Uloga verbotonalne brojalice za fonološki aspekt razvoja govora (CROSBI ID 701847)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa
Podaci o odgovornosti
Klarić Bonacci, Nataša ; Tomić, Diana
hrvatski
Uloga verbotonalne brojalice za fonološki aspekt razvoja govora
Hrvatska Verbotonalna metoda za rehabilitaciju slušanja i govora Petra Guberine razvijena je s ciljem podupiranja razvoja govora sa svim njegovim fonetskim karakteristikama. Jedan od posebnih postupaka u rehabilitaciji slušanja i govora unutar verbotonalne metode glazbene su stimulacije, koje se temelje na spoznajama o povezanosti govornih vrednota i glazbenih elemenata. Osnovno sredstvo unutar tog postupka jest brojalica. Novija znanstvena istraživanja ispituju utječe li poznavanje brojalica kod djece predškolskog uzrasta na razvoj fonološke osjetljivosti. Većina istraživanja potvrđuje da jezik i glazba dijele ključne mehanizme obrade, odnosno kategorizacije zvučnih signala, što opravdava uporabu brojalice kao optimalnog sredstva za poticanje razvoja fonološke osjetljivosti. Verbotonalna brojalica osmišljena je kao sredstvo rehabilitacije kod djece sa slušnim te jezično-govornim poteškoćama. Njezin je osnovni cilj izazivanje, učvršćivanje i korigiranje pojedinih govornih glasova. Rad ispituje primjenu takve brojalice u svrhu poticanja razvoja fonološke osjetljivosti kod djece sa slušnim i jezično-govornim teškoćama. Kao i tradicionalna dječja brojalica, verbotonalna brojalica struktura je kojom dominira ritam, a sastavljena je od riječi koje se rimuju. No, u odnosu na tradicionalnu brojalicu, nekoliko je posebitosti verbotonalne brojalice. Specifična je podjela verbotonalne brojalice na: a) osnovnu verbotonalnu brojalicu sastavljenu od slogova bez značenja, b) „poluracionalnu“ brojalicu sastavljenu od slogova bez značenja i riječi te c) „govornu“ brojalicu u potpunosti sastavljenu od riječi. Korpus verbotonalnih brojalica odlikuje se pažljivo odabranim fonetskim materijalom u iracionalnom te govornom dijelu „poluracionalnih“ i „govornih“ brojalica koji slijedi fonetsku progresiju te djetetov individualni govorni razvoj. Istovremeno se dakle omogućuje korekcija određenih glasova, ali se i jača fonološka osjetljivost u djece. Ovo izlaganje ima za cilj pokazati univerzalnost verbotonalne teorije koja potvrdu dobiva brojnim suvremenim istraživanjima, ali i potaknuti znanstvena istraživanja o primjeni brojalice u razvoju metajezičnih sposobnosti, posebice kod djece s oštećenjem sluha i jezično- govornim poteškoćama.
verbotonalna metoda, brojalica, fonološka osjetljivost, razvoj govora, slušna oštećenja, govornojezične teškoće
nije evidentirano
engleski
The role of verbotonal rhyme in phonological development
Hrvatska Verbotonalna metoda za rehabilitaciju slušanja i govora Petra Guberine razvijena je s ciljem podupiranja razvoja govora sa svim njegovim fonetskim karakteristikama. Jedan od posebnih postupaka u rehabilitaciji slušanja i govora unutar verbotonalne metode glazbene su stimulacije, koje se temelje na spoznajama o povezanosti govornih vrednota i glazbenih elemenata. Osnovno sredstvo unutar tog postupka jest brojalica. Novija znanstvena istraživanja ispituju utječe li poznavanje brojalica kod djece predškolskog uzrasta na razvoj fonološke osjetljivosti. Većina istraživanja potvrđuje da jezik i glazba dijele ključne mehanizme obrade, odnosno kategorizacije zvučnih signala, što opravdava uporabu brojalice kao optimalnog sredstva za poticanje razvoja fonološke osjetljivosti. Verbotonalna brojalica osmišljena je kao sredstvo rehabilitacije kod djece sa slušnim te jezično-govornim poteškoćama. Njezin je osnovni cilj izazivanje, učvršćivanje i korigiranje pojedinih govornih glasova. Rad ispituje primjenu takve brojalice u svrhu poticanja razvoja fonološke osjetljivosti kod djece sa slušnim i jezično-govornim teškoćama. Kao i tradicionalna dječja brojalica, verbotonalna brojalica struktura je kojom dominira ritam, a sastavljena je od riječi koje se rimuju. No, u odnosu na tradicionalnu brojalicu, nekoliko je posebitosti verbotonalne brojalice. Specifična je podjela verbotonalne brojalice na: a) osnovnu verbotonalnu brojalicu sastavljenu od slogova bez značenja, b) „poluracionalnu“ brojalicu sastavljenu od slogova bez značenja i riječi te c) „govornu“ brojalicu u potpunosti sastavljenu od riječi. Korpus verbotonalnih brojalica odlikuje se pažljivo odabranim fonetskim materijalom u iracionalnom te govornom dijelu „poluracionalnih“ i „govornih“ brojalica koji slijedi fonetsku progresiju te djetetov individualni govorni razvoj. Istovremeno se dakle omogućuje korekcija određenih glasova, ali se i jača fonološka osjetljivost u djece. Ovo izlaganje ima za cilj pokazati univerzalnost verbotonalne teorije koja potvrdu dobiva brojnim suvremenim istraživanjima, ali i potaknuti znanstvena istraživanja o primjeni brojalice u razvoju metajezičnih sposobnosti, posebice kod djece s oštećenjem sluha i jezično- govornim poteškoćama.
verbotonalna metoda, brojalica, fonološka osjetljivost, razvoj govora, slušna oštećenja, govornojezične teškoće
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o prilogu
64-65.
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Cepanec, Maja
Zagreb: Hrvatsko logopedsko društvo
978-953-55555-1-3
Podaci o skupu
5. kongres hrvatskih logopeda s međunarodnim sudjelovanjem MULTIDISCIPLINARNOST U PODRUČJU LOGOPEDSKE ZNANOSTI I PRAKSE
predavanje
24.09.2015-26.09.2015
Osijek, Hrvatska