroz autorovu potrebu da se svaki aspekt primjene teorije pokretnoga kontrapunkta teorijski načelno postavi, definira i svestrano obradi te maksimalno pojasni kroz adekvatno izabrane sheme, tablice i, posebno, glazbene primjere, njegov se sadržaj postupno konstituira i usložnjava, ali zahvaljujući autorovoj sposobnosti jasnog izražavanja i održavanja čitateljeve pažnje ne prelazi u zamršenu i odbijajuću teorijsku apstrakciju. Tome pridonosi i relativna sažetost rada, 80 stranica, kroz koje su opsežni radovi Tanjejeva i njegovih sljedbenika (tisuće stranica teksta…) ovdje svedeni na razumnu mjeru. Tekst je u tehničkom smislu na najvišoj razini, u kompjuterskom prijelomu, s obiljem glazbenih primjera (55). Vizualna rješenja raznih shema, formula i tablica također samo pridonose ukupnoj razumljivosti izloženoga gradiva. U uvodnom su poglavlju određene vrste pokretnog kontrapunkta, uz aktualiziranje pojedinih terminoloških pitanja. Osvrt na povijesni razvoj teorije pokretnog kontrapunkta izložen je u drugom poglavlju. Izučavanje načina ostvarivanja vertikalnog premještanja u dvoglasju obuhvaćeno je trećim i četvrtim poglavljem: navedene su osnovne teorijske postavke, sagledani su postupci izgradnje specifičnih formula i tretman suzvučja kod različitih intervala transpozicije. Osim toga, izdvojeni su često primjenjivani načini ovakvog skladbenog rada u renesansi, kao i njihova pravila skladanja. Peto poglavlje bavi se dvoglasnim horizontalno pokretnim i dvostruko pokretnim kontrapunktom. Ovdje je posebna pažnja posvećena primjeni tzv. metode osnovne konstrukcije, čime je omogućeno i praktično ostvarivanje navedenog pomicanja melodijskog sadržaja glasova. U okviru šestog poglavlja već postavljena teorijska određenja proširena su na područje imitacijskoga dvoglasja. Sedmo donosi razmatranje pokretnog kontrapunkta u slobodnom troglasnom slogu. Obrada imitacije u troglasju i četveroglasju realizirana je u osmom i devetom poglavlju knjige. Tu je obuhvaćena kanonska imitacija, kao i ona na cantus firmus. Na kraju su sagledani najsloženiji oblici primjene teorije pokretnoga kontrapunkta u izradi dvostrukih kanona. Poslije svega slijedi opsežan popis literature s više od 60 bibliografskih jedinica na različitim svjetskim jezicima, među kojima prednjače ruski izvori: djela Tanjejeva i njegovih dvadesetak sljedbenika. (iz recenzije Predraga Repanića)
pokretni kontrapunkt ; renesansa ; vokalna polifonija ; Tanjejev ; kompozicija ; tehnika ; nastava
prijevod sa srpskoga
engleski
Contemporary Theoretical Approaches to the Renaissance Technique of Moveable Counterpoint
nije evidentirano
moveable counterpoint ; Renaissance ; vocal polyphony ; Taneev ; composition ; technique ; teaching
nije evidentirano
Podaci o izdanju
Zagreb: Hrvatsko društvo glazbenih teoretičara
2019.
978-953-7763-08-4
80
Bibiloteka Hrvatskoga društva glazbenih teoretičara;
objavljeno