Kultura škole i rizična ponašanja adolescenata (CROSBI ID 441261)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Tanja Zelenika
Neven Hrvatić
hrvatski
Kultura škole i rizična ponašanja adolescenata
Kultura škole je zbroj svih čimbenika koji djeluju u školi i oko nje, a utječe na sve što se događa u školi – na osjećaje, raspoloženje i ponašanje svih njezinih članova. Kad odgojno- obrazovna ustanova ima pozitivnu kulturu, znači da ima značajan profesionalni razvoj, uspješan kurikulum, pozitivna postignuća svojih učenika, međusobni odnosi su na visokoj razini, jedni drugima su podrška, zastupljena je suradnja s učenicima, roditeljima, zajednicom i sl. Nasuprot tomu, škola s negativnom, odnosno toksičkom kulturom je ona koja ne vrjednuje profesionalno učenje, odupire se promjenama, zanemaruje razvoj osoblja te tako onemogućuje uspjeh i kao takva može doprinijeti pojavi rizičnih ponašanja adolescenata. Adolescenti često pribjegavaju nekim oblicima ponašanja koji se osobito razlikuju od prihvatljivoga načina. Ponašanja koja se razlikuju od uobičajenog ponašanja adolescenata u nekoj sredini, a štetna i opasna su za pojedinca koji ih čini, a i za njegovu okolinu jesu rizična ponašanja adolescenata. U ovome radu, polazište istraživanja je uvjerenje da postoje razlike između sociodemografskih obilježja ispitanika, razlike između škola različitih obrazovnih programa i stupnja urbanizacije, s obzirom na dimenzije kulture škole, povezanost između vrijednosne orijentacije i sklonosti rizičnim oblicima ponašanja, kao i povezanost između prethodno navedenih varijabli. Nalazi istraživanja potvrđuju značajnu povezanost između negativne kulture škole i manifestiranja rizičnoga ponašanja. Osim toga, učenici koji imaju više samoaktualizacijske vrijednosti kulturu škole smatraju pozitivnijom i istovremeno pokazuju manje problema u eksternaliziranim rizičnim ponašanjima. Dobiveni rezultati mogu poslužiti za bolje razumijevanje važnosti kulture škole, rizičnih ponašanja adolescenata i prevencije rizičnih ponašanja adolescenata na ovim prostorima.
kultura škole, eksternalizirani poremećaji u ponašanju, internalizirani poremećaji u ponašanju, prevencija rizičnih ponašanja adolescenata
nije evidentirano
engleski
School culture and adolescent risk behaviors
nije evidentirano
school culture, externalized behavioral disorders, internalized behavioral disorders, prevention of adolescent risk behaviors
nije evidentirano
Podaci o izdanju
279
14.12.2020.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Sveučilište u Mostaru, Fakultet prirodoslovno-matematičkih i odgojnih znanosti
Mostar