Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Uloga učitelja i Učiteljske škole u društvenom životu Gospića (CROSBI ID 703414)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Mataija, Ivica Uloga učitelja i Učiteljske škole u društvenom životu Gospića // Učitelj – između tradicije i suvremenosti/ The Teacher: Between Tradition and Modernity / Vrcić-Mataija, Sanja ; Cvitković Kalanjoš, Ines (ur.). Gospić: Sveučilište u Zadru, 2021. str. 219-245

Podaci o odgovornosti

Mataija, Ivica

hrvatski

Uloga učitelja i Učiteljske škole u društvenom životu Gospića

U radu se na temelju dostupnoga arhivskog gradiva i članaka iz starih gospićkih novina (Lička sloga, Lički Hrvat, Narodno jedinstvo, Ličke novine, Lički glas) donose rezultati istraživanja uloge učitelja i učiteljske škole u društvenom i poglavito kulturnom životu Gospića od dvadesetih do šezdesetih godina dvadesetoga stoljeća. Riječ je o razdoblju u kojemu se Gospić oblikovao kao kulturno, prosvjetno, prometno i upravno središte Like u ambijentu lokalne političke nestabilnosti, suočen s posljedicama Prvoga i Drugog svjetskog rata, neriješenim nacionalnim pitanjima, lokalnim migracijama i prožimanjem različitih, nerijetko međusobno suprotstavljenih, kulturnih i ideoloških naslijeđa. U takovom su ambijentu učenici, učitelji i učiteljska škola bili suočeni sa slojevitim izazovima lokalnoga društva koje je od njih očekivalo ispunjenje „unutrašnje i spoljašnje“ zadaće ; prosvjetne i društvene. Nakon osnutka učiteljske škole, 1919. godine, kroničari bilježe da je, u pozitivnom smislu, Gospić „promijenio svoje lice“. Preparandija je zauzela važno mjesto u kulturnom životu grada kojega je obogatila koncertima vlastitoga zbora koji je pjevao i kao crkveni zbor, dramska je skupina izvodila kazališne predstave, škola je organizirala tečajeve stranih jezika. Već 1920. Škola je planirala otvaranje zabavišta i vrtića za djecu mlađu od šest godina (Gospić je svoj prvi dječji vrtić dobio tek više desetljeća kasnije, 1974. godine) organizirala je javna predavanja i naučne ekskurzije u okviru tadanje zavičajne nastave… i naravno, bila stalno suočena s političkim utjecajima koji su se na različite načine odražavali na njezinu opstojnost, ustroj i njezin rad, posebno u prijelomnim povijesnim okolnostima.

učitelj, učiteljska škola, Gospić, arhivsko gradivo, novine, kultura

nije evidentirano

engleski

The Role of Teachers and Teaching Schools in the Social Life of Gospić

nije evidentirano

teacher, teaching school, Gospić, archive material, newspapers, culture

nije evidentirano

Podaci o prilogu

219-245.

2021.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Vrcić-Mataija, Sanja ; Cvitković Kalanjoš, Ines

Gospić: Sveučilište u Zadru

978-953-331-325-2

Podaci o skupu

Nepoznat skup

predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Povijest