KLJUČNA ODREĐENJA KREATIVNE INDUSTRIJE – NAZIVI, POJMOVI I MODELI (CROSBI ID 702801)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Horvat, Jasna ; Krstić, Darija ; Mlinarević, Kornelija
hrvatski
KLJUČNA ODREĐENJA KREATIVNE INDUSTRIJE – NAZIVI, POJMOVI I MODELI
Milenijska uloga kreativne industrije znanstveno se počinje istraživati na izmaku proteklog i na početku trećeg milenija, a multidisciplinarnost i složenost fenomena potvrđuju njegove različite interpretacije. Cilj je rada utvrditi ključna određenja kreativne industrije počevši od njezinih različitih naziva, preko istraživačkih usmjerenosti na fenomene iz kojih proizlaze temeljni pojmovi kreativne industrije sve do imenovanja i grupiranja modela kreativne industrije koje je prepoznala znanstvena teorija, a na temelju potvrđene kreativne prakse. U pozadini kreativne industrije i svakog od njezinih modela nalaze se ekonomske i pravne zakonitosti te pitanja (kreativne) radne snage, poduzetničkih sposobnosti kreativne radne snage, autorskih prava i poslovanja na globalnom tržištu. Upravo stoga što u globalnom poretku nije poznata sveopće prihvatljiva formula za organiziranje kreativne industrije, istraživanja poznatih modela kreativne industrije dobivaju na važnosti te predstavljaju prvi korak u postupku znanstvenog istraživanja. U radu se donosi klasifikacija modela kreativne industrije (Johnson 2019) provedena s obzirom na četiri dimenzije umjetnosti i kulture: sektorsku, vremensku, prostornu i distribucijsku. Metodologija rada usmjerena je na komparativnu analizu 22 modela kreativne industrije (Johnson 2019), a sukladno utvrđenom prevladavanju dimenzija umjetnosti i kulture u pojedinom modelu. Zaključivanje o modelima kreativne industrije potkrijepljeno je primjenom analize ključnih riječi zastupljenih u modelima te određivanjem i usporedbom njihovih značenja. Zaključna razmatranja upućuju na novu klasifikaciju modela kreativne industrije jer klasifikacija 22 modela (Johnson 2019) dopušta i novu podjelu prema teorijskom, odnosno praktičnom ostvarenju modela. Autori uviđaju kako su teorijski modeli usmjereni na sadržaj i koncept modela te na sociološke relacije pojedinca i društva dok su praktični modeli usko povezani s prostorom, lokalnom zajednicom i ostvareni su na točno poznatom urbanom ili ruralnom području. Znanstveni doprinos rada ostvaren je u kritičkom osvrtu na predloženu klasifikaciju, u prijedlogu nove klasifikacije te u analizi ključnih pojmova kreativne industrije razvrstanih prema strukturnim elementima gospodarskih aktivnosti.
dimenzije kulture i umjetnosti, klasifikacija, kritički osvrt, milenijska industrija, strukturni elementi
The beginning of scientific research into the millennial role of the creative industry goes back to the end of the past and the beginning of the third millennium, and its multidisciplinary and complex phenomena confirm its various interpretations. The aim of this paper is to identify the key definitions of the creative industry, starting with its various names, through its research focus on the phenomena from which the basic concepts of the creative industry are derived, to naming and grouping the creative industry models recognised by scientific theory on the basis of validated creative practice. What lies in the background of the creative industry and each of its models are economic and legal principles and issues of the (creative) workforce, entrepreneurial skills of the creative workforce, copyright and business in the global market. As in the global order there is no universally accepted formula for organising the creative industry, research into well-known creative industry models is gaining importance and it represents the first step in the scientific research process. The paper presents a classification of the creative industry
engleski
KEY DEFINITIONS OF THE CREATIVE INDUSTRY – TERMS, CONCEPTS AND MODELS
nije evidentirano
dimensions of the arts and culture, classification, critical review, millennium industry, structural components
nije evidentirano
Podaci o prilogu
321-344.
2021.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Kretanja - Europski realiteti
Đukić, Marina ; Ileš, Tatjana
Osijek: Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku
978-953-8181-26-9
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096