Fonološki razvoj – interakcija kvalitete fonoloških reprezentacija i fonološkog procesiranja (CROSBI ID 701902)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Tomić, Diana ; Geld, Renata
hrvatski
Fonološki razvoj – interakcija kvalitete fonoloških reprezentacija i fonološkog procesiranja
Povezanost reprezentacija i procesiranja te opće i jezične spoznaje omogućava bolje razumijevanje govornojezičnog razvoja, fonoloških poremećaja ali i fonološke obrade pri ovladavanju stranim jezikom. U ovom se radu fonološki razvoj sagledava iz kognitivnolingvističke perspektive određujući jedinice koje se oblikuju tijekom razvoja te opće kognitivne i jezične procese u kojima sudjeluju. Takva interakcija pokazuje povezanost sustava jezične obrade s općim kognitivnim sustavima. Fonem tj. fonološka reprezentacija je multimodalni mentalni konstrukt koji se tijekom razvoja oblikuje različitim vrstama znanja prije nego što preuzme tradicionalno mu pripisivanu funkciju razlikovanja većih jezičnih jedinica. Sadržaj fonološke reprezentacije tijekom razvoja odredit će urođeni čimbenici i utjecaj okoline, leksički čimbenici materinskog jezika koji su u interakciji s urođenim čimbenicima, te perceptivno artikulacijske čimbenici. Potreba za procjenom kvalitete fonološke reprezentacije kao umnog konstrukta javlja se u području istraživanja disleksije unutar dva dominantna teorijska okvira: 1) unutar hipoteze razlikovnosti (Elbro 1996) koja kaže da razlikovnost fonoloških reprezentacija ovisi o količini fonetskih informacija nužnih za razlikovanje od susjednih unutar mentalnog leksikona i 2) hipoteze segmentacije (Fowler 1991 ; Walley 1993) koja kaže da tijekom razvoja stupanj segmentacije leksičkih jedinica postepeno raste. Iako na prvi pogled suprotstavljene, čini se da se ove dvije hipoteze nadopunjavaju. Prva se bavi sadržajem, materijalom koji sudjeluje u obradi a druga procesima obrade. Procesi obrade tj. uporabe fonoloških informacija u obradi govora i jezika (Wagner i Torgesen 1987) dio su opće kognitivnih mehanizama, a mjere se fonološkim pristupom leksičkom pamćenju, fonološkim pamćenjem i fonološkom osjetljivošću te su povezane su s općim kognitivnim sposobnostima (McBride-Chang 1995), dok je fonološka osjetljivost ujedno i dio metajezičnog razvoja (Gillon 2004). Osim pregleda jedinica i procesa, u radu se iznosi i presjek metodologije istraživanja kvalitete fonoloških reprezentacija.
fonološki razvoj ; fonološke reprezentacije ; fonološko procesiranje
nije evidentirano
engleski
Phonological development – interaction between quality of phonological representations and phonological processing
nije evidentirano
phonological development ; phonological representations ; phonological processing
nije evidentirano
Podaci o prilogu
120-120.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Jezik i um Knjiga sažetaka (HDPL, 2018)
Stolac, Diana ; Nigoević, Magdalena
Rijeka: Hrvatsko društvo za primijenjenu lingvistiku (HDPL) ; Srednja Europa
978-953-7963-77-4
Podaci o skupu
32nd International Conference of CALS: Language and mind
predavanje
03.05.2018-05.05.2018
Rijeka, Hrvatska